Inlägg från: Annette 732 |Visa alla inlägg
  • Annette 732

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Seven Costanza skrev 2012-03-18 00:48:28 följande:
    Jo men du skriver ju nu att du separerar ljust och mörkt samt 40 och 60, då tvättar du ju minst 4 tvättar i veckan om du har en ljus och en mörk 40 och en ljus och en mörk 60, vilket de flesta har. Du skrev nog lite otydligt när du skulle förklara hur länge tvättmedlet för x kr räckte för er, för du skrev att ni tvättar en gång i veckan och redogjorde inte för hur många tvättar ni då tvättar den gången. Man fick alltså intrycket att ni tvättar en maskin i veckan med allt i samma och ja det är ju antingen ohygieniskt om man då väljer att tvätt allt i 40 C eller dåligt för kläderna om man väljer att tvätta allt i 60C. Det spelar väl ingen roll att man berättar hur många gånger i veckan man tvättar om man inte redogör för hur många maskiner det blir! Om man då tvättar alla sina högar med tvätt - om jag har sju högar med tvätt och antingen tvättar alla på samma dag eller en maskin om dagen sju dagar i veckan, är det någon skillnad? Det låter ju så på dig.
    ja jag tvättar en gång i veckan och det brukar bli två maskiner ibland bara en.
    men det går ju inte åt mer tvättmedel när jag kör två maskiner.
    jag använder ju samma mängd tvättmedel på en maskin som på två maskiner.

en maskin= 1kapsyl
    två maskiner= en halv kapsyl var.
    och ja det räcker alldeles utmärkt och jag tror faktiskt att det är överdosering till och med.
  • Annette 732
    modesto skrev 2012-03-18 01:24:58 följande:
    det beror på vad man köper för pengarna, man behöver inte alls vara undernärd på så mycket pengar för mat
    idag vet jag bättre tack och lov tack vare LCHF kosten som vi äter!

men DÅ år 2005 köpte jag storpack makaroner och falukorv  eller köttbullar.
  • Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:29:42 följande:
    jag behövde googla lite men det var inte svårt att hitta 0,75-0,9g per kilo kroppsvikt är rdi (förmodligen mer än vad som behövs för att överleva men i brist på tillförlitliga siffror använder vi dessa)

en person på 65kg behöver ca 55g protein/dag

lever 100g                            17,5g protein (eller 14g om du ist äter 2 ägg)
    havregryn 250g                  33.5g
    majsolja                               1g
    vete 250g                             30g protein
    Vitkål 225g                              3,5g  
                              ----------------------------
                                                    = 85,5g protein per dag 

Varför har du inte räknat på det här själv innan du försöker sätta dit mig
    ok för att dra det til sin spets, såg att jag skulle behöva 55g protein varje dag.
    då skulle jag äta:
    en räkmacka och bacon så har jag det behovet täckt, och lite till eftersom det ger 57,6g protein.

räkmacka:
    100g sallad=1,1g protein
    100g räkor= 14,1g protein
    200g ägg= 25g protein
    10g majonnäs= 1g protein

stekt bacon:
    10g stekt bacon=16,4g protein.

jag käkar LCHF redan så jag har koll på mina siffror.

men för er som tycker det är kul med siffror:
    www.fineli.fi
  • Annette 732
    modesto skrev 2012-03-18 02:05:57 följande:

mat behöver inte krångla till det, det SLÄNGS en massa bröd i affärer, som är bara några dagar gammal (övergången best före datum), ingen fel på det. Jag brukar mata änder och FÅ bröd, frågade först själv, nu frågar de MIG om jag vill ha "gamla bullar". Jag äter inte det mesta av det för att jag inte vill gå upp i vikt, men de vill så gärna  ge det till mig för att annars ska de skicka brödet till södra sverige och bränna!!!

jag äter faktiskt bakelser och annat gott på min låga pension, jag brukar titta på halva pris lappar, eller annat som har gått ut eller på väg att gå ut. Man måste veta vad är det för datum idag och man kan hitta fynd i affären som man FÅR, för att datum är övergången, i regel är det fortfarande ingen fel på varan. Det är till de som säger att de svälter, man kan väl svälja sin stolthet och lära sig bli "streetsmart" överlevare om man har låg inkomst och vill ha guldkanten på tillvaron.

precis vi som lever på låga inkomster vi skäms inte för att kola på extrapriser,ha´lva priset osv....
    varför ska man göra det?
    härnere på ica ar den en "pensionärsvagn" som de kalar det där hamnar allt möjligt till halva priset.
    kattsand,färgning till kläder,halstabletter,kattmat,julgodis,påsgodis osv osv...

jag skäms inte det minsta för att rota där!

handlar mycket utav det jag behöver på coops "10kr" avdelning!

• Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 02:13:37 följande:
    det stämmer säkert.

Frågan kom upp eftersom någon hävdade att det inte går att leva på mat för 400 kronor per månad, jag frågade om hen menade "leva" bildligt ?, men hen fortsatte mena att bristsjukdomar otvivelaktigt skulle uppstå (och omöjliggöra fortsatt liv) 
    400kr på en månad är 12kr/dag.
    får du verkligen ihop frukost,lunch,midag och kvälsmat på det?
    det får inte jag och jag äter ändå bra mat= LCHF

idag har jag ätit:

frukost: te med grädde
    middag: köttfärs och baconbiffar 150g
    kväll: oopsiebröd med ost och gurka och te med grädde.
  • Annette 732
    modesto skrev 2012-03-18 02:21:08 följande:
    jag använder aldrig kattsand, det blir bara mycket skräp av det, jag använder gamla tidningar som jag också tar i soprummet, rena och fina
    jag köper dyr kattsand för 199kr och får 10kg,men den är superdryg och räcker 2månader.
  • Annette 732

nu är lockan halv tre på natten,nu ska jag sova,återkommer imorgon!

• Annette 732

hej jag slutade på sidan 75 inatt vid halv 3,nu är ni på sidan 97..måste läsa och svara ikapp,men vi hörs snart!

• Annette 732
    Anonym (helt rätt!!!) skrev 2012-03-18 09:21:49 följande:
    Jag lever på existensminimum med min familj 2 vuxna 1 barn, Vi klarar oss bra på de. Men man lär sej leva efter dom pengar man har. Ä alltid på jakt efter bra erbjudanden ( mat)..

Men de jag vill säga är att jag nu jobbar med utsatta människor i min stad.
    De ä människor som är hemlösa, missbrukare eller folk med psykisk ohälsa.
    Bara i vår stad ( mindre stad i Norrland) har vi ( vad vi vet) minst 180 hemlösa.
    Hos oss kan dom få mat, kläder å låna en dusch.
    Vet många högutbildade som har tappat allt å nu lever på gatan.. 
    Visst finns fattidomen här i sverige.. 
    Man måste bara lära sej att se den inte gå me skygglappar hela livet.       
    ja även här i göteborg ser man fler "vanliga" som letar i soptunnorna
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 09:33:56 följande:
    Tar du allt personligt och TROR du att det kan finnas de som har de sämre än dig?
    Men du menar alltså att du lever på försörjningsstöd trots att du arbetar?
    har det gått dig förbi att man kan få utfyllnad utav soc för att komma upp till existensminimum om man har låg lön?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?