• germany

IVF Umeå

Siri2012 skrev 2012-08-20 15:12:46 följande:

Ni som "sprutat" fler än 3 dagar!!

Jag har en fundering, jag är på sprutdag 4 (korta metoden) och jag har haft lite ägglossningsflytningar idag. Ska det vara så? Är det nån som också fått det så tidigt? Jag blir lite orolig att äggen har mognat fram för snabbt! Om det nu är möjligt efter bara 3 sprutor.

Glad   

Du behöver inte vara orolig, man får liknande sekret som vid ägglossning när man genomgår hormonbehandling, men har inget med ÄL att göra. Jag reagerade också vid vår första IVF, men efter att läkaren lugnade mig så är jag numera glad åt att kroppen reagerar på behandlingen.
    Lycka till med fortsättningen, hoppas det blir en bebis när du kommit ända fram av behandlingen. Glad
  • germany

Kikar in en sväng i denna tråd som jag följde och även skrev i när vi gjorde våra första 2  IVF i Umeå.
    Tänkte tala om att efter att vi gjorde vårat 4:e IVF (hos en annan klinik) som misslyckades så blev vi glatt nog spontant gravida på ägglossningen efter IVF mensen och går snart in i vecka 21, altlså halvvägs! Glad

GRATTIS till er som har fått bebis och grattis till er som plussat och ett stort varmt lycka till önskar jag er som planerar eller är i full gång med IVF. Hoppas ni finner stöd och kan ta hjälp av varandra i tråden, det är alltid värdefullt att ha kontakt med medsystar som vet vad man går igenom.

Kram till er alla & ta hand om er!

• germany

Turtle - Grattis själv :) Snart dags för er med andra ord! En ny främmande resa framför oss, men en betydligt mer lycklig sådan Glad. Hoppas ni får en fin och minnesvärd förlossning och vilken härlig årstid att föda barn på!
    Själv så undrar jag hur det kan vara att gå höggravid mitt i högsommaren, ha ha. Men det gör jag så gärna, det är minsta bekymret med denna barnverkstad efter allt man gått igenom såväl fysiskt som psykiskt.

• germany
    Turtle01 och Germany: Grattis Germany!! Det är ju fantastiskt att ni lyckats efter en ivf själva! Tror ni att det hade att göra med kvarvarande hormoner eller att ni bara "släppte" på alla måsten och egentligen inte trodde på att något skulle ske självmant? Germany, hur ser er historia ut fram till ivf?       

För min del så gjorde jag en hel del för att förbättra oddsen att lyckas bli gravid och jag är övertygad om att det inte bara var ren och skär "tur" att vi lyckades bli gravida och det helt på egen hand till slut.

För att göra en lång historia kort så har vi försökt få barn sedan 2010. Började med IVF november 2011 och gjorde inom loppet av 1 år 4 st misslyckade IVF. Utredningen visade att jag hade väldigt lågt AMH & högt FSH. Efter 2 misslyckade IVF så rekommenderade utredningsläkaren oss ÄD eller adoption. Vi beslöt oss för att strunta i läkarens utlåtande och fortsatte vår kamp med barn med mina egna ägg.

Ändrade en hel del i kosten, övergick till glutenfritt och laktosfritt (drack inte ens vanlig laktosfri mjölk utan havremjölk helt fri från laktos och soya. Åt inga sötsaker eller godis, åt mkt proteiner och mkt frukt och grönsaker. Såg till att äta bra fett för tanken var inte att bli ännu smalare än vad jag redan är.
    Motionerat har jag alltid gjort. Försökte stressa av mera. Tog en hel del tillskott som är viktiga i fertilitetssammanhang. Åt också receptbelagd medicin i ca 7 månader som IVF kliniken skrev ut som enligt många studier ska kunna förbättra äggkvaliten och ev ge något fler ägg samt så gick jag på kortison en tid innan både IVF och innan jag plussade, detta för att lugna mitt immunförsvar så att kroppen inte skulle se embryot som ett främmande föremål som måste bort ur kroppen. Tog också trombyl, fragmin och progestron. (Fragmin och trombyl tar jag fortfarande som en säkerhetsgrej)

Från att ha mkt fragmenterade ägg så fick jag efter sommaren toppkvalite på de 3 ägg som plockades och gången dessförinnan så var äggen också starkt förbättrade. Jag är 39 år gammal med dåliga hormonvärden och fick diagnosen att jag var i för tidigt klimakerium. Så att vi nu då har lyckats bli gravida den naturliga vägen med starkt förbättrade ägg vid senaste 2 IVF tyder på att något positivt hänt med min kropp.
  • germany
    Emilotta skrev 2013-04-05 11:36:55 följande:
    vårt 2012: stort grattis! håller alla tummar att det går bara finfint!

Emki: Jag fick ut 24 ägg och kände mig precis som du. Jag fick också tillbaka en blasto och önskar all lycka till! 

germany: åh vad härligt att bli spontant gravid. stort grattis vad roligt!

turtle hur går det för dig?! 
    Grattis till dig också för din bebis. Hoppas allt går finfint! :)

Tack till er andra som också skickat en hälsning till min graviditet. Jag hoppas och tror att lyckan ska få lysa mot er alla snart, det är ni sanna mina ord värda!
  • germany
    turtle01 skrev 2013-04-05 09:20:16 följande:
    Germany, går det att skriva pm till dig?
    Jag lägger till dig i min adressbok så ska det nog fungera sen Glad
  • germany
    Mustikka skrev 2013-04-06 09:38:39 följande:
    Grattis germany!!:) Så underbart!:) Jag har då och då funderat hur det går för er.

Och Grattis vårt 2012!!:) Denna gång kommer det att gå bra!
    Tack Glad. Och stort grattis själv till ditt barn! Fantastiskt att det gick så smidigt för dig med IVF och att du nu sitter där med ditt första barn i famn, härligt! Dröjer kanske inte länge förrän ni ger er på syskonförsök? :)

• germany
    LillaET skrev 2013-04-06 22:53:52 följande:
    Hej, får man fråga vilken medicin IVF-kliniken skrev ut åt dig för att förbättra äggkvaliteten? Jag blir glad när jag läser ditt inlägg, för här känns det som att man gör allt man kan; både du och kliniken verkar ha gjort ert yttersta för att öka på oddsen, vilket lyckades!
    Grattis! :)
    Är du intresserad av preparatet så kika gärna in i en bra tråd just för detta. Tråden heter Tips om DHEA.
    Det är Falun som sedan 1 år tillbaka har börjat skriva ut Prasteron till en del av sina patienter, främst för oss som får ut få ägg med dålig äggkvalite. Jag åt medicinen i 7 månader när jag då plussade den naturliga vägen (vilket känns som en extra vinst! Min kropp fixade det hela själv, vilket känns super!) Man bör äta medicinen i ca 3 månader, dock så har flera av oss som ätit längre blivit spontant gravida så det skadar nog inte att inta preparatet längre tid än 3 månader.

Andra IVF kliniker har inte anammat detta preparat och inte ens kvinnokliniken här där jag bor visste vad preparatet var för något.....synd för detta används med stora framgångar utomlands. Men Falun är mera framåt än många andra kliniker och inte rädda att prova något nytt och ger också betydligt fler stödmediciner utan att knorra.

Preparatet heter Prasteron på recept utskrivet av läkare här i Sverige, det är alltså ett DHEA  preparat som tyvärr inte finns att få annat än på recept här i Sverige, men man kan beställa receptfritt DHEA preparat från USA.

Sedan så tror jag också att ett sunt leverne och matintag och tillskott av bla högre dos D-vitamin och Omega -3 än vanligt förbättrat min kropp. Åt andra preparat också, men dessa är viktigast i fertiltetssammanhang.
  • germany

Tack alla som har gratulerat till min graviditet.
    Önskar att det ska få gå bra för er alla i tråden och att ni ska få erat efterlängtade hållbara plus och att ni till slut håller erat barn i famn.
    Vet att det är otroligt tungrott när allt inte går som man tänkt.....men rätt som det är vänder det och oftast när man som minst anar det. GE INTE UPP alla ni fina kämpartjejer Hjärta.

Vill avsluta mitt inlägg med att skicka en stor varm kram till dig Vårt 2012. Ledsen för ditt förlorade plus, men du ska se att allt ordnar sig. Tillåt inte "rävarna" som bor inom oss under kämpartiden att ta över! Försök plocka fram kämparglöden och mota bort de fula rävarna så gott det går. LÄttare sagt än gjort....men jag jobbade hårt med att försöka ta mig upp och över ytan och konstigt nog så lyckades jag med det, trots tunga misslyckande med den här jobbiga barnverkstaden. Man mår också lite bättre till kropp & själ när man har mer positiva tankar inom sig än att gå med sorg och negativa tankar.

Låter som en prediktant som säger vad du ska göra....inte så jag menar. Men jag har ju själv varit en kämpare så jag vet hur det känns Gråter men jag vet också hur otroligt viktigt det är att fokusera framåt mot sitt mål.

Som någon annan skrev så kan det också vara jättebra att ha en plan B, tex ÄD (som är ett fantastiskt sätt att få barn på om man inte lyckas med sina egna ägg). Jag fick ett helt annat lugn över mig när vi bestämde oss för att stå med halva benet inne i ÄD världen medan vi fortfarande kämpade för barn med mina egna ägg.

Var inte meningen att skriva så mycket...men jag ömmar för dig och det du skriver att du känner inombords och blir så ledsen när jag kan känna mig in i hur du mår. Vill och önskar av hela mitt hjärta att allt kommer att ordna sig snart på allra bästa sätt.

Kram igen! Hjärta

• germany

Skrev en del i denna tråd förut och tycker det är fint att se att tråden lever vidare.
    För er som kämpade samtidigt som mig och som kanske kommer ihåg mig så vill jag berätta att min och mannes dotter föddes för ca 1 månad sedan Hjärta. Vi är så lyckliga över att vi lyckats få detta lilla mirakel.
    Vi ska också försöka oss på ett syskon så snart kroppen tillåter (vill hellst amma tills dottern är minst 6 månader gammal). Någon som vet hur lång tid det tar för mensen att komma igång efter avslutad amning? Känns som om vi inte har tid att slösa just tid om vi ska få till ett syskon.

Kram på er alla och heja ni duktiga som jobbar framåt mot ett plus {#emotions_dlg.flower}

• germany

Jennyz - Åh, grattis själv! :) Vad roligt!
    Menar du att du alltså redan fått mens fast dottern bara är 1 månad gammal? Det låter ju glädjande att mens kan komma tillbaka så snart efter avslutad amning. Du ammar alltså ingenting nu? Tänkte om man kanske kan få tillbaka mensen även om man låt säga ammar morgon och kväll?

Kan vara möjligt att rekommendationen är att vänta tills barnet är 1 år innan man blir gravid, men jag har flera i min bekantskap som blivit gravida väldigt tidigt (redan inom 4 månader från det att barnet fötts) och ingen BM eller läkare har sagt något negativit om det i allafall. Men det är såklart aldrig fel att ens kropp hinner återhämta sig hyfsat från den förra graviditeten, lär kunna bli tungt mot slutet annars.

Jag vill också hinna äta en del preparat inför syskonförsöket, så om jag ammar tills dottern är 6 månader så räknar jag ändå inte med att köra igång förrän ytterligare 3 månader senare (vill äta DHEA och helst minst 3 månader.) Vi har ett gratis IVF innestående (kompensation) och så tänker vi förstås testa den naturliga vägen (det var så vår dotter kom till efter flera misslyckade IVF).

• germany

Jennyz - Ok, då är jag med Glad, tyckte det lät lite ovanligt bra att få tillbaka mens så snabbt Flört.
    Jag ska när dagen att sluta amma är inne försöka att inte stressa och tänka på när menen behagar komma tillbaka, men åldern tickar på och jag fasar för chansen rinner ifrån mig för varje månad som går framöver. Är förvisso helt överlycklig över det barn vi nu faktiskt fått mot alla odds så att säga...men skulle vara helt fantastiskt att få ge vår dotter ett syskon och för egen del att få uppleva ännu en graviditet, förlossning och bebismys ännu en gång. Dock ska vi njuta av vårt mirakel först och främst, men tycker att tiden rusar iväg med henne också, redan 1 månad!!! Känner du också att tiden går fort?

Har ingen aning om vad kliniken säger om att göra ett IVF relativt snabbt om det går. Detta var en graviditet som vi lyckades med helt själva.
    Vi betalade för ett IVF som vi fullföljde men där det blev strul med kommunikationen mellan såväl hemortsläkare, IVF klinik samt då oss. Så när vi misslyckades med vårt senaste IVF försök så skrevs det in i min jorunal att vi när vi känner oss redo har ett helt gratis IVF försök hos kliniken. Dock ska vi första 3-4 månaderna sedan mensen kommer tillbaka jobba på egen hand.

På förlossningen sa dom till oss att omedelbart sätta igång med barnverkstaden igen så snart mensen kommit tillbaka då kroppen oftast svarar upp positivt de första 3-6 månaderna. De visste många i 40 årsåldern som återkom på nytt med att föda barn efter att de fåt sitt första. Jag hoppas att vi också har samma tur, prova och göra så gott vi kan ska i i allafall. Solig

Vill du ha flera barn? Får jag fråga vilken ålder det är på dig?

• germany

Vilken lycka att du nu fått de barn du alltid velat haft.
    Men vad trist ändå att det blev komplikationer, vad var det som hände? Hoppas jag inte är okänslig som frågar om något som du kanske inte vill skriva om (bortse bara från min fråga isåfall).

Kan tänka mig att det är mera rusch omkring när du har en storasyster till bebisen, men är övertygad om att du njuter ändå och är stolt och glad över dina små liv Hjärta

• germany

Förresten Jennyz, jag kastar in en fråga till dig då vi har bebis i samma ålder. Vad äter du för grönsaker, frukt & bär? Jag skrev ett eget inlägg om detta för att få veta vad som är ok för de smås magar när vi ammar. Jag har blivit ganska förvirrad tidigare av att läsa så många olika sidor där alla säger olika.....

Apelsiner & jordgubbar verkar man ska undvika, men hur är det med tex päron, physsalius, bladspenat, hallon, blåbär, svartvinbär osv?

Kanske någon annan i tråden också kan ge mig lite goda råd, tacksam i såfall. Är alltså enbart rädd att min bebis ska få problem med magen. Jag har nog blivit uppskrämd av att läsa så till slut känns det som om jag inte kan äta nånting av dessa (grönsaker, frukt & bär).

• germany

Tack  för att ni delar med er av era erfarenheter kring syskonförsök. Verkar vara olika, beror kanske också då på när man slutat amma och allmänt i vilket skick kroppen är i. Men vi tänker försöka på egen hand första 3 månaderna när mensen kommit tillbaka, vill hinna äta bla DHEA under den tiden.

• germany
    jennyz skrev 2013-09-14 19:27:33 följande:
    Jag äter inte så mycket bär, det lilla jag äter tänker jag inte på så jag är inte så mycket till hjälp... :) äter mest äpplen vad gäller frukt, lite satsumans, men har inte märkt att hon blir konstig i magen... ;)

Helt ok att fråga på!! Det var planerat snitt eftersom det var föreliggande moderkaka så normal förlossning var inget alternativ. När de "öppnat" mig upptäckte de att moderkakan vuxit fast i livmodern så när de skulle ta ut moderkakan så började livmodern blöda, och slutar inte...de gjorde allt de kunde men var tvungen att ta bort livmodern för att stoppa blödningen, tappade ändå totalt nio liter blod! Så jag mådde inte så bra innan de sövde ner mig för att operera (var vaken under snittet och fick se dottern och informeras om läget innan det beslutades att operera då sövde de ner mig)
    Men gud vilken pärs ändå att det blev så dramatsikt med blodförlust och så då borttagande av livmodern. Tur att du fått dina 2 barn som du är nöjd med, hade varit sorgligt om du inte kände dig färdig med barnverkstaden.
    Altl kan då hända, att moderkakan kan växa fast! Mycket man inte tänker på som kan hända egentligen....tur man inte vet om allt i förväg.

Jag har sedan i går börjat äta blandade frukter och bär, testar mig väl fram helt enkelt så får jag se vad som händer eller ej. Du ser, du kan äta äpplen och satsumas och jag har hört från andra att citrusfrukter och äpplen ska man undvika. Men vågar du äta dessa så känner jag att "va fasen, jag får testa och se vad tösens mage verkar tycka om det ena och det andra".

Tack för att du gett mig lite mod nu att hellre prova mig fram med ätandet än att avstå Glad
  • germany
    Mustikka skrev 2013-12-06 22:55:56 följande:
    Tittar in lite och ser att jag inte känner igen så många här. Hoppas ändå det går bra för alla!

Ser även att Drömmer om ett barn fått en flicka! Så underbart! Grattis!!{#emotions_dlg.flower}

Hos oss är det bara bra, lillan är nu 10 månader och vi börjar bli sugna på ett syskon!Glad
    Jag ska gå ner alla gravidkilona sen ska vi testa själva ett tag, funkar inte det så blir det ivf svängen igen.
    Kikar in i tråden och känner heller inte igen så många här, men dig minns jag och några fler :)

Vår dotter är 4 månader och vi har också planer på att försöka ge vår dotter ett syskon.
    Ammar du än? Lite nyfiken bara på ungefär när ni känner er redo att påbörja syskonförsöken på "allvar"?

Jag ammar ju helt än och vill egentligen inte skynda på det hela med syskonförsök, men tror att vi kommer att börja försöka aktivt när hon är runt året. Hoppas på att plussa den naturliga vägen igen som vi gjorde med vår dotter, om inte så har vi ett gratisförsök på en annan klinik innestående som vi tänker använda oss av. Men det vore skönt att slippa stoppa i kroppen en massa hormonpreparat....

Ha de gott!
  • germany
    Micro skrev 2014-02-27 17:51:19 följande:
    Stargazers: Det blev bara en stor äggblåsa å ngn liten trots gonalf 150 o menopur 300. Hög dos enl sköterskan. Det är vårt första försök. Jag har lågt amh o liten äggreserv, den enda info vi fått är att d är lite negativt. Det blev en chock när sköterskan sa att d kanske inte blir nåt mer försök å hon pratade om ägg donation som alternativ. Tack för omtanken.

Tittar inte in här så ofta, men någon gång emellanåt.
    Vill bara tipsa dig om en fantastisk tråd här på FL. Den heter framgångshistorier trots lågt AMH.

Stor kram till dig och kära du, lägg dig inte på mattan förrän du har gett hela "karusellen! en match som heter duga!
    Hoppas du hittar tråden, den kan ge dig hopp, stöd och framförallt styrka för att orka kämpa lite till.
  • germany
    trex2013 skrev 2014-09-16 16:20:32 följande:
    Då är det nog puregon du kommer att ta? Jag kör ju menopur nu och tar en ny spruta för varje gång. har inte en sån där smart injektionspenna. Fast det kanske går att få? Gillar inte heller nålarna..sambon hjälper mig i magen på låren får jag ta blodförtunnande själv.Jobbigt. Hejja oss!  hoppas att nålplågeriet ger utdelning nu bara.. :)

Det går utmärkt att ta Fragmin sprutor (antar att det är det du tar som blodförtunnande) i magen istället för lår.
Svar på tråden IVF Umeå