• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn
    A79: Förstår att du är orolig med tanke på det du gått igenom tidigare. Måste vara jättesvårt att försöka tänka på annat.. Jag hade ET i torsdags så vet inte om det räknas som ruvardag 2 eller 3? Iallafall så är det väldigt tidigt och känner inte av desto mer än så länge. Hade pyttelite känningar i magen i förmiddags när jag var ute på promenad men det försvann efter ungefär en timme.

Använder också Lutinus och håller med om att det känns ytterst ofräscht. Nämnde faktiskt till kliniken vid ET att det rinner mycket och då sa dom att man kunde ta tabletten i rumpan lika gärna. Det är nästan så att jag överväger det alternativet, framförallt när det blir dags att jobba och det inte går att springa på toa hela tiden! Glad

EEJ: 6 dl, det var inte lite! Då förstår jag verkligen att du är uppsvälld och har värk. Har det blivit bättre eller sämre sen i förmiddags?

vårt 2012: Vad skönt att höra att du mår bättre idag! Glad Läkaren pratade om att det kommer ta några månader innan äggstockarna som nu är förstorade kommer att återgå till sin normala storlek, så det är nog inte så konstigt att många är ömma den första tiden efteråt.
  • Mustikka

Nu har jag lite mer info om mötet vi ska på, fick på posten igår.
    Jag ska ta ett blodprov nästa vecka, fick hem remiss för det. Sen fick vi fylla i papper som andra också fått, och det var ju inte lätt att kolla upp om man fått vaccin för röda hund och när! Speciellt då jag är född i FinlandGlad 

Har dock ingen aning om vad det är för blodprov som ska tas, trodde jag tagit alla som behövs.

Sen undrar jag hur snabbt efter mötet ni fick börja med allt? Jag kommer att ha dag 1 en vecka efter att vi varit där och hoppas såklart jag får börja dåGlad 

Drömmer om ett barn: Grattis till 9 fina ägg! Vad skönt att allt gick bra! Man blev lite orolig när du inte skrev på ett tagFlört Härligt att ni gillade hotellet och restaurangen!:) Nu blir ju jag lite avis på er som får åka en bit, bo på hotell och mysaSkrattande

EEJ: Shit vad många ägg, Grattis! men tråkigt med överstimuleringen:( Hoppas du mår bättre fort!

Pinglan: Vad kul att ni snart får sätta igång! Då kanske vi  börjar ungefär samtidigt {#emotions_dlg.flower} 

Emilotta: Vad bra att det känns bättre! 

Vårt 2012:  Skönt att du har en chef som du kan berätta till och förstår:) Med mitt jobb är det svårt att ta ledigt med kort varsel. Har redan problem med att få ledigt till mötet vi ska ha 23/4Rynkar på näsan Men jag gör allt för att få det att funka. Vet att det är fel men jag sjukskriver mig om det inte går på annat sätt.

Nu är det ganska många som ruvar här i vårt lilla gäng!Glad 
    Håller tummarna stenhårt för er alla! {#emotions_dlg.flower} 

• Emilotta

Mustikka: jag fick börja en vecka efter mötet får då var jag på dag 21. jag kör långa och då börjar man spraya på dag 21. vet du om ni kör långa eller korta? jag vet inte riktigt hur korta går till

om du nu har dag 1 veckan efter och kör långa så kanske du får börja spraya typ samma dag som ni ska dit om du har ca 28 - 30 dagars cykel.  Hoppas på det!

• Mustikka

Emilotta: just ja du skrev ju tidigare att det var dag 21 man börjar:) haha jag är lite virrig, tänkte att man alltid börjar dag 1:) Jag vet inte än om vi ska köra långa eller korta.
    Ja gud vad jag hoppas att jag får börja direkt!:)

Vad är det egentligen som avgör om man får göra den långa eller korta?

• drömmer om ett barn
    Mustikka: Tack, är verkligen superglad över att allt har gått enligt planerna med vårt första IVF-försök. Trodde resan skulle bli mycket kämpigare än såhär.. verkar haft en himla tur! Solig

Kul att ni har fått hem alla papper, nu börjar detektivarbetet med att ta reda på allt som behövs! Skrattande Gissar att det kan bli knivigare när du är född i Finland. Eller så har dom ett bättre system än här i Sverige, för det var sannerligen inte lätt att hitta det jag sökte! Glad

Jag var på dag 11 i min menscykel när vi hade infomöte och fick börja spraya veckan efter på dag 21. Om jag inte minns helt fel så brukar man få köra den långa metoden om man har en regelbunden cykel, men det kanske finns fler faktorer förutom detta som dom går efter.

Det är inte så många dagar man behöver åka iväg från jobbet så jag hoppas det kommer lösa sig för dig. Förutom första mötet har det för mig blivit två blodprov och ett ultraljud. Jobbar du dagtid eller skiftgång?

Emilotta: Hur mår du idag? {#emotions_dlg.flower}
  • Annie79

2 maj blir det spermatest och 3 maj punktion, för oss. Då återstår att se om där finns några spermier att använda. Efter att ha läst runt lite här och där så verkar ju chansen vara hyfsat stor till det, ändå. Är något slags stopp i ledarna för mannen här... . Vi har skickat tillbaka "ifyllnadspapperna" idag.

Sedan vet jag inte hur lång tid det tar och om han måste göra om punktionen. Själv vill man ju ha så färskt som möjligt (av någon konstig anledning, kanske har med hästavel-tänket där färskt ger bättre dräktighetsprocent än fryst).

På eftermiddagen den 2 maj har vi läkarbesök så jag hoppas att det är informationsmöte så att vi kan få lite mer information.

Följer och glädjs med er för att ni är så duktiga med allt vad detta innebär.

Hoppas på att "något ska hända innan de tar sommaruppehåll"  .

• EEJ

Har ni fått vanlig Ivf eller icsi? Kliniken ringde mig idag och meddelande att de rekommenderar långtidsodling, men de ska ringa igen på måndag och så fattar vi det slutgiltiga beslutet. Ser det bra ut väntar vi till onsdag.

Däremot så körde de icsi på alla våra ägg. Spermieantalet var 19 milj och när de testade att låta dem simma i motstånd så klarade sig bara 0,4 milj. ( bör ligga över 2 milj) hur har det sett ut för er?

Kan det vara så att vår dotter att ett lucky shot?!

• Mustikka

Drömmer om ett barn: insåg att det kommer att vara dag 23 för mig när vi har mötet. Blir nog långa för oss, har regelbunden cykel.
    Är det noga med att det ska vara dag 21 eller spelar det någon roll om det är dag 23?
    Annars måste vi vänta en månad:(
    Jag jobbar skift, så om jag har tur prickar dom in dagar då jag är ledig eller jobbar kväll.

• A79

vårt 20121
    Vad skönt för dej att få slippa smärtanSolig 

EEJ
    Tror nog ja måste ringa dem på måndag för jag är väldigt svullen jag med :( 
    Ser ut att vara i 6:e månaden  gör skita ont.
    Ja fattar inte vad som händer:(
    Men dom hade inte gjort ET på dej el? Har för mig att det var gjort? 

drömmer om ett barn 
    Ja det är många på tråden nu & jag blir förvirrad & kanske frågar samma sak flera gånger??? 
    Ja haha vet inte riktigt  själv hur man räknar egentligen.. vet själv inte om jag är på ruvardag 9 el10??

• Annie79

För vår del kommer det , som jag förstått det efter att själv ha läst på (förvånandsvärt lite information man har fått i Skellefteå, egentligen!) , bli ICSI eftersom det fanns noll överlevande i satserna .

ICSI ger ju en extra-hjälp så det har jag inget emot . Helst när simmarna verkar så "blyga".

Men, som sagt, måste först få svar att det går. Våra provsvar har visat att det funnits icke-levande spermier i satsen, det känns ju "sådär"... . Sedan tycker jag att överläkaren var ganska snabb med att nämna donator och adoption så kanske vet han saker han inte sagt, på samma gång som han lät övertygande om att det borde finnas däri... .

Svar på tråden IVF Umeå