Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
pnuttesnutten skrev 2012-03-11 17:17:02 följande:
Fick uppfattningen att det var BARNETS situation som diskuterades, inte hur eventuella ensamma mammor skulle försörjas? Eller? För om det bara handlar om pengar så kan vi väl lika gärna säga att det inte är OK för tex arbetslösa att skaffa barn?!!! Och i min kompis fall så försörjer hon sig själv med lite hjälp från sina föräldrar ibland som köper lite kläder till lillkillen och så. Sonens pappa fick världens spel när han insåg att han skulle behöva betala för barnet han satt till världen (han hade ju minsann ett nytt förhållande och dom skulle flytta ihop och hur visste han att min kompis inte hade varit ute och horat runt när dom var tillsammans osv osv) och vägrade erkänna faderskapet och efter ett jättebråk där så sa min kompis att fine, om han inte ville ens träffa sin son så ville hon inte ha hans j-a pengar iallafall. Så han är inte juridisk far till barnet, vilket alla inblandade är väldigt nöjda med.
Fast då handlar din kompis fel tycker jag. Jag tycker att hon skulle ha sett till att barnet fick sin far i folkbokföringen i alla fall. Så att det inte råder någon tvekan om barnets ursprung. Man behöver inte kräva barnafadern på underhåll, men om man hamnar i ett läge då man annars måste begära bidrag från samhället (underhållsstöd, bostadsbidrag eller socialbidrag), så anser jag att man i första hand bör kräva barnafadern på hans lagstadgade del.