• pinglan2012

IVF Umeå

EEJ: tråkigt att kommunen inte erbjuder det! Ni försökte in höra med dem, ifall att?
    Vad bra att det går bra att ta sprutan!

Drömmer om ett barn: Det förstår jag inte heller... Men det är kanske för att se om man tagit den andra sprutan (man brukar ju ta två)?

Precis! Det finns solskenshistorier också och kanske, kanske man lyckas på första försöket! Håller tummarna för er som är i full färd med behandlingen Solig

Så bra att man vänjer sig fort vid sprutorna (även för en spruträdd)! Kanske beror på att din man är proffs på att ge sprutor? Då behöver jag inte gå och gruva mig, nog för att jag säkert kommer göra det ändå... men nästa helg, då har ni ju tagit många så du hinner vänja dig vid att ha sprutan i närheten och att bli stucken, så det känns nog betydligt bättre än att sticka sig själv första dagen!

Min man kan inte ge sprutor, så jag ska verkligen säga att jag skulle föredra om han får öva där borta... har inga planer på att sticka mig själv! Ser verkligen fram emot att börja behandlingen, men är samtidigt nervös för alla moment... vad har man gett sig in i? FörvånadSkrattande
  • pinglan2012

Oj, här har det skrivits flitigt sen jag var inne sist!

Igår skickade vi iväg hälsodeklarationen+ journalerna... men det lär ju inte hända något innan påsk. Såg i min journal att de har bedömt att jag har PCOS, vilket var lite av en nyhet för mig! För något år sedan sa de att jag hade symptom på det bara...

Drömmer om ett barn: Förstår precis hur du tänker! Men på ett annat sätt har jag inställt mig på att man gör bara ett IVF-försök (det var nog sen innan jag visste något om IVF), så jag lär nog bli besviken om det inte lyckas

Går det fortfarande bra med sprutorna? Åååh, vad lättad jag blir att höra att de känns mindre än blodprov! Har inte varit rädd för det förut heller, men när en sköterska tog på mig nu nyligt stack hon igenom ådran och det gjorde ont som f-n! Sen dess har jag blivit rädd..
    Du får gärna tipsa om ställen som gör lite mindre ont att sticka på sig på?
    Vad bra att du börjar kunna rutinerna, visst var det i helgen du måste ta dem själv?

Det känns så overkligt med hela den här IVF-karusellen... jag oroar mig jättelätt så jag kommer att gruva mig inför alla besök - och det gruvar mig också för! Sen så gruvar jag mig för att om man får ett plus, tänk allt som kan hända och man ska gruva sig för då! Kan nog inte känna mig helt lugn förrän barnet är fött och ligger tryggt i vår famn

Mustikka: grattis till försäljningen av lägenheten!!

• pinglan2012
    familjha skrev 2012-04-04 13:21:27 följande:
    Vad är PCOS för något!?
    "Polycystiskt ovariesyndrom" står det för och innebär att man har lika stora äggblåsor (har alltså inget med cystor att göra). Man har helt enkelt inte ägglossning och mensturationsstörningar...  Jag blöder ca 20-25 dagar per månad och har aldrig haft någon ägglossning.

Förut trodde de att det  var min undervikt som orsakade PCO-symptomen, men det var det inte iom att det inte har blivit någon förändring trots att jag nu är normalviktig (det är vanligast att få PCO om man är överviktig). 
  • pinglan2012
    familjha: ser att ni också försökt bli gravida i 3 år... visst är väntan lång?

Läste  att ni fått MF, jag beklagar verkligen!

Hur långt är det mellan Sundsvall och Umeå? Vi har 15 mil till Umeå så det känns ändå okej, för då kan man ju köra hem utan att behöva bo på hotell
  • pinglan2012
    Drömmer om ett barn: Åh vad jag hoppas att de hör av sig snabbt, gärna till veckan! Det kommer att kännas så mycket mer verkligen om man får en tid och får mer info om alltihop...!

Är du mer rädd för sprutorna inför äggplocken än själva äggplocket? Efter att ha läst om folk som tycker det gör jätteont så gruvar jag mig massor! Men det kan ju variera hur ont det gör, gång för gång? Och alla har ju olika smärttrösklar också... en del tycker ju det gör ont att ta cellprov t.ex. Jag "tröstar" mig med att det inte kommer att göra lika ont som att föda barn

Förstår att du drar ut på det! Men det kommer att gå bra Tänk att du ju oroade dig inför sprutorna från början och det var mindre hemskt än du trodde!
    Jaha, där ser man.. undrar varför området rakt under naveln är ett dåligt ställe att sticka på? Vågar dock inte testa för att få svar Flört

jo, jag är allt duktig på att oroa mig... men jag försöker se detta som ett test inför en graviditet/förlossning. Om jag inte klarar av alla besök på kliniken, hormonsprutor och äggplock - hur ska jag klara av "the real deal"? Det är en liten tröst iaf Tungan ute

Jepp, jag har alltid haft såna långdragna blödningar, men jag blöder olika mycket.. Men man vänjer sig faktiskt! Nu, mensen efter pergo, blödde jag bara fem dagar helt otroligt! Fast då fick jag mensvärk för typ första gången och blödde ofantligt mycket de två första dagarna. Har ni det så varje månad??
  • pinglan2012
    Välkommen A79! Glad Är inte så insatt i IVF-termerna ännu, så vad står ET för?

Drömmer om ett barn: Åh, vad spännande! Hoppas ditt äggplock gick bra! Gick det bra att ta sprutorna själv i helgen?

Nu vill jag ju veta: vad var värst - sprutorna eller äggplocket? Vet att du gruvade dig mer inför sprutorna.. Jag hoppas iaf att det gick bra alltihop och att du och mannen kan ha det mysigt och lugnt nu.

Oja, det känns väldigt konstigt att bara blöda i fem dagar! Nu kan man ju fara och bada nästan när man vill! Förvånad Förut har det varit nästan omöjligt för när man minst anar det börjar man blöda igen..
    Jag blödde också mer de första dagarna och så lite de tre sista, så det kanske är normalt ändå?

Familjha: Vad bra att det börjar kännas bättre och att det börjar hända någonting för er. Vet precis hur jobbigt det är med väntan - det och ovissheten är riktigt jobbig!

Är det 26 mil t/r eller enkel väg? Aha, får man tillbaka lite av landstingen förstår jag verkligen att ni väljer att övernatta. Se det som en härlig weekend! Glad
  • pinglan2012
    Nu var vi fått en tid! Känns så otroligt skönt! Nu är det verklighet, vi ska faktiskt göra IVF...! Lite chockad är jag allt över hur "dyrt" det blir privat. Nog har jag varit inställd på att det kostar... men ändå: som nu första mötet kostar 3.000:-. Tur att inte all vård måste finansieras privat!

Drömmer om ett barn:
    Åh, så glad jag är för din skull! Skönt att höra att det gick så bra!!! Glad Det lugnar mig enormt, ska du veta. Hoppas det tar sig nu!
  • pinglan2012
    Emilotta skrev 2012-04-13 15:07:32 följande:
    Vad härligt Pinglan! När blir det?
    Det blir i slutet av april så det är ändå inte sååå långt borta. Skrattande
    Blir att ta blodprov nästa vecka för att kolla sköldkörtel-värdet först bara.
  • pinglan2012

Ni som redan har påbörjat behandling och kan sånt här: vilken cykeldag börjar man med nässpray resp. sprutorna? Tänkte fråga så jag har lite kött på benen inför mötet Glad

Mustikka: Åh vad spännande! Kul om vi kan följas åt Solig

Drömmer om ett barn: Ja, det är hiskeliga summor egentligen! Vi har tänkt köpa ett 3-pack för då blir det ju ändå rabatt om man säger så... vi har dock inte funderat så mycket över vad vi ska göra om vi inte lyckas på de försöken (maken är ju optimisten så han tror ett försök räcker Flört).

Ärligt talat trodde jag också att allt ingick... eller det står ju att utredning kostar 5.000, men den har vi ju gjort via landstinget. Och 3.000 - för första mötet??? Det är väl inte så mkt att göra än att betala, men som sagt trodde jag det ingick i de där 56.000.

• pinglan2012
    ALLA: Har läst att man börjar den korta metoden på CD2 och den långa på CD21, kan det stämma?
    Om man inte har egen mens, får man äta Provera eller nåt innan?

Jag har förut haft för långdragna blödningar, men efter Pergotime-behandlingar misstänker jag att den har försvunnit (har aldrig haft ÄL och grav.testet visade negativt)... eller måste man helt sonika invänta sin egna mens även om det tar flera månader?

Drömmer om ett barn:
    har varit lite inaktiv då jag bara går och väntar till mötet... börjar vara ganska nervös nu när det är mindre än en vecka kvar Tungan ute

Tog sköldkörtelprovet i slutet på förra veckan och det gick ju DÅLIGT! Fick knappt ut något blod så det var på gränsen att det skulle räcka (trots 5-6 stick) Rynkar på näsan men eftersom de inte har hört av sig antar jag att blodet räckte?

Hur går det för dig?
Svar på tråden IVF Umeå