Inlägg från: Merwinna |Visa alla inlägg
  • Merwinna

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Enter Sandman skrev 2012-03-13 18:09:06 följande:

Ja, OM det barnet blir så ja.
    Precis som det går ut över andra människor och samhället i stort om vilket barn som helst växer upp och mår dåligt.
    T ex för att det har vuxit upp i en trångsynt fundamentalisk miljö. 

Men som sagt, du säger att det går ut över barnet.
    Tja, då är det bara upp till bevis för dig på det.
    Låt se vad du har.       
    Det finns massor av studier som visar, dels att barn till ensamstående mår sämre än barn som växer upp i kärnfamiljer, och dels att barn som inte känner sitt ursprung mår sämre än de som gör det.
  • Merwinna
    Enter Sandman skrev 2012-03-13 18:23:19 följande:

Jag tycker du drar alldeles för stora växlar på utseendet.
    En människa som är trygg och mår bra, som inte är rädd för andra, utstrålar karisma, och det är något som bär långt.
    Så en trygg självsäker och positiv människa är något jag prioriterar mycket högre att ge till mina barn än ett snyggt utseende.
    Ingen förälder är perfekt, att inte ha dom genetiska förutsättningarna för att skapa ett vackert barn, tycker jag är en mindre brist för att inte säga försumbar brist hos en förälder. 

Det är nog kombinationen som avgör, tror jag. Men jag kan tänka mig att barn som redan från början får ett dåligt utgångsläge genom att sakna en far, och i de flesta fallen även syskon eftersom få kvinnor som inseminerar ensamma skaffar mer än ett barn, kommer att bli ännu mer utsatta om de dessutom är fula... 
  • Merwinna
    Lillsudd skrev 2012-03-13 18:28:07 följande:
    Det är vanligt att välja så, ja. Men den där kloningen är det inte så mycket med... Det är snarare ett sätt att försöka göra att barnet tydligare kan spegla sig i sin förälder, att de är lika. Men eftersom det finns typ oändligt många olika utfall av en viss kombination gener är det inte riktigt så enkelt att man därmed ser ut som kloner.

Men om hela grejen med att "skapa någonting" är att få något som binder en samman och visa på mixen mellan oss då misstänker jag att vår barnlängtan skiljer sig åt markant, och det är lite underligt att det är jag som anklagas för att avpersonifiera barnet...
    Fast det är ändå där det börjar för de allra flesta som skaffar barn. I Kärleken mellan man och kvinna. Senare, när barnet gör sin närvaro påmind, upplever man allt det fantastiska med att det är en alldeles egen individ dessutom..!
  • Merwinna
    Nefernefer skrev 2012-03-15 12:44:43 följande:
    Adoption är verkligen inte en modern företeelse. IVF är modernt, så klart, eftersom det har med medicinska framsteg att göra.

Här är några tankeövningar till dig:

* Jag har inga problem att hålla vikten. Därför ska ingen som har svårt med det få hjälp. Man ska ha den vikt man skulle haft naturligt. Det måste vara förbjudet att hjälpa folk med viktproblem.

* Jag har inga problem med min bröststorlek. Om någon får ont i ryggen och behöver en bröstoperation, så är det mot naturen. Man ska ha den bröststorlek man är född med. Alla operationer måste förbjudas.

Vad sägs?

Homosexuella tvingades f ö förr i tiden ofta att gifta sig med någon för att "hålla uppe fasaden" och slippa fördomsfulla människor som du. Det innebär ett dubbelt lidande. Dels för den homosexuelle, och dels för den heterosexuella, som ovetandes inte är älskad på riktigt, utan utnyttjad som en spelpjäs.

Jag är mycket glad över att samhället mer och mer slutar lägga sig i folks privatliv.

Parallellerna funkar inte, eftersom bröst- och GBP-operationer som går snett inte drabbar någon annan än personen själv. Barnskaffande på onaturliga sätt drabbar däremot oskyldiga barn. Därför måste samhället få lägga sig i. Såvida vi inte ska besluta, att samhället ALDRIG får lägga sig i barns uppväxtvillkor..?
  • Merwinna
    Emma Stark skrev 2012-03-15 19:23:17 följande:
    Jag tror att alla kvinnor som vill skaffa barn på egen hand åker till Danmark (eller liknande)... Att det blir tillåtet i Sverige tror jag inte gör så det blir inavel på nåt sätt... Jag tror istället att fler och fler kommer bli spermadonatorer och hela cirkeln får sin gång i vilket fall som helst :) Det funkar ju i andra länder, varför skulle det inte funka här? 

Det är inte så många som har råd att åka till Danmark. (Det krävs ju oftast flera försök innan det lyckas.) Här antar jag att det bara kommer att bli samma kostnad som för andra sjuksköterskebesök, d.v.s. hundra kronor. Det vill säga ALLA kommer att ha råd, och det kommer att bli helt okontrollerat... Spöke
  • Merwinna
    Enter Sandman skrev 2012-03-13 21:16:54 följande:

Och så var det där med att bevisa att barn som saknar en far har ett sämre utgångsläge.
    Börja där, för du är ju inte en som påstår saker om människor utan att ha en grund för det, var det inte så du sa.  

Det är allmänt känt, och har varit det i alla tider. Allmänt kända fakta behöver inte bevisas!
  • Merwinna
    Köpenhamn skrev 2012-03-13 22:06:06 följande:
    Vill minnas att det kom en studie för några år sedan som visade att det inte var någon skillnad på ensamståendes och giftas barn.

Vill minnas att du lever med barn som frånskild så det är goda nyheter för dig.

Ska googla lite............

Ja, men deras far är också i hög grad närvarande! Vi bor faktiskt bara några hundra meter ifrån varandra. Stor skillnad. Men visst - det är inte optimalt. Barn i fungerande kärnfamiljer har det bättre än skilsmässobarn också, visst är det så.

Men förutom det att skilsmässobarn ändå har tillgång till båda sina föräldrar (att den ena, vanligen pappan, försvinner helt efter skilsmässan är mycket ovanligt idag), så finns också den stora skillnaden mot inseminationsbarn att föräldrarna i alla fall inte PLANERAT att skapa en sämre situation för sina barn. Det var ju inte intentionen när de skaffade dem så att säga, utan skilsmässan kom senare. De som inseminerar skapar ju problemen med öppna ögon.  
  • Merwinna
    vixtoria skrev 2012-03-13 23:58:18 följande:
    Artikeln jag läste sa att folk dog i 30-årsåldern under en stor del av mänsklighetens historia och att man därför inte levde i flergenerationsfamiljer,  slarv av mig att skriva att det var medellivslängden.
    Det måste i så fall ha varit så långt tillbaka som under samlar- och jägarstenåldern. Fast det verkar otroligt att släktet skulle ha fortlevt i så fall - det måste ju ha blivit många föräldralösa barn i så fall, för klimakteriet kom väl inte vid 20..? Jag tror faktiskt att du blandar ihop det med medellivslängden, och då drar ju - som någon redan påpekat - den stora spädbarnsdödligheten ner siffran.

I allmogesamhället, från järnåldern och fram till sekelskiftet 1900 ungefär, så var det i alla fall det vanligaste att farmor och farfar levde åtskilliga år. De bodde i en stuga som kallades "undantaget" och hade eget hushåll - ofta med en egen piga som passade upp dem. Detta finns ju reglerat i många tusen avtal som bevarats i stadsarkiven: det stod hur många fårkroppar, hur många tunnor säd o.s.v. som det äldre paret skulle ha från gårdens produktion. 
  • Merwinna
    vixtoria skrev 2012-03-13 23:58:18 följande:
    Artikeln jag läste sa att folk dog i 30-årsåldern under en stor del av mänsklighetens historia och att man därför inte levde i flergenerationsfamiljer,  slarv av mig att skriva att det var medellivslängden.

Glömde: medellivslängden var faktiskt högre under alla sekel före industrialismen! På vikingatiden och framåt var det många som blev både 70 och 80. Men industrialismen, med de långa arbetsdagarna i osunda miljöer och i olämpliga arbetsställningar, de många arbetsolyckorna, den försämrade luften, de extremt låga lönerna som inte räckte till färsk och näringsrik mat o.s.v., försämrade människors hälsa något otroligt. Det var inte förrän arbetstiderna reglerades och arbetsmiljölagar stiftades framåt 1950-60-talet, som medelivslängden för den stora massan började stiga igen.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?