• Anonym (Hur många?)

Hur många aborter "får" man göra?

-00
    -02
    -03
    -05
    -08

Är de år jag gjort aborter. Har mellan dessa år också behållt två graviditeter.
    Hur många aborter är det ok att göra i Sverige? De två sista gångerna jag gjorde abort så kändes det som att de var lite irriterade på mig... att dom tycker att jag varit där lite väl många gånger... :S

Varför jag gjort dessa aborter vill jag inte gå in på just här, det är inte det som ska diskuteras, så det hoppas jag att jag slipper förklara... Tack! 

• Svar på tråden Hur många aborter "får" man göra?
  • Piano

Anonym (hmm) är ju inte alltid det funkar med medicinsk vettu...

• Furstinna

Man får nog göra hum många man vill men personligen så räcker en abort som motivation att skydda sig till det yttersta. Att gör fem aborter tyder på att något är fel. Jag hade önskar man fånga upp dessa kvinnor och fråga hur det står till? Oroväckande faktiskt

• Ajkje

Svar på TS: Så många aborter som man önskar inom befintlig lagstiftning och om det inte föreligger medicinska skäl till varför en abort skulle riskera kvinnans hälsa vägt mot fullföljande av graviditet.

• Lilla Jag

Svar till de som inte tror att man kan ta skada av för många aborter....

Varje graviditet lämnar ett litet ärr i livmodern, och det är oavsett om man gör abort får missfall eller föder ett fullgånget barn. I ärret kan sedan inte en ny graviditet fästa. Alltså en kvinna kan inte få hur många barn som helst, eller för den delen bli gravid hur många gånger som helst.

Detta är dock ytterst individuellt men någonstans runt 10-15 graviditeter!

• Anonym (Hur många?)
    Anonym (SUCK) skrev 2012-03-14 00:04:00 följande:
    Suck.. Ännu en tråd om aborter.. Vad är rätt och vad är fel? Ja vem fan vet?

Gör man så många aborter är det väl något som inte stämmer riktigt?! 
    Skyll inte på att "vissa blir faktist våldtagna och gravida" eller den här "man kan bli gravid fast man skyddar sig" 

Ja det kan man! Men hur är det i ditt fall TS?

1, låter som du är trött på dessa diskussioner, varför ansluta sig då till en?
    2, och om nåt nu inte skulle stämma, är det något fel med det? (är dom männsikorna mindre värda?)
    3, om man tex lever med någon som våldtar en och har svårt att komma ur den relationen? om man har en släkting som våldtar och hotar? 
    4, du kanske aldrig blivit gravid med p-piller, men det finns rätt många i världen som blir det, ska de inte få ha sex alls?
    5, vad spelar det DIG för roll hur det är i mitt fall? (nyfiken?)
  • Anonym (Hur många?)
    Larsan skrev 2012-03-14 12:06:25 följande:
    TS du får gärna inboxa mig om du vill! 
    Vi behöver inte gå in på varför du valde att göra abort men skulle gärna vilja bolla tankar angående abort om du vill.  
    Jag vill förbli anonym... Vet inte riktigt hur denna sida funkar, är inte jätteinsatt, men man kan väl inte inboxa anonymt?
  • Stella Jaded

Fri abort råder i detta land, så du kan väl göra hundratusen aborter om du vill. Jag förstår dock inte varför man hamnar i sitsen fem gånger.
    Fick du ingen preventivmedelsrådgivning i samband med första aborten?  

Stella hates Star Wars
  • Anonym (Hur många?)
    Furstinna skrev 2012-03-14 12:25:09 följande:
    Man får nog göra hum många man vill men personligen så räcker en abort som motivation att skydda sig till det yttersta. Att gör fem aborter tyder på att något är fel. Jag hade önskar man fånga upp dessa kvinnor och fråga hur det står till? Oroväckande faktiskt
    Vad menar du med att det ska frågas hur det står till? Jag vet att en del har samlag utan minsta tanke på att skydda sig, och sedan upptäcker att de är gravida och sen får panik och gör abort. Men tror du det gäller alla? 
    Har du gjort abort själv? Isf vet du att man erbjuds prata med psykolog ang aborten, första barnmorskan/läkaren man pratar med frågar också lite kring hur man tänker, hur det känns osv. 
  • SupersurasunkSara

Diskuterade saken med min Bm en gång, jag frågade eftersom jag hade en bekant som skulle till att göra sin 3;dje.

Hon sa att det ju inte fanns någon gräns, men att de alltid (iaf där) diskuterade preventivmedel redan vid den första aborten om det inte fanns någon specifik anledning till aborten (som tex fara för mamman eller barnet att fullfölja graviditeten, att det var en graviditet snabbt efter den första etc). Andra gången samma sak och tredje gången blev det ett 'djupare' snack. Detta var dock ganska många år sen så det kan ju ha ändrats.

Tycker dock det är bra att de undrar om en och samma person gör abort gång på gång.

• Anonym (hmm)
    SupersurasunkSara skrev 2012-03-14 22:51:31 följande:
    Diskuterade saken med min Bm en gång, jag frågade eftersom jag hade en bekant som skulle till att göra sin 3;dje.

Hon sa att det ju inte fanns någon gräns, men att de alltid (iaf där) diskuterade preventivmedel redan vid den första aborten om det inte fanns någon specifik anledning till aborten (som tex fara för mamman eller barnet att fullfölja graviditeten, att det var en graviditet snabbt efter den första etc). Andra gången samma sak och tredje gången blev det ett 'djupare' snack. Detta var dock ganska många år sen så det kan ju ha ändrats.

Tycker dock det är bra att de undrar om en och samma person gör abort gång på gång.
    Jag har gjort ett gäng aborter och man behöver inte utstå något förhör för det.
Svar på tråden Hur många aborter "får" man göra?