• Anonym (Hur många?)

Hur många aborter "får" man göra?

-00
    -02
    -03
    -05
    -08

Är de år jag gjort aborter. Har mellan dessa år också behållt två graviditeter.
    Hur många aborter är det ok att göra i Sverige? De två sista gångerna jag gjorde abort så kändes det som att de var lite irriterade på mig... att dom tycker att jag varit där lite väl många gånger... :S

Varför jag gjort dessa aborter vill jag inte gå in på just här, det är inte det som ska diskuteras, så det hoppas jag att jag slipper förklara... Tack! 

• Svar på tråden Hur många aborter "får" man göra?
  • Larsan

Nej, tyvärr kan man inte inboxa anonymt. Däremot kan du hålla din presentation anonym genom att inte skriva utlämnande fakta eller använda en inställning som gör att man inte kan besöka din sida, bara se ditt användarnamn. Du gör som du vill men det hade varit intressant att byta tankar med någon som utfört abort. Tycker det är ett intressant ämne bara, däremot ligger det inget personligt intresse i att veta just vem som gjort abort eller varför. Ha det bra!

12-barnspappa
  • Anonym (Hur många?)
    Stella Jaded skrev 2012-03-14 22:45:59 följande:
    Fri abort råder i detta land, så du kan väl göra hundratusen aborter om du vill. Jag förstår dock inte varför man hamnar i sitsen fem gånger.
    Fick du ingen preventivmedelsrådgivning i samband med första aborten?  
    Jodå, äter p-piller för fullt, har gjort det sedan jag hade sex första gången.
  • Stella Jaded
    Anonym (Hur många?) skrev 2012-03-14 22:56:31 följande:
    Jodå, äter p-piller för fullt, har gjort det sedan jag hade sex första gången.
    Inget som funkar för dig?
    Stella hates Star Wars
  • SupersurasunkSara
    Anonym (hmm) skrev 2012-03-14 22:54:10 följande:
    Jag har gjort ett gäng aborter och man behöver inte utstå något förhör för det.
    Det lät inte som hon menade förhör, men de ville diskutera ang preventivmedel i de fallen. Sa hon. Vet inte hur ingående det diskuterades.
  • Anonym (Hur många?)
    Stella Jaded skrev 2012-03-14 23:01:44 följande:
    Inget som funkar för dig?
    Har provat de flesta p-piller som finns, p-stav, p-sprutor, plåster, pessar mm, det enda som "hjälper" är kondom, men det får jag utslag av och så kliar det i ett dygn efteråt...
    Men det va ju inte det det här handlade om...
    Nu kör jag med piller och avbrutna samlag (avbrutna samlag är det som funkat bäst), och hur kul är det liksom??
    Tänkte mest om jag skulle bli gravid igen, för just nu "passar" det inte, vi ska börja jobba utomlands båda två... 
  • Stella Jaded
    Anonym (Hur många?) skrev 2012-03-14 23:20:35 följande:
    Har provat de flesta p-piller som finns, p-stav, p-sprutor, plåster, pessar mm, det enda som "hjälper" är kondom, men det får jag utslag av och så kliar det i ett dygn efteråt...
    Men det va ju inte det det här handlade om...
    Nu kör jag med piller och avbrutna samlag (avbrutna samlag är det som funkat bäst), och hur kul är det liksom??
    Tänkte mest om jag skulle bli gravid igen, för just nu "passar" det inte, vi ska börja jobba utomlands båda två... 
    Jobbigt. Kan inte vara helt vanligt att INGET p-medel hjälper heller, du har inte fått nån särskild rådgivning iom denna problematik då?
    Det kan ju inte vara särskilt kul eller bra för kroppen att gå igenom abort på abort på abort.

Har du funderat på att testa med ägglossningsstickor för att bilda dig en uppfattning om när du ägglossar om du inte känner av det och har regelbunden mens? På så sätt kan du ju relativt lätt undvika de riskfyllda perioderna och vara extra vaksam då.    
    Stella hates Star Wars
  • Anonym (Hur många?)
    Stella Jaded skrev 2012-03-14 23:25:11 följande:
    Jobbigt. Kan inte vara helt vanligt att INGET p-medel hjälper heller, du har inte fått nån särskild rådgivning iom denna problematik då?
    Det kan ju inte vara särskilt kul eller bra för kroppen att gå igenom abort på abort på abort.

Har du funderat på att testa med ägglossningsstickor för att bilda dig en uppfattning om när du ägglossar om du inte känner av det och har regelbunden mens? På så sätt kan du ju relativt lätt undvika de riskfyllda perioderna och vara extra vaksam då.    
    Jo, visst kan man använda såna.
    Det som har funkat, eller det vet man ju inte helt säkert, är dagen efterpiller, har tagit sånt vid några få tillfällen, och då har det inte blivit nåt, men det kanske det inte blev iaf, man vet ju inte.
    Nej, dom tycker mest det är konstigt att det inte funkat, särskilt med ppillrena, och frågat lite om ifall jag brukar glömma dom, vilket jag inte brukar. psprutorna går man ju dit och får så det kan de ju inte "skylla" mig på, dom har mer el mindre sagt att ibland funkar preventivmedel, ibland inte...
  • Anonym (Klyven)

Jag har själv gjort 4 Aborter och det gör ont i kroppen av att tänka på det.
    1 kirurgisk och 3 medicinska.

Något jag inte är stort över, men har känt att vissa situationer har gjort att man är tvungen.
    och jag håller med dig som startade tråden.
    man kan inte alltid rå för hur det blir till.
    jag har själv en son på 14 år.

Men jag tycker inte man ska bry sej va andra tycker... jag själv bryr mej nog lite väl mycket.. jag tycker 4 är mycket å blir väldigt blad när jag läser att jag inte är den enda..

jag har blivit gravid FASTÄN jag haft P-Piller
    elelr även om jag haft kondom. Jag har väldigt hög fertilitets nivå i kroppen. hade varit JÄTTE kul om man haft rätt man att spendera sitt liv med. eller ekonomin till flera... men i vissa fall måste man även kanske i vissa fall emot sin vilja välja att göra abort pga att situationen är helt felt just nu, av olika anledningar,,,

• Anonym (beror på)

På nåt vis tycker jag personligen att en abort när man använt sig av preventivmedel ordentligt (t.ex. p-spruta, spiral, p-piller tagna som det skall och inget glömt) är mera "ok" än om det blir abort gång på gång för att man inte brytt sig utan bara tänkt att äh, gör abort om graviditet inträffar.

Tillhör man dem som p-medel inte fungerar på och man prövar olika p-medel så tycker jag inte att du gjort "för många" aborter. Barn förtjänar ju att få vara välkomna till världen av föräldrar som kan, vill och har möjlighet att ta hand om dem! Att ha 7-8 barn är för de flesta inte rimligt hållbart.

• mikroE

Det finns inga regler hur många man får göra men jag anser att man efter två aborter bör erbjuda kvinnan hjälp att hitta bättre preventivmedel och gärna pusha på samtal så man vet att det inte rör sig om någon störning (det finns kvinnor som vill bli gravida men inte föda barnen även om det är ovanligt så bör de få hjälp istället för aborter). Sjukvården bör också avråda om det finns medicinska skäl men valet bör ligga hos kvinnan.

Svar på tråden Hur många aborter "får" man göra?