Turtle01 och Germany: Grattis Germany!! Det är ju fantastiskt att ni lyckats efter en ivf själva! Tror ni att det hade att göra med kvarvarande hormoner eller att ni bara "släppte" på alla måsten och egentligen inte trodde på att något skulle ske självmant? Germany, hur ser er historia ut fram till ivf?
För min del så gjorde jag en hel del för att förbättra oddsen att lyckas bli gravid och jag är övertygad om att det inte bara var ren och skär "tur" att vi lyckades bli gravida och det helt på egen hand till slut.
För att göra en lång historia kort så har vi försökt få barn sedan 2010. Började med IVF november 2011 och gjorde inom loppet av 1 år 4 st misslyckade IVF. Utredningen visade att jag hade väldigt lågt AMH & högt FSH. Efter 2 misslyckade IVF så rekommenderade utredningsläkaren oss ÄD eller adoption. Vi beslöt oss för att strunta i läkarens utlåtande och fortsatte vår kamp med barn med mina egna ägg.
Ändrade en hel del i kosten, övergick till glutenfritt och laktosfritt (drack inte ens vanlig laktosfri mjölk utan havremjölk helt fri från laktos och soya. Åt inga sötsaker eller godis, åt mkt proteiner och mkt frukt och grönsaker. Såg till att äta bra fett för tanken var inte att bli ännu smalare än vad jag redan är.
Motionerat har jag alltid gjort. Försökte stressa av mera. Tog en hel del tillskott som är viktiga i fertilitetssammanhang. Åt också receptbelagd medicin i ca 7 månader som IVF kliniken skrev ut som enligt många studier ska kunna förbättra äggkvaliten och ev ge något fler ägg samt så gick jag på kortison en tid innan både IVF och innan jag plussade, detta för att lugna mitt immunförsvar så att kroppen inte skulle se embryot som ett främmande föremål som måste bort ur kroppen. Tog också trombyl, fragmin och progestron. (Fragmin och trombyl tar jag fortfarande som en säkerhetsgrej)
Från att ha mkt fragmenterade ägg så fick jag efter sommaren toppkvalite på de 3 ägg som plockades och gången dessförinnan så var äggen också starkt förbättrade. Jag är 39 år gammal med dåliga hormonvärden och fick diagnosen att jag var i för tidigt klimakerium. Så att vi nu då har lyckats bli gravida den naturliga vägen med starkt förbättrade ägg vid senaste 2 IVF tyder på att något positivt hänt med min kropp.