Inlägg från: drömmer om ett barn |Visa alla inlägg
  • drömmer om ett barn

IVF Umeå

EbbaGrön: Välkommen in i gänget! {#emotions_dlg.flower}

Vad bra att du fått komma igång och spraya nu medans det är semesterstängt. Inte länge kvar till äggplocket.. tiden går snabbt fram tills det är dags att ruva, det är först då som du kommer börja räkna timmar och dagar! Skrattande

Jag har gjort ett färskförsök och ett frysförsök. Tjuvtestade vid första försöket och fick plus men började blöda dagen efter, på frysförsöket kom mensen innan testdagen . Till hösten är det 7 år sedan vi började försöka få barn och jag hade aldrig sett skymten av ett plus förrän nu, så något "gott" har vi ändå fått ut av ivf:en trots att det inte lyckats.

På spraydag 11 fick jag min blödning.

sommarbarn88: Absolut, man är lika mycket mamma oavsett om man använder sina egna ägg, donerade eller adopterar. Jag skulle också kunna tänka mig att adoptera men min man är inte alls inne på den linjen, så det är bara att hoppas att dessa behandlingar fungerar för oss så småningom. Livet skulle bli fruktansvärt tomt utan barn.. Gråter

Xplosive: Just nu står tiden stilla, men vänta tills ni varit på infomötet. Då händer en massa nya saker och tiden kommer att gå i raketfart! Glad

Mustikka: Vad roligt att höra att du mår bra! Skrattande Det är inte så många månader kvar nu tills det är dags, vet du hur nära inpå du kommer fortsätta att jobba?

Än så länge känns det positivt men snart kommer säkert nojjorna inför allt som kan gå fel vid nästa behandling. Får hoppas att kroppen vill vara min vän istället för fiende för en gång skull! Solig
  • drömmer om ett barn

Imorgon är sista dagen kliniken har semesterstängt. Tänk vad många som väntar på att dom ska öppna igen!

Mensen kom i fredags så det borde betyda att jag börjar spraya den 23:e. Gissar att det blir långa metoden även denna gång.

Hoppas ni har haft en bra sommar allihopa! Solig  

• drömmer om ett barn
    Emilotta: Jo, vi får hoppas det går bättre denna gång. Ska verkligen försöka att inte ha för stora förhoppningar ifall det går åt pipsvängen, men hoppas gör man ju alltid. Vad roligt att du har fått komma på ditt första BM-besök! Glad Vad gör man då? Bara en vecka kvar till ultraljud, spännande! Skrattande

Norris: Vad tungt när mensen blir så många dagar försenad.. själv blir jag värre ivrig bara den är några dagar sen och börjar fundera att tänk om det äntligen har lyckats. Förstår att det måste varit jättejobbigt när mensen kom.

För mig tog det exakt 5 veckor mellan spraystart och återföring av embryo som odlats i två dagar. Det vanligaste är att det tar mellan 4-6 veckor när man kör långa metoden (den korta går snabbare). Du behöver inte vara nervös, det kommer att gå jättebra. Var inte orolig! Glad

pinglan
    : Vad härligt att eran FET börjar närma sig, eskimåerna väntar på att få tinas upp! Solig Dessvärre vet jag inte hur det går till i stimulerad cykel. Hoppas det finns någon annan som vet.

EbbaGrön: Jag tycker också att du ska ta blodprovet imorgon. Du kanske är nedreglerad trots att blödningen inte har kommit igång ordentligt. Och så får du prata med kliniken på eftermiddagen och få svar på dina funderingar. Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • drömmer om ett barn
    Mustikka och Emilotta: Vad roligt att ni har fått gå på ultraljud och se era små liv! Hjärta Måste vara en fantastisk upplevelse! Solig Blir rörd bara jag tänker på det..

EEJ: Neej, vad irriterande att du inte får köra igång på mensen som kommer nu! Rynkar på näsan Det verkar som att jag inte kommer få börja med nässprayen nästa vecka utan också måste vänta tills nästa mens enligt kvinnan jag talade med igår. Imorgon ringer läkaren så då får jag veta exakt. Usch, har man inte väntat nog länge under sommaren.. Gråter

EbbaGrön: Jag fick ta sprutor i 11 dagar. Den 12:e (dagen innan äggplock) blev en spray och sprutfri dag - jätteskönt! Glad Körde på 125 enheter genom hela behandlingen.

Kvinna32: Har du fått tag på kliniken ännu? Enda chansen att få en tid att bli uppringd verkar vara om man ringer direkt på morgonen för tiderna tar "slut" ganska snabbt har jag upplevt det som. Brukar själv alltid ringa direkt när växeln öppnar och har hittills (peppar, peppar) alltid blivit uppringd samma dag.

vårt 2012: Hoppas att det kommer gå bra för era eskimåblastos. Det bästa klimatet för dom att vara i är din livmoder så du ska se att det kommer gå bra! Glad

Norris: Hur gick det på besöket?   

LindaM: Är lite osäker på statistiken eftersom det är olika bud överallt, men det ska iallafall vara kring 30% chans att lyckas med en FET. Hur många procent som klarar upptiningen vet jag inte. Ni har väldigt många embryon så det ser positivt ut, det blir nog en hel del kvar i frysen. Lycka till imorgon! {#emotions_dlg.flower}

Mirage: Välkommen hit! Solig

Vad härligt att ni får köra igång så pass snabbt, inte många dagar kvar till spraystart. För mig tog det 5 veckor från spraystart till insättning. Kanske låter som en lång tid men tiden går väldigt snabbt när man är inne i det hela.

Freja150: Vilken tur att ni hade mötet precis på dag 21 så du inte behövde vänta ytterligare en cykel! Skrattande Hur känns det nu med nässprayen?

Chan2: Jag tror inte heller att det är jättevanligt att lyckas på egen hand bara för att man ställt sig i kö till IVF. Det hade troligen hänt även om man inte planerat att genomföra behandlingen. Tror inte alls på det som så många hävdar: slappnar av så blir du gravid. Är lite svårt att inte tänka på att bli gravid när man genomför IVF:er, och tänk så många som lyckats ändå! Glad Nej, tummen ner för alla dom som skuldbelägger oss ofrivilligt barnlösa och får oss att må ännu sämre än vi redan gör.

Önskar dig stort lycka till nu när du börjar med sprutorna imorgon, det kommer gå galant! {#emotions_dlg.flower}

Emilotta: FET blir inte finansierat via landstinget om man har gjort en IVF som resulterat i ett barn. Då måste man betala syskonförsök ur egen ficka..

• drömmer om ett barn
    Mirage: Det värsta tycker jag är tiden då man inte gör någonting utan bara väntar. Antingen på att få sätta igång med behandlingarna eller vänta på sin testdag, då är det seeeegt! Flört Men så länge man sprayar eller sprutar och går på läkarbesöken så händer det något nytt hela tiden och då går tiden snabbt.

Kommer det att bli någon titthålsoperation för att konstatera om det är cystor?

Norris: Härligt att höra att det gick bra på infomötet! Glad Jag satt länge med sprutan i handen innan jag vågade sticka. Kändes bra att ha provat på men sen lät jag ändå min man ta hand om större delen av injektionerna. Denna omgång tror jag att jag kommer fixa detta på egen hand men får se hur vi gör. Vad bra gjort av din sambo att ta sprutan på sig själv! Är det Puregon eller någon annan spruta du ska använda?

Vi tänkte först boka Hotell Björken men det blev Hotell Aveny mitt i stan istället. Ett jättemysigt hotell med en underbar resturang som har fantastiskt god mat. Tyckte det var skönt att bo i centrum också när vistelsen var så pass lång. Hade det bara varit en natt kanske vi hade valt patienthotellet.

Blanketten för reseersättning kan man lämna direkt i receptionen på Umeå lasarett eller skicka till denna adress: Norrbottens läns landsting, Administrativ service, Box 511, 961 28  Boden.

Chan2: Nu händer det grejer, vad spännande! Skrattande Kommer du ta sprutan själv? Klart att det ska bli en Gravid snart, håller tummarna för dig!

Kvinna32: Vad bra att du fick tag på kliniken, kanske det är mejlkontakt som är bäst nu när det är mycket på gång efter sommarstängningen.

Men vad konstigt att det inte blev någon långtidsodling när ni fick så många embryon! Förvånad Det är flera här i tråden som fått blastocyster till frysen och jag tror iallafall att det var genom landstingsfinansierade försök. Vad dumt att dom inte gör allt i sin makt för att öka chanserna när dom vet att det är större chans att lyckas med blastos!

Jättetråkigt att höra att du fick missfall efter förra försöket.. hoppas det går vägen för er denna gång! {#emotions_dlg.flower}

Freja150: Har hört att vissa har fått lite problem med sömnen efter spraystart. Hoppas att det inte blir värre och att du slipper övriga biverkningar. Skönt att du är igång nu! Glad
  • drömmer om ett barn

Pratade med dr Jenny igår och jag får börja med nässpray på torsdag nästa vecka så behövde inte vänta tills nästa cykel. Vilken lättnad, nu kanske vi hinner med två behandlingar det här året om vi har tur! Glad Ska höja Puregondosen till 150E så förhoppningsvis blir det lite fler ägg denna gång.

Frågade om korta metoden och den kan man få av flera olika orsaker: om man får ut väldigt många ägg, vid risk för överstimulering, om man mår dåligt av medicinen, för att planera in äggplock då det är ont om tid (t ex innan sommarstängning).

fiffa: Grattis till graviditeten, vad härligt att ni lyckades på första försöket! {#emotions_dlg.flower} Spännande med VUL nästa vecka!

Chan2: Det var hårda bud! Skrattande Du är inte spruträdd då? Tycker absolut att han ska vara med och assistera vid injektionerna, kanske kan hjälpa dig att ladda sprutan iallafall.

EbbaGrön: Hur gick det på ditt VUL idag? Hoppas det gick bra och att dom hittade många fina äggblåsor! Solig

mammaidamaria: Tusen tack för ditt tips att ringa växeln och lämna meddelande om man inte får tag på kliniken, hade ingen aning om att man kunde göra det. Jättebra att veta! Glad

Vad spännande att ni börjar med eran behandling idag. Du får uppdatera oss hur det gick med första sprutan.. lycka till!

LindaM: Grattis till ruvarstatus! {#emotions_dlg.flower} Vad roligt att höra att blaston är av toppkvalitét, bättre förutsättningar än så kan man inte få! Håller tummarna allt jag kan för att ni får ett plus den 5 september.

• drömmer om ett barn
    Emilotta: Ja, äntligen är det på gång.. har inte gjort annat än önskat att sommaren ska ta slut så vi får försöka igen! Glad Väntan måste vara evig för er gravida också, gissar att ni längtar något enormt till BF! Baby

EbbaGrön: Det gick ju jättebra på ditt VUL, många äggblåsor! Skrattande Åh, vad spännande med äggplock nästa vecka!

Siri2012: Välkommen till oss! {#emotions_dlg.flower}

Vad skönt att ni fått komma igång med IVF efter många års försök på egen hand. Jag tyckte det kändes jättebra att gå vidare med detta och kunna släppa alla funderingar på om det skulle lyckas nästa gång eller inte. Känns som att chanserna ökar betydligt med IVF! Solig

Hur gick det med kvällens spruta, tog du den själv? Jag fick inga biverkningar av sprutorna så det är inte säkert att du kommer känna någonting alls av dessa.

Mirage: Vilken total miss av läkaren! Förvånad Väldigt frustrerande att du ska behöva göra om alltihop pga att dom gjorde fel. Det är inte patienten som ska behöva hålla koll på sådana saker, det är läkarens uppgift. Fy, vad dåligt! Men du behöver alltså inte ta bort eventuella cystor för att genomföra IVF?

Tråkigt att höra att din mamma och syskon haft svårt att bli gravida, men skönt att dom trots allt fick barn till slut. Kanske det är ärftligt på något sätt? Min mamma, mormor och mormorsmor har inte haft dessa problem och jag känner inte till någon annan inom släkten heller så jag verkar vara den första.. Rynkar på näsan

mammaidamaria: Härligt att höra att allt gått bra med sprutan. Vilken tur att du har ett riktigt "proffs" där hemma som kan allt om ämnet! Skrattande
  • drömmer om ett barn
    Siri2012: Så du har redan fått känningar.. när ska du ta blodprov? Jag brukar i princip aldrig ha några känningar vid ÄL och hade inte det under behandlingstiden heller. Är nog väldigt olika det där, men förståeligt att vissa känner av det mycket då det är mångdubbelt fler äggblåsor i kroppen än normalt! Glad

Vad är det för en andra spruta den 5:e dagen du och "mammaidamaria" ska ta? Har inte behövt göra det själv så gissar att det har med den korta behandlingen att göra? Äsch då, inte är du en fegis. Själv vågade jag inte ta den förrän den 8:e dagen och det var för att jag blev TVUNGEN när det nalkades helgjobb! Skrattande

Vi gjorde vårat första försök i påskas och sen en FET för två månader sedan. Börjar med nässpray på torsdag, det blir den långa metoden även denna gång. Utredningen visade att min man har något slöa simmare (dock ingenting som ska vara ett hinder för att skaffa barn på naturlig väg enligt läkaren) och på mig har dom väl egentligen inte kollat så mycket mer än att jag har ägglossning. Trodde det skulle bli en äggledarspolning men då vi försökt så pass länge tyckte dom att det var onödigt eftersom det ändå skulle resultera i IVF oavsett resultat.

Tinzu: Vad tråkigt att förra månadens plus inte ville stanna.. Gråter Det är psykiskt jobbigt att gå igenom dessa behandlingar och särskilt om man som dig äntligen lyckats bli gravid men sedan får missfall. Är helt säker på att personalen har full förståelse över de nattsvarta upplevelserna deras patienter går igenom. Dom får både uppleva djup sorg och enorm glädje i sitt dagliga arbete, kan inte vara helt lätt men dom gör allt för att hjälpa en och förstår vad vi går igenom.

Chan2: Vad blev resultatet av dagens blodprov? VUL är både spännande och nervöst! Glad Dom kollar antalet äggblåsor och mäter hur stora dessa är. Är dom väldigt små får man högre sprutdos.

Efter äggplocket var jag orolig för att äggen inte skulle bli befruktade. Efter instättningen är mensen det absolut största orosmomentet. Det gäller att försöka koppla bort oron men det är inte det enklaste, är svårt att hålla tankarna på annat än det lilla embryot man bär på.. Solig

Enya: Toppen att allt såg bättre ut idag! {#emotions_dlg.flower} Har kliniken hört av sig? Nu är det nära, så himla spännande!

sommarbarn88: Bra att du äntligen fått ta ditt blodprov! Jobbigt att gå och vänta och vänta.. skönt för er sen när ni får provsvaret och kan gå vidare.
  • drömmer om ett barn
    EbbaGrön: Jag är inte så insatt i ämnet men har läst om personer som fått göra äggplock trots rejäla överstimuleringar, dock har dom fått frysa in dessa ägg och återföra vid senare tillfälle. Vet inte var gränsen går för hur mycket överstimulerad man får vara för att det inte ska vara någon fara att göra transfern som vanligt. Är säkert olika från fall till fall.

Skönt att det blir sista sprutan ikväll. Lycka till! {#emotions_dlg.flower} 
  • drömmer om ett barn
    Siri2012: FET betyder Frozen Embryo Transer och är ett fryst embryo som blivit upptinat och återfört. Nu är det vårat tredje försök men den andra fullständiga behandligen så att säga.

EbbaGrön: Vilket bra resultat du fick på äggplocket! Stort lycka till imorgon vid återföringen! {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden IVF Umeå