• turtle01

IVF Umeå

Hej på er i tråden! Har just hittat in och läst ikapp mig litegrann...

Jag är en tjej på 34, väntar på att få påbörja det första ivf:et här i umeå... har läkartid den 24/4, oförklarligt barnlös. Dvs de har inte kunnat hitta någon orsak, förutom då att jag medicinerar med levaxin sen många år tillbaka.

Känner mig förväntansfull, men rädd att gratisförsöket inte kommer fungera... ensammen bland kompisar runtom som får både 1-2 barn. Skulle gärna vilja få kontakt med någon ivf:are här i umeå. Sambo/terapeut blir inte samma som en annan som gör samma "resa".

kram till er alla därute! 

• turtle01
    Smilla03 skrev 2012-04-16 12:40:58 följande:
    Turtle01: Då ska ni ju snart dit! =) Jag är också ganska ny här på tråden men det är jätte skönt tycker jag att få prata med likasinnade och att läsa hur det går för alla. Mina kompisar har 1-2 barn också, från början var det många frågor hela tiden -När ska ni ha barn då? Men sista åren så är det ingen som frågar längre, de vet att vi har svårt att få barn, och det är jäkligt skönt tycker jag att slippa de frågorna =) Nu hoppas jag att vår ivf fungerar bra och att man får ett plus så då kan man ge dom en stor överaskning när man säger att vi också ska ha barn! =) Men, man är ju inte där än. Mycket kan fortfarande hända.
    Hej Smilla! Tack för dina rader, skönt att känna att man inte är så ensam ändå! Jag känner igen det där med frågorna, nu frågar folk inte heller som förut. Men vi har nyligt liksom "tröttnat" på att vänta på att ta allt i rätt ordning, och förverkligat en dröm; dvs köpt hus för ett par månader sen. Kan bäva lite ibland när några kommer hit första gången, och man hör kommentarer i stil med; "så stort det är". Men vi trivs jättebra och ser fram emot våren!! Cool  Hur ser det ut för dig med ivf då? (första försök, eller provat tidigare?)
  • turtle01
    Smilla03 skrev 2012-04-16 13:16:04 följande:
    Turtle01: det är första försöket för oss, Jag ska ta sista sprutan ikväll kl 20:00 och på Onsdag ska de plocka ut (förhoppningsvis) några ägg =) Grattis till husköpet! Ska ni renovera något eller är det bara att slappa och må gott i nya huset? Tänkte att det kanske är bra att ha något att göra nu när ni ska påbörja IVF, så ni har något annat att tänka på.
    Hur är sprutorna att ta? Min sambo har förut  gett mig blodförtunnande-sprutor, så det känns bra att han gett nåt liknande förut. Så det är nog inga problem, men det lär säkert infalla någon kväll att jag måste ta dom själv eftersom jag har sånt varierande schema på jobbet. (har ca 8 nattpass på 6 veckor).

Vi har ingen omfattande renovering att göra, förutom nåt enstaka rum som vi vill tapetsera om. Kanske nån utbyggnad på altanen också...  Det känns sådär lagom, nu vill man helst få njuta av vårens antåg och fokusera på det som komma skall med IVF´en. Hur tycker du det går att umgås med dina kompisar som fått barn? Jag tycker det känns rätt jobbigt, vi har inte varit öppna med vår barnlöshet/barnlängtan. Vet inte om vi är redo att dela det med omvärlden än... 
  • turtle01
    Så bra med en liten överblick! Skrattande

Väntrummet

turtle01, har läkartid & infomöte den 24/4

Sprayar
    *Emilotta, första ivf

Sprutar

Väntar på äggplock

Ruvar
    * FaithHopeLove första ivf, TD 26/4
    * Drömmer om ett barn, första ivf, TD 30/4
    * vårt2012, första ivf, TD 30/4
    * EEJ första Ivf, TD 7/5
    * A79 första ivf, TD 23/4

GravidGravidaGravid
  • turtle01

Grattis till er som fått plus!

Jag sitter med en massa känslor i kroppen efter helgen och veckan som innehållit en hel massa både roliga, men jobbiga påhälsningar eller besked. Träffat två olika kompisars barn första gången, varav den ena är två veckor. Fått veta att min kusin fått barn, fått veta att min morbror ska få barnbarn. Och fått veta att min ena kollega ska bli farfar. Känner mig verkligen sist i min omgivning.... 

Imorrn ska vi på vårt infomöte, känner mig nervös och spänd inför detta. Rädd att jag fyllt i den där hälsoundersökningen "fel", eller inte kommer kunna svara på viktiga frågor om mensdatum etc. Funderar praktiskt på hur det kommer gå att ta sprutan när jag jobbar natt.... etc, etc. 

Hoppas det kommer kännas bättre imorrn efter mötet.... 

• turtle01
    Mustikka skrev 2012-04-24 23:04:29 följande:
    FaithHopeLove: så spännande:)

A79: kom ju på att turtle01 hade sitt infomöte idag på kliniken. Hon kanske satt där när du var in för att berätta om plusset:)
    Det stämmer att jag var där igår, tänkte nog också samma tanke... att kanske någon av de andra man såg skulle vara nån av de som skriver härinne! Men jag var där på förmiddagen, klar vid 10.30 ca. Sprutan gick bra att prova och personalen kändes bra. Får köra den långa spraymetoden, men med start redan den 29/4. 

En enda fråga har jag.... de räknade ju en massa på var man är i menscykeln etc baserat på mina uppgifter om sista mensens första dag. Nu blir jag osäker om jag uppgett rätt datum, skiljer på nån dag sådär isf. Kan det påverka uträkning och prover, eller nollställs man liksom nu när det ska sprayas/sprutas? (behandlingen är ju så dyr så man vill ju verkligen inte sjabbla bort något menar jag....) 
  • turtle01

Verkligen tråkigt att höra om er som fått negativa testbesked i dagarna... det är verkligen en berg-och dalbana det här med ivf. Undrar hur man själv kommer orka....

Imorgon ska jag börja spraya, jag hoppas verkligen inte att jag kommer bli så påverkad av den vad gäller humör och huvudvärk. Har ett jobb som kräver tålamod då jag jobbar inom socialtjänsten, och har sen tidigare alltid en mördande huvudvärk nån dag innan mens. Tog upp det på infomötet, men hon hänvisade mest bara till att jag skulle rådgöra med apoteket. Hade hoppats kunna få något receptbelagt utskrivet, känner någon här till något? (ifall jag skulle behöva vända mig till en läkare) 

Har just grunnat lite på klockslag för sprayningen, och tittat lite på kommande veckas arbetstider. Mustikka; visst börjar vi ungefär samtidigt -eller minns jag fel?  

• turtle01
    Mustikka skrev 2012-04-29 12:35:00 följande:
    Angående klockslag för sprayande. Läkaren sa att jag skulle ta 8 och 20 men det passade inte mina tider så ändrade det till 7 och 19:)
    Jag kom fram till att 9.30 och 21.30 skulle passa mig bäst, det är alldeles för mycket att göra på jobbet vid både 7, 8 och 9... och är jag ledig vill jag inte gå upp i ottan.....  Flört
  • turtle01
    Mustikka, jag har skickat ett meddelande till dig!

Sprutan har jag inte funderat på än..... klockan 21 borde fungera med tanke på arbetstiderna iaf, då har jag oftast kommit hem även om jag jobbat kväll. Jobbar du inom vården som jag? Jag jobbar på ett gruppboende, har blandade arbetstider. Bla några natt-turer, så jag lär nog behöva sticka mig på jobbet en eller två gånger kanske. 
  • turtle01
    Vet inte om listan är så aktuell, men vi får uppdatera den lite nu eftersom... 

Väntrummet

* Annie79, mannen gör PESA osv. +läkartid 2/5

Sprayar
    * Turtle01, första ivf. (Började spraya 29/4)
    * Emilotta, första ivf
    * Mustikka (första IVF)

Sprutar
    LindaM (ÄP v19)

Väntar på äggplock

Ruvar
    * FaithHopeLove första ivf, TD 26/4
    * Drömmer om ett barn, första ivf, TD 30/4
    * EEJ första Ivf, TD 7/5
    *Smilla03 första ivf, TD 11/5

GravidGravidaGravid
    * A79