• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn
    pinglan: Första gången jag pratade med kliniken så fick vi tid för infomöte och så skickade hon hälsodeklarationen som vi skulle fylla i och skicka in så att dom hade den innan vi kom. Det var därför jag trodde att ni fått en tid.. men det är säkert inte långt borta för er nu! Glad Jag tyckte det svåraste var att ta reda på när jag blivit vaccinerad mot röda hund. Ringde runt till skolhälsan och dom hade inga papper men skulle kolla i ett arkiv, och där fanns jag inte heller med! Lyckades iallafall få reda på när jag fick det första vaccinet som 2-åring och det räckte tydligen för läkaren i Umeå sa ingenting alls om saken.

Jo, det är lite jobbigt att jämt och ständigt vara orolig i denna process men jag kan inte låta bli att tänka på allt som KAN gå fel. Måste försöka att inte analysera så mycket, det går som det går och är ingenting man kan göra någonting åt. Längtar till torsdag så jag får gå vidare till nästa steg men längtar definitivt inte till sprutorna! Skäms
  • ak15

drömmer om ett barn: nej när man ska sätta tillbaka så får man äta vad man vill :) men var så nervös så jag åt inte nå nästan :) jo vaggisarna kan ge biverkningar illamåeende ömma bröst osv allt som vid grav symtomer... de följer juh inte med någon bipacksedel till dom tyvärr om de är progresteron du ska ta :)
    jamen va kul o få börja med sprutorna... jo de är alltid nå o oroa sig för :) 

• drömmer om ett barn
    ak15: Det är progesteron (Lutinus) jag har fått utskrivet. Blev nyfiken så öppnade förpackningen och där fanns en bipacksedel med alla möjliga eventuella biverkningar. Något som jag verkligen reagerade på är att fordonsförare ska vara försiktiga då det kan orsaka dåsighet/yrsel. Är yrkeschaufför så det lät ju inte så bra.. Hur många veckor var det man skulle ta dessa? Har du känt av denna biverkning?

Kan tänka mig att det är svårt att få ner någon mat när det är dags för återinförandet. Magen är väl så nervös som den bara kan bli! Glad Blir det testdags i början av nästa vecka eller ska du försöka hålla dig till det riktiga testdatumet?
  • pinglan2012
    Drömmer om ett barn: Oj, undrar varför inte vi fick en tid också? Är väl inte så impad av dem hittills..
    Första mailkontakten var supersnabb (svar samma dag), och så sa de att de skulle ringa veckan efter. Ringde på fredagen (efter 1½ vecka) och det enda de säger är att de ska skicka papper. Och papperna är alltså enbart Hälsodeklarationen + att man ska skicka med journalerna...

Absolut! Vet att de sa på barnlöshetskliniken att jag var vaccinerad mot det, men när? Mamma mindes såklart inte... men enligt google så vaccineras man först vid 18 månaders ålder och så igen vid 12 år ålder.

Vet att det är svårt att inte analysera, är nog också en liten pessimist innerst inne. Tur att mannen är raka motsatsen Måste man ta sprutan själv? Börjar också bli nervös... är inte spruträdd om andra tar sprutan åt mig, men om jag måste ta den på mig själv Förvånad
  • Mustikka

Hej tjejer hoppas det går bra för er!
    Tiden går sakta!
    Försöker tänka på annat men det är inte lätt!:) trots att vi har andra saker på gång. Försäljning av lägenhet, plus lite förändringar på jobbet. Men kan inte koncentrera mig på det alls!

Drömmer om ett barn: Har du tagit första sprutan än? Ska man ta den samma tid varje dag?

• pinglan2012

Sitter med hälsdeklarationen och funderar lite på frågan om "tidigare preventivmedel". Känner mig dum, men vill inte skriva nåt korkat så bäst jag frågar först Skäms

Första tanken är att de menar typ p-piller eller andra hormon, men vi har bara använd kondom (jag har alltså aldrig ätit p-piller eller nåt i mitt liv)... vad ska man fylla i då? För följdfrågorna är ju : "hur många år" och "När slutade ni" och det låter ju galet om man fyller i kondom? I-landsproblem jag vet Skrattande

Mustikka: åhå, hoppas ni får sålt lägenheten! Eller ni kanske redan har sålt den?

• drömmer om ett barn
    pinglan: Kanske dom har ett annat "system" om man går privat, och vill ha in alla papper först innan man får en tid? Visst var det många frågor och flera visste jag inte svaret på utan fick ringa och ta reda på. Tror det var till BVC jag ringde för att se exakt hur gammal jag var när jag fick den första sprutan. Apropå din preventivmedelsfråga så tycker jag att du bara skriver kondom och struntar i följdfrågorna.. Glad

Min man är också raka motsatsen när det gäller våran behandling. Han tycker att jag ska se positivt på det hela och inte tänka på saker som kan gå fel för man kan ändå inte styra över det. Känns skönt att en av oss iallafall håller hoppet uppe och tror på att det kommer lyckas. Vad skulle man göra utan sin andra hälft? Hjärta

Du behöver inte ta sprutan själv. Min man fick ge mig premiär-sprutan nu ikväll och det gick jättebra. Själva sticket kändes knappt alls men det sved lite efteråt. Så om du inte är rädd om någon annan ger dig sprutan tycker jag att du ska låta din man ta hand om den biten.

Mustikka: Förstår att tiden sniglar sig fram.. men snart är det er tur så håll ut lite till! Glad Spännande med lägenhetsförsäljning.. lycka till med den! Ja, som sagt har jag fått min första spruta idag och det gick över all förväntan. Har bestämt att jag tar sprutan själv endast när jag är på jobbet och annars får mannen göra det. Man bör ta sprutan kring samma tidpunkt men läste några trådar där vissa hört att det inte gör något om det blir någon timme hit eller dit. Jag kommer dock att köra på samma klockslag varje kväll och har alarmet inställt på mobilen så att jag inte ska missa tiden! Glad

ak15: Hur går det för dig?
  • EEJ

Hej tjejer!
    Jag kommer med i er lilla umeågrupp om det går bra?

Idag kom den efterlängtade (?!) mensen så imorgon tar jag min första spruta inför vårt första ivf. Jag är så galet nervös...

Äp blir v. 15 och förhoppningsvis insättning samma vecka.

• drömmer om ett barn
    EEJ: Självklart, varmt välkommen till oss! {#emotions_dlg.flower}

Jag är också inne på vår första IVF och har precis som dig planerat äggplock och insättning vecka 15! Glad Har fått tid för blodprov på tisdag och ultraljud på torsdag så nu börjar det bli riktigt spännande. Visst kör du den korta metoden? Du ska se att det kommer gå jättebra med sprutorna.
  • EEJ

Drömmen om ert barn: jag har precis fått tid för ultraljud på torsdag i skellefteå och beroende på hur det ser ut så har jag även en ul-tid på lördag i Umeå. Jag hoppas att slippa den, blir så många vändor till umeå ändå.

Jo vi kör också på den korta metoden.

Vi har köpt ett tre-pack, det var ju INTE direkt billigt. Vågar inte ens fundera på vad jag ska tycka om det inte lyckas....

Svar på tråden IVF Umeå