• Musen

Polishäst

Hej! Såg lite på efterlyst igår om reportaget om polishästar. Eftersom jag inte har någon kunskap om det är jag varken för eller emot utan bara nyfiken. Finns det någon här som kan något om det? Såg att alla var bruna med svart man och svans är det en standard färg eller har det bara blivit så? Är det alltid samma ras? Vilken egenskap har dom som gör att dom behövs? Är det något som kommer finnas kvar för alltid eller är det kvar sen medeltiden och håller på och dör ut? Har dom nå speciella skor på hästarna (jag tycker det kan bli halt på asfalt med vanliga skor)

• Svar på tråden Polishäst
  • colanappen

Har egentligen noll koll jag med men jag spånar lite... tror absolut att polishästarna kommer att finnas kvar länge än... de är vad jag förstår rätt överlagsna att ha med vid ex demonstrationer som spårar ur och liknande. De flesta människor har ju en spärr att man inte gör illa djur + att många är rädda för hästar och automatiskt flyttar sig om en kommer gående...
    Har sett polishästar av varierande färger men skulle tippa på att de flesta är halvblod och de är ofta bruna.
    de kan nog gå på ngn slags gummisula om inte för att det blir halt så för att asfalt sliter väldigt på hästarnas leder.
    Kan tipsa om att svt har ett program som heter Ponnyakuten där malmös polishästar var med i ett inslag och man fick se lite hur de tränar...

• mannehund

Vi har haft hästar i dryga 30 år och var för några år sedan nära att sälja en av våra unghästar till Polisen. Då annonserade de i tidningen Ridsport att de ville köpa svenska halvblod i 5 års åldern, 165 cm och högre med stabilt psyke för att träna upp till polishästar. De skulle alla vara fuxar eller bruna. Kanske är det lite som med uniformen att alla ska vara enhetliga vid en insats t.ex ,eller så är det för att inte någon som vill skada en viss häst ska kunna hitta den bland massa andra hästar i samma färg. Det är bara spekulationer om den enhetliga färgen :).

• Morcheeba

Vad det gäller färgerna så kan jag tänka mig att det handlar om att inte kunna utskilja en individ. En vit polishäst bland 50 svarta/bruna har nog större risk att bli attackerad. 

• Musen

Tack alla för svaren och de låter väldigt vettiga även om vissa spånade så lät det vettigt som sagt. Någon som vet hur länge en polishäst hållen innan den byts ut?

• Robocopa

Googlade och hittade dethär på polisens hemsida:

Polisrytteriets hästar

I Sverige finns ett sextiotal polishästar fördelade på tre rytterier, i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län. Polisen använder hästar för att patrullera på stan och vid händelser som demonstrationer, fotbollsmatcher och festivaler.

Krav på hästarna

Det ställs speciella krav på de hästar som arbetar hos Polisen, bland annat:

Att hästen är stark, hållbar och har ett stabilt psyke. Att hästen är modig. Att hästen orkar bära olika ryttare och polisens utrustning. Att hästen klarar olika underlag, till exempel att gå på asfalt i flera timmar. Bra hovkvalitet.

Hästarna ska också klara av sådant som hästar normalt är rädda för, till exempel folkmassor, trafik, fladdrande föremål och att arbeta ensam. Hästarna måste ha förtroende för ryttaren och inte backa utan fortsätta framåt om ryttaren vill det.

Alla polishästar är bruna, mörkbruna eller fuxar. Det är för att det ska vara svårare att skilja ut en viss häst i mängden. Av samma anledning använder Polisen helst inte skimlar. Alla hästarna är halvblod och kastrerade vallacker.

Miljöträning

Hästarna tränas av den polisryttare som har ansvar för dem. De lär sig bland annat att klara av olika miljöer, ljud och synintryck. Det kan till exempel röra sig om presenningar, paraplyer, rök och skarpa ljud.

Förutom ryttarna tas hästarna om hand av hästskötare som inte är poliser.

Fakta / polishästar

Hästar har använts inom polisen sedan slutet av 1800-talet. Det finns cirka 60 polishästar i Sverige, ett tjugotal på varje rytteri. Hästarna köps in inridna när de är mellan fyra och sju år. Hästarna är bruna, mörkbruna eller fuxar. Hästarna är halvblod och vallacker (kastrerade). Mankhöjden är 165-185 centimeter. Hästarna köps inte från någon särskild leverantör utan kan komma från olika platser. En polishäst arbetar normalt under cirka 15 år.
  • Fröken Snork

Det är väl med ston dom Kyra sa: en hingst ber man utföra en sak, en vallack säger man till, ett sto lämnar man 15 skriftliga exemplar i förväg :)

• Musen

Någon som vet varför just halvblod? Eftersom jag inte är rädd för hästar så har jag svårt att förstå (därav trådstsrt) varför hästar används. Om någon skulle mota bort mig med en häst så skulle jag tränga mig förbi vid bakdelen. Jag skulle vara mera rädd om någon stod på marken och vifta med batong. Men som Colanappen skrev så är dom flesta ovana och kanske rädda för hästar och backar undan. Så nu låter det mer logiskt att ha hästar vid uttryckningar :)

• Musen

Såg inte att flera hade svarat, tack robocopa för utmärkt info!

• Musen

Ha ha fröken snork! Det har jag aldrig hört förut men det stämmer faktiskt :) ett sto som vaknat på fel sida är bland det jobbigaste som finns :)

Svar på tråden Polishäst