Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
jag har till och med utav en läkare fått uppmaningen att ta mig i kragen!
då vet man INTE vad en djup depression är för något!!
så här är det:
även om det i enskilt fall anses möjligt att fastställa att en individ har en återstående arbetsförmåga av mycket liten omfattning måste då oxå tas hänsyn till vilka de reella möjligheterna är att utföra förvärvsarbete med uttnyttjande utav en sådan marginell arbetsförmåga.
källa: PROP 1997/98:111 sid 48
Vem kan få sjukersättning?
För att få sjukersättning ska du vara 30–64 år.
Din arbetsförmåga ska stadigvarande vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel anställningar med lönebidrag.
Hur ansöker jag om ersättning?
Om du vill ansöka om sjukersättning använder du en särskild blankett som du hittar längst ned på den här sidan. Du ska också bifoga ett läkarutlåtande.
Hur mycket får jag i ersättning?
Beroende på hur mycket din arbetsförmåga är nedsatt kan du få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukersättning.
Sjukersättning kan vara inkomstrelaterad eller i form av garantiersättning.
Inkomstrelaterad ersättning
Hel inkomstrelaterad ersättning ger dig 64 procent av den inkomst som vi beräknar att du troligen skulle ha haft om du hade fortsatt arbeta. Den kallas antagandeinkomst.
Garantiersättning
Garantiersättning får du om du har haft låga inkomster eller inga inkomster alls. Hur mycket du kan få i garantiersättning beror på din ålder och hur länge du har bott i Sverige.
Förenklat kan man säga att du kan ha rätt till garantiersättning om
man blir fan rädd,en bra artikel av Jonathan!
http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/22/man-m-ste-inte-vara-hungrig-f-r-att-vara-fattig
Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.
Vem kan få aktivitetsersättning?
Du kan få aktivitetsersättning från och med juli det år som du fyller 19 till och med månaden innan du fyller 30. Som längst kan du beviljas aktivitetsersättning tre år i taget.
Din arbetsförmåga ska vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel anställningar med lönebidrag.