• germany

IVF Umeå

Mustikka skrev 2012-05-30 23:09:33 följande:
    Germany: Jag mår bara bra, lite förkyld men förväntansfull och gladGlad Vill ju inte känna efter symptom och så, tänker att det mest troligt komma från lunitus. Biverkningslistan där var ju superlång!
    Känner du nån biverkning från lunitus? Jag har svullna och superömma bröst, kunde inte ha bh idagFörvånad sen har jag molvärk till och från. 
    Det låter väl ändå bra med ömma bröst och lite molvärk Glad.
    Möjligtvis så är mina bröst fortfarande ngt svullna (som de har varit efter ägglossningssprutan, fast nu ändå inte fullt lika svullna)
    I natt tyckte vaknade jag och mådde lite småilla, men det är jag övertygad att det kom från att jag ätit lite dåligt under den senare delen av dagen (åt alldeles för mkt lunch ute så jag var inte hungrig till middan och skippade den och fikade bara)

Jag använder Crinone och den biverkning jag känner av därifrån är den grymma trötthet jag känner.
    Orkar inte göra mer än nödvändigt, om jag inte hade samvetskval så skulle jag nog ligga i sfofan hela dagarna och äta chokladpraliner och titta på Tv!

Tack & lov sjukskrev läkaren i Falun mig i 1 vecka pga att hon inte tyckte mitt jobb var så bra just nu i detta första ruvarstadiumet och jag är oerhört tacksam att jag slipper vara på jobbet.

Vattenmelon - Tycker du ska be din vän att ta kontakt med den läkare som gjorde utredningen och be om att få komplettera de undersökningar som hon vill ska ingå och framförallt få diskutera igenom det som hon tycker inte kändes bra med denna utredning.

Håller med om att det låter väldigt märkligt att hon ska behöva försöka på egen hand i ytterligare några år?!
    Vore jag henne så skulle jag se mig om efter att få göra privat försök direkt och då ha kvar sitt landstings-försök till senare tillfälle. Jag ångrar att vi inte sparade våra försök (ett landsting och ett som kommunen där jag bor bekostade) för då hade vi kunna ha haft gratis försök till ev ÄD (vilket kostar mycket pengar, ca 70 - 80.000) och istället  försökt med IVF (som är billigare än ÄD) privat.

Min utredning visade lågt AMH och högt FSH och som betyder att jag är på väg in i ett tidigt klimakterium.
    Men vi har inte gett upp hoppet om barn med mina ägg, men ÄD finns hela tiden med i bakhuvudet som alternativ nr 2 om vi inte kommer att lyckas inom en snar framtid med egna ägg.

Vet inte om du fick ut några speciellt bra svar alt detta svammel som bler nu när det är morgon och jag egentligen inte ska sitta framför datorn då jag vill ut i det fina vädret idag.

Men många av oss har fått stånga oss blodiga i denna IVF karusell för att få vara delaktig de beslut som fattas och med tiden så stiger kunskapen och man vet vad man bör kräva och stå på sig för.

PS: Din vän kan göra privat IVF försök i Umeå också, eller så väljer ni Falun. Kolla Umeå IVF hemsida så ser du vart det finns hemortsläkare där du bor som samarbetar med IVF-klinikerna.

Lycka till! 
  • germany

Vattenmelon - såg att i Piteå finns det samarbetsläkare och så då där din vän har gjort utredning i Skellefteå.
    Men gör hon privat försök så betalar hon ju för sina tjänster och ingen kan hindra henne då, till skillnade mot landstingsförsöken.

• germany
    Sofiali77 skrev 2012-05-31 14:37:30 följande:
    Har samma "symptom" som du, men tar dem med en nypa salt, men det är klart att jag hoppas. Tar progesteron. Vet någon förresten varför vi får olika gravidtetsbevarande mediciner? Hade inte hört om det en del av er andra tar innan.
    Progestron vag. Crinone & Lutinus har samma effekt. Det är nog bara slumpen som avgör vilken sort vi får.
    Jag har provat både Proggisar och Crinone. Föredra faktiskt Crinone då detta inte kladdar lika mycket.

Dessa ruvardagar.....än så länge är det väl ganska lugnt, men snart så kommer den jobbigare delen när man knappt törs gå på toa Foten i munnen
  • germany
    Musitkka - Vi som ruvar samtidigt, har du tjuvtestat något? Drömmer
    Icke här, håller mig tills TD eller tills "tant röd" väser något i mitt öra....vilken jag verkligen inte vill ska ge mig beskedet gravid eller ej.
  • germany
    turtle01 skrev 2012-06-02 08:43:51 följande:
    Germany, ser inte ditt namn på översiktslistan. Låter klokt av dig att inte testa för tidigt!
    Jag är ju egentligen en "utböling" i den här tråden i och med att jag inte längre göra våra IVF i Umeå.
    Men jag hamnade här pga att jag inte har velat släppa taget riktigt om Umeå, stället där vi var glada och lyckliga vid IVF nr 1. Några i denna tråd ville jag skulle fortsätta skriva några rader då och då om hur det går för oss och det gör jag så gärna Solig.
     Nu går vi i Falun.

Mustikka - Mensen är beräknad till nästa torsdag och jag har väl kanske funderat lite om att om mensen ej dykt upp tills dess så kan det hända att jag ev testar....för då borde det visa rätt så säkert ändå, får se om vi kommer till den dagen eller ej eller om "tant röd" hinner före Obestämd.

Jag har ganska mkt att göra med mina fritidsintressen, så jag har ännu inte hamnat i ruvandets klor...men jag vet att kommande vecka är den värsta och jag tror jag ska undvika att vara hemma då utan tror jag våldsgästar alla mina vänner och familj så jag slipper vara hemma och fundera och syna allt i minsta detalj...

Har inga symptom, men jag tror inte att det är så vanligt att ha det så tidigt heller. De symptom jag haft (ok, har fortfarande lite svullna bröst) beror mest troligt pga Crinone. Men snart vet vi, känns skönt att få både en början eller en lite tråkigare slut på ruvandet....men då VET man i allafall och kan gå vidare antingen mot en graviditet eller mot nya försök och nya möjligheter.

Vi hörs vidare!
  • germany
    Sofiali77 skrev 2012-06-02 20:07:56 följande:
    germany: Får ni köra "graviditetsgarantin" i Falun?
    Nej, vi fick inte ja till 3-pack då de visste för mycket om oss, dvs vi har gjort 2 misslyckade försök tidigare så de kommer med andra ord inte att tjäna på att låta oss få 3-pack......däremot så tjänar dom på att neka oss....
    Så vi får "glatt" betala ett försök i taget, men det finns en botten i börsen.... förr eller senare.
  • germany
    Mustikka skrev 2012-06-05 19:14:41 följande:
    Germany: Neej!! Vad är det som händer, ingen ruvar ska ju få mensRynkar på näsan Helt säker på att det är mensen?
    Kramar{#emotions_dlg.flower}
    Jag är så säker som jag bara kan bli....Känner min egen kropp och detta är mens, ingenting annat!
    Håller tummar för att det går vägen för dig och alla andra som ruvar här i tråden Hjärta
  • germany

Tack för kramarna och jag önskar innerligt att ni andra som ruvar slipper gå igenom ett misslyckande....det svider.....men.....jag vet att jag snart är tillbaka på "spåret" igen! Skam den som ger sig! Solig

Turtle -  Jag har BIM i morgon och OM mensen inte hade kommti i går redan så var min tanke att ev tjuvtesta då och ruvardag 12 är det många som testar på och som får rättvisande resultat (men det finns förstås som med allt annat undantag med detta också).
    Så varför kliniker tar till TD med rätt så många dagar är helt enkelt för att resultatet inte ska bli missvisande.
    Klinikerna vill hellst att man testar på TD även om man fått mens några dagar tidigare.

Vid samtliga av mina ruvarperioder så har alla symptom puts väck försvunnit kring ruvardag 6-7. Varför man ofta har symptom fram tills dess är pga ägglossningssprutan. Jag tror inte att man ska leta symptom (fast det är ju så svårt att låta bli) för det leder bara till frustration och gör ruvardagarna till de pestigaste dagarna som finns!

Hejar på er nu! Vill se massa plus nu, förstår ni det? Cool

• germany

Jag hör inte till den här tråden längre då mina IVF ej längre kommer att göras i Umeå. Men jag tittar in i bland och jag hoppas att alla ni som fortfarande kämpar kommer att lyckas snart, trägen vinner!

Chan - Varför hämtar du inte ut dina mediciner? Hoppas att du ändå har sett till att apoteket har beställt hem, det brukar ofta vara beställningsvara på alla dessa preparat som vi behöver. Bara så du vet och inte tror att allt finns på lager....Vore så synd om du väntar in i det sista och så pajar hela behandlingen just för att ingen medicin finns för dig att hämta.
    Vore jag du så skulle jag bums gå till apoteket och hämta ut grejerna, för du ska ju ändå ha dom, förr eller senare.

Lycka till alla!
    Kram / Germany

Svar på tråden IVF Umeå