Inlägg från: Robocopa |Visa alla inlägg
  • Robocopa

Polishäst

Googlade och hittade dethär på polisens hemsida:

Polisrytteriets hästar

I Sverige finns ett sextiotal polishästar fördelade på tre rytterier, i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län. Polisen använder hästar för att patrullera på stan och vid händelser som demonstrationer, fotbollsmatcher och festivaler.

Krav på hästarna

Det ställs speciella krav på de hästar som arbetar hos Polisen, bland annat:

Att hästen är stark, hållbar och har ett stabilt psyke. Att hästen är modig. Att hästen orkar bära olika ryttare och polisens utrustning. Att hästen klarar olika underlag, till exempel att gå på asfalt i flera timmar. Bra hovkvalitet.

Hästarna ska också klara av sådant som hästar normalt är rädda för, till exempel folkmassor, trafik, fladdrande föremål och att arbeta ensam. Hästarna måste ha förtroende för ryttaren och inte backa utan fortsätta framåt om ryttaren vill det.

Alla polishästar är bruna, mörkbruna eller fuxar. Det är för att det ska vara svårare att skilja ut en viss häst i mängden. Av samma anledning använder Polisen helst inte skimlar. Alla hästarna är halvblod och kastrerade vallacker.

Miljöträning

Hästarna tränas av den polisryttare som har ansvar för dem. De lär sig bland annat att klara av olika miljöer, ljud och synintryck. Det kan till exempel röra sig om presenningar, paraplyer, rök och skarpa ljud.

Förutom ryttarna tas hästarna om hand av hästskötare som inte är poliser.

Fakta / polishästar

Hästar har använts inom polisen sedan slutet av 1800-talet. Det finns cirka 60 polishästar i Sverige, ett tjugotal på varje rytteri. Hästarna köps in inridna när de är mellan fyra och sju år. Hästarna är bruna, mörkbruna eller fuxar. Hästarna är halvblod och vallacker (kastrerade). Mankhöjden är 165-185 centimeter. Hästarna köps inte från någon särskild leverantör utan kan komma från olika platser. En polishäst arbetar normalt under cirka 15 år.
  • Robocopa
    Musen skrev 2012-03-15 08:16:40 följande:
    Någon som vet varför just halvblod? Eftersom jag inte är rädd för hästar så har jag svårt att förstå (därav trådstsrt) varför hästar används. Om någon skulle mota bort mig med en häst så skulle jag tränga mig förbi vid bakdelen. Jag skulle vara mera rädd om någon stod på marken och vifta med batong. Men som Colanappen skrev så är dom flesta ovana och kanske rädda för hästar och backar undan. Så nu låter det mer logiskt att ha hästar vid uttryckningar :)
    Läste på wikipedia att de spanska polishästarna lärs att backa samtidigt som de sparkar bakut. Då Backar nog även den mest orädde ;)

Sen är det väl så att hästfolket som inte är rädda heller aldrig skulle skada en häst medvetet vid demonstration eller uplopp. Är man kapabel att skada hästarna tror jag inte att man har någon direkt hästerfarenhet och då backar nog de flesta för en kuse på 165-185 cm :)  
  • Robocopa
    voldis skrev 2012-05-16 13:17:47 följande:
    Ja polishästar får bara vara vallacker och de har rejäla broddar för att inte halka på asfalten

mja, de har små asfalts broddar. Inga rejäla direkt :)
  • Robocopa
    MatteusMamma86 skrev 2012-07-22 21:28:23 följande:
    Fiins en man utanför Helsingborg här i Skåne vid höganäs som har levererat hästar til Polisen i många år så lite bullshit är det faktiskt att de inte kommer från ngn speciell leverantör.
    Tror de e typ i 15 år el ngt sånt. 
    Ja men han är väl inte den enda som får sälja hästar till polisen? Det stod att de kan komma från fler olika ställen. Han har ju nischat sig på att sälja hästar till polisen och tydligen lyckats bra!
Svar på tråden Polishäst