Mustikka: Oj, vad snopet att få beskedet att "återkom om 3 år!". Tre år är lååång tid. Så duktig du är som har gått ned i vikt och lever hälsosammare - en eloge till dig
![{#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower}](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-flower.gif)
Jag har kämpat med att gå upp i vikt och vet hur tufft det kan vara då
det tar tid. nu när man har fått resultat på det, då vill man att allt ska gå undan så man får barn någon gång
Drömmer om ett barn: Det är endast privat vi funderar på. Vi gjorde undersökningen på barnlöshetskliniken (endast vanliga patientkostnad), men eftersom de vill att man ska få minst sex ÄL med pergotime innan de skickar remiss till IVF har vi valt att gå vidare privat efter två kurer utan ÄL med Pergotime.
Min/vår resa til IVF:
För tre år sedan började vi försöka få barn, men jag anade att jag inte hade ÄL då jag har så långdragna blödningar (blöder minst 20 dagar/månad).
Eftersom man måste ha fyllt 23 år för att få påbörja en undersökning så fick vi inte börja förrän i december 2011. Då konstaterades att jag inte har ÄL, men att min man har normal spermiefunktion. Vi blev ordinerade Pergotime för att kicka igång med ÄL och som sagt måste man lyckas med sex ÄL innan man får remiss till IVF.
Båda kurerna (enkel) med Pergotime har inte gett mig någon ÄL, men en del biverkningar (inte något extremt, men ändå). Dessutom har jag väldigt korta cykler på 16 dagar (med pergo) så de vill inte att jag ska öka till dubbeldos som det eg. var sagt från början.
För att spara tid och ork har vi valt IVF. Vi har skickat mail till kliniken och fick svar samma dag! De ska ringa oss nästa vecka