• GakkenLive

Ensam men ser ju på familjeliv att det är ju fler...

Hej.
    Märkligt nog så känner jag mig så ensam i min kamp o bli gravid. Ja "min", för mest är det jag som lider då min sambo har två barn sedan tidigare o kanske inte riktigt på mitt sätt.
    Ett mf på tre år.
    Nyss fyllt 38 o till er som säger "barn så sent?" nej, jag har velat länge men val i livet har påverkat med. o nu har vi i alla fall försökt i ett par år...
    Väntar på stor livmoder undersökning, tagit pergokurer  (som för övrigt sabbade min cykel tror jag då min mens numera sedan kuren kommer på dag 33/34 o innan alltid på dag 29. Hm)
    Sambon har kollat sina spermier med, o nu väntar en ev ivf, OM vi får lov pga min ålder o allt tar SÅ sjuk lång tid.

Min vän fick barn för tre veckor sedan, en annans dotter fick en son....i går. Får panik då jag ser mina vänners barn får barn FÖRE mig. Detta är käpprätt åt helvete fel.
    Så är det ju alla bebisbilder o magar som flödar på fb, bloggar o ute på gatan. JA, det GÖR  ONT!!!!

O ingen kan jag prata med ,då de alla har barn o ja, kanske de inte vet hur de ska säga, men fasen det jag får är inte mycket till stöd. =(. Sjukt ledsen just nu.

Men så tittade jag igenom familjeliv.... 
    O ser er, er alla som  kämpar om att få ert första barn .
    Till er som vill ha syskon o kämpar, ja, jag beklagar men jag har inte lika stor känsla för er, ni har ett barn. Även om jag förstår er, förstå då mig rätt nu.... hoppas jag.

Men en kram...en kram till alla er.....som kämpar, månad efter månad.... 
  • Svar på tråden Ensam men ser ju på familjeliv att det är ju fler...
  • Pimpinellan

Det är klart du inte är ensam! Kanske i din bekantskapskrets,men inte om man ser till alla som försöker få barn. 10% får kämpa mer än två år,däribland vi som ser par efter par som började försöka efter oss få både ett och två barn! Du är inte ensam om att vara gamma heller och sakna barn och fått kämpa länge. Vi är många här på F.l som är över 40 och försökt många år. Ge inte upp!

• GakkenLive

Tack...
    Jag ser ju det här....Och det är SÅ underbart o få ett ventilationshål men jag skulle även vilja ha ett "öga för öga med", om ni förstår.

Stor kram till er med, jag önskar absolut ingen detta, alls. Någonsin. 

• Cherrry

här har du en till, håller med dig det sista du skrev ni som har ett barn va glada för det,själv klart förstår ja er som vill ha syskon, men vi då som har kämpt fler år utan resultat alls tycker jag verkligen mera synd om, jag vill jätte gärna ha 2-3 barn men kommer nog aldrig hända, så får jag ett enda barn så kommer ja vara så stolt o lycklig över det. men som sagt det är synd om ALLA som kämpar så förstå mig rätt oxå

• GakkenLive
    Cherrry skrev 2012-03-14 18:24:50 följande:
    här har du en till, håller med dig det sista du skrev ni som har ett barn va glada för det,själv klart förstår ja er som vill ha syskon, men vi då som har kämpt fler år utan resultat alls tycker jag verkligen mera synd om, jag vill jätte gärna ha 2-3 barn men kommer nog aldrig hända, så får jag ett enda barn så kommer ja vara så stolt o lycklig över det. men som sagt det är synd om ALLA som kämpar så förstå mig rätt oxå
    Vi får hoppas på tvillingar ;). 
    nej men visst....allt är så sant.

Bara önskar att folk hade mer förståelse.... 
    Men det är som nu då jag känner då två som har vått barn o alla ska just fråga mig om det... Ni vet,.....å sååå söt, hur gick det, hur lång , vikt ...bla bla bla....
    O så är det en som frågar som VET om vilket helveet jag har... 
    Så jag skriver bara som status "lämna mig i fred"
    Så kommer då min bästa vän - som då nyss fick just ett barn.... (vet inte om hon ens är det längre ) o skriver "vad har hänt gumman" (Hon vet då allt...)
    Jag skriver då;
    Det som har "hänt" det är att ALLA jävla människor ska fråga just nu MIG hur det står till med alla jävla nyfödda barn.....
    O får till svar....;
    "jobbigt....."

AAAAAAARGHHHHH!!!!!
    Jag vet kanske överreagerar men hallååååååå!!! Jag är skitdeppig o bara vill lägga mig i sängen o bo där....O så får man detta... Fy!

• Cherrry

precis varför ska folk lägga sig i varför inte vi har några barn? ta reda på fakta först innan man öppnar käften. har fått frågan flera gånger ska inte ni ha barn?av folk ja inte känner träffat en gång bara också. man blir ju jätte lessen. o ja vill inte prata med vem som helst vad vårat största problem är . blir så jävla less folk fattar inte hur vi barnlösa mår när folk bara pratar om sina bäbisar ja skiter väl fullständigt om "din lilla kalle" vaknar 5 gånger under natten eller nått sånt och nä du över reagerar INTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• metbäcksfru

Nejdå, du är absolut inte ensam! Vi är många här på FL som kämpar på med att få vårt första barn... och här stöttar vi varann i både med- och motgångar!

Jag är själv 39 år, blir 40 om två månader, och har precis påbörjat IVF. Gjorde en stor op i mellandagarna då det togs bort ett gäng stora cystor från äggstockarna och så fick jag veta att jag har endometrios. Rejält med endo... Allt är sammanväxt i en enda stor röra så enda sättet att överhuvudtaget kunna bli gravid på är genom IVF. Inte så konstigt att jag aldrig blivit gravid trots att jag försökt i omgångar under årens lopp... *suckar*

Här där vi bor, i en liten by ute i skogen i nv Värmland, så är varenda kotte gravid just nu eller har jämt fått barn. Visst, det är jättekul att vi kan öka på invånarantalet så mycket - men inte så kul när man själv har svårt att bli gravid. Så jag förstår precis hur du känner det!

Du får gärna inboxa mig om du vill "prata" mer!

Stor varm kram   

Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • Lussekatten

Du är absolut inte ensam. Jag har varit där du är just nu och det kändes skitjobbigt rent ut sagt att "alla" verkade få barn före en själv. Jag vet inte hur många gånger jag önskade att det skulle ha funnits ett "kö-lapps-system". Det kändes så orättvist när kompisar/släktingar kom och berättade att de "bara blev" gravida. Vissa hann till och med att få syskon. En gång blev vi bjudna på fest och mitt under den festen berättade värdinnan att deras dotter skulle bli storasyster. Jag gav henne ett leende och ett grattis och gick sen till badrummet och satt på toalocket och grät.

Nu tillhör jag den skaran som "råkade" bli gravid när vi väl hade fått tid för IVF. Just nu sitter jag med en enormt efterlängtad flicka på 11 månader. Visst, jag drömmer om ett syskon... men ärligt talat så skulle det inte göra något om det inte blir så. Vi har ju våran lilla tjej iallafall. Det tog oss 3 år att få henne. Kanske inte så lång tid jämfört med vissa andra som också har kämpat. Men det var tre tunga år.

Om jag kunde införa ett kö-lapps-system för alla som kämpar så skulle jag göra det, utan tvekan. Hjärta

• Ciara

Håller med om att man känner sig väldigt ensam i sin situation, när "alla andra" runt omkring får barn titt som tätt. Men så ser man här på Familjeliv att det faktiskt är jättemånga som har svårt att få barn... Det förvånade mig jättemycket först, eftersom man inte "ser" något av detta i sin vardag. Det var först här jag förstod att det var ett väldigt vanligt problem. Det är skönt att känna igen sig och slippa känna sig ensam. Och att vara några som kan stötta varandra genom en IVF-situation.

• GakkenLive

Lussekatten, grattis....o njut till en liten...
    Det är så hemskt o se alla andra glada o just nu sitter jag o funderar på om jag ska bojkotta div bloggar o fb för det bara vimlar av gulliga nya bebisar... =(.

Ciara skrev 2012-03-18 15:59:08 följande:
    Håller med om att man känner sig väldigt ensam i sin situation, när "alla andra" runt omkring får barn titt som tätt. Men så ser man här på Familjeliv att det faktiskt är jättemånga som har svårt att få barn... Det förvånade mig jättemycket först, eftersom man inte "ser" något av detta i sin vardag. Det var först här jag förstod att det var ett väldigt vanligt problem. Det är skönt att känna igen sig och slippa känna sig ensam. Och att vara några som kan stötta varandra genom en IVF-situation.
    Jag ser ju det.... Här det många som kämpar o jag lider med varenda en av er... 
    MEN hur kommer  det sig att vi alla upplever att alla upplever att "alla andra" får omkring en.....borde vara nån som man känner som har samma problem. Suck.'
    Inget fel på FL nu men det hade varit så skönt att prata med nån live...om ni förstår. Grannarna har iofs inte barn ,men de är lite yngre o hon vill just nu inte ha barn....

Kommenterade i dagen bild på fb på en mamma o hennes nu knappt en vecka bebis gosar med ett "inte ett dugg avis".... o hon vet...
    DÅ kommenterar min sk bästa vän som vet hur mycket jag lider (hon fick barn för två veckor sedan) ..."
    "...de både luktar gott, är lena, varma och låter helt underbart när de snusar sådär sött...!"
    O då brast jag o skrev i ett pm att hon gör ju inte direkt för mig. Hon vet att jag har superångest o mår piss men neeeeej då. Klart jag inte förbjuder henne o skriva ,inte alls. Men hon säger hela tiden att hon finns för mig o frågar hur hon kan hjälpa osv....Så man kanske kan vara liiiite taktisk.Eller?
    Jag vet, jag är den stora stygga vargen, som är bitter o dum ....blä. Men hallå, jag ber bara om liiite ...

• Lussekatten

Jag förstår dig. Även om din kompis kanske tycker så som hon skrev så känns det bara värre för en själv att "få det slängt i ansiktet".

När vår tjej kom så valde jag medvetet att inte skrika ut på Facebook hur glad jag var etc eftersom jag vet minst en bekant på min vännerlista som kämpar på sitt håll.

Det här är vanligare än man tror men inget man pratar om. Själv kände jag mig enormt ensam. Men utåt sätt höll jag uppe fasaden.

• Pimpinellan

Vi har inga nära bekanta som haft svårt att få barn. Tvärtom om man ser till när de fick barn och hur många... Några par har haft svårt,men adopterat,men det är inga par vi direkt umgås med. Jo,ett par,men de visste hela tiden att det inte skulle gå alls och adopterade jättesnabbt och för länge sen. Så alla de där som kämpar över året-var finns de irl? Eller ett år och ett år,det är ju ingenting egentligen,de hittar man väl,men de som kämpar i åratal då? Det hade vart skönt prata med nån sån irl,det håller jag med om,men finns de inte finns de inte. Eller också erkänner inte folk. Finns ju de som vill och kämpar,men aldrig knystat ett ord utan håller uppe en fasad av att det kvittar om de får barn eller inte. Och all som blir gravida,men får missfall jämt. Har aldrig träffat nån sån,tror nästan ingen jag känner fått m.f. Man är väldigt ensam och udda irl...

• Ellaemir

jag har en son som är 13 månader. hade inte alls problem me att bli gravid. anledningen till att jag svarar på detta tråd är för att min son har reflux( spyr efter varje måltid) och jag mår piiiiisss!!!

min man säger alltid: även om han har problem så har vi ett friskt barn. tänk på alla andra som har svårt att bli med barn.

måsta vara kämpigt. lycka till allaa..!!!!!    

• Gizmooo

Vi har försökt aktivt i över 4 år nu. Jag vet hur jobbigt det är att se alla andra få barn, en efter en.

Jag tycker att det är jobbigt i olika perioder. Vissa dagar vill jag bara lägga mig ned och dö och andra dagar tycker jag att det går bättre.

Livet är så himla orättvist.   

• GakkenLive
    Gizmooo skrev 2012-03-29 11:34:09 följande:
    Vi har försökt aktivt i över 4 år nu. Jag vet hur jobbigt det är att se alla andra få barn, en efter en.

Jag tycker att det är jobbigt i olika perioder. Vissa dagar vill jag bara lägga mig ned och dö och andra dagar tycker jag att det går bättre.

Livet är så himla orättvist.   
    Jag håller med....
    Nu siktar jag dock in mig lite på viktminskning ,vilket är iofs ett kanske hinder för mig...då  jag har ett antal kilo i övervikt.Men det är en jäkla sopppa helt enkelt ...
    Mannen behöver gå upp ivikt, rejält...o det är lixom inte kul o äta om vi då ska ha i oss olika mat, samt att vi är bägge två kräsna i mat.
    Jag mår piss, o då...såklart äter jag. Jäkla dumheter ,jag vet. Jag är en känslomänniska, o  äter då jag inte mår bra...
  • Gizmooo

Jag måste också gå ned i vikt. Det är inte lätt alls.

• babytjejen

här har vi försökt ett tag, fick min mens i lördags, 
    är nu ett år sen vi började försöka. har skickat in
    en anmälan om undersöknin för och se om det finns
    något fel som gör att inget plus. Håller oxå på
    att gå ner i vikt, både för att jag hoppas att det bara
    är viktens fel att plusset inte hittat hit och för att man
    ju måste ner till ett visst bmi för att få vidare hjälp.
    Vill ju vara beredd att starta på en gång om man
    får veta att något är fel...        

• Cassidy

Nej, du är inte ensam...

Vi har försökt i fem år.
    Först ville vi adoptera (lång historia), men så blev jag sjuk och då godkänns man inte i något givarland.

Sen började vi försöka själva, men när inget hänt på nästan två år gjorde vi en utredning som visade att min man är helt steril, det finns inte en enda lite spermie att hämta där. Så nu står vi i kö för spermiedonation.

Viss är det fruktansvärt frustrerande med alla 'vänner' som lider så med en, men sedan ploppar ut unge efter unge och plötsligt inte har tid att umgås med en eftersom man inte kan komma med tips och råd om spyor och bajs... Mammor är ett rasistiskt gäng... Flört

Härom veckan fick en kompis sin andra dotter. De hade svårt att bli gravida första gången och hon och jag kämpade då tillsammans. Sen blev hon gravid och vi följdes åt även i detta då hon ville dela med sig av sin glädje (på ett bra och snällt sätt alltså!).
    Men månaderna gick och hon fick en dotter utan att jag fick något plus. Vi pratade massor, bland annat om namn och jag berättade att min man och jag hade bestämt vad vår dotter skulle heta (om vi fick en) redan på tredje-fjärde dejten. Hans mamma dog när han var liten och vi ville döpa vår dotter efter henne, vilket oxå råkar vara vännens namn. Plus ett annat namn som vi båda var överens om direkt.

Vi har sedan hållit fast vid dessa namn genom tårar och frustration. Det har liksom blivit vår symbol för hoppet att en dag lyckas få en bebis!
    Döm om min förvåning och chock när jag en morgon loggar in på FB och där ser en bild på vännens jättesöta nyfödda lilla flickbebis, med exakt de namn som hon så väl vet är 'våra'!

Det tog HÅRT!
    Naturligtvis har de all rätt att välja vilka namn de vill, men en liten förvarning hade väl inte varit för mycket begärt... Gråter

Hur som helst, du är inte ensam! Att 'hata' lite hjälper mej genom dagarna och förbi gravidmagarna och alla barnvagnar...

Svar på tråden Ensam men ser ju på familjeliv att det är ju fler...