Inlägg från: Merwinna |Visa alla inlägg
  • Merwinna

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Who skrev 2012-03-11 12:43:12 följande:
    Jag är helt för att man gör en utredning som sätter en miniminivå för vilka som ska få insemineras, däremot tycker jag inte att det ska gälla enbart de ensamstående som ska insemineras utan även par. Ska staten bekosta en insemination så borde de ha rätt att kolla att ungen föds in i en stabil miljö, vare sig det gäller att den tvåsamma relationen är sund eller att den ensamma kvinnan inte är en associal enstöring som kommer att hämma barnet social. Jag tror att det finns helt andra kriterier som kommer att påverka hur barnet mår än hur familjekonstellationen ser ut och jag tycker nog att det är bättre kriterier att ställa upp. 

Jo, jag tycker absolut att man ska passa på att utreda även par som söker fertilitetsbehandling i förebyggande syfte! Eftersom samhället HAR en möjlighet att sovra lite här, och därmed göra landets befolkning lite friskare och mer harmonisk i nästa generation!
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-11 12:52:18 följande:
    Elmadumle: vad? Att man inte vill leva med en man? Det kan finns tusen orsaker att man inte vill leva med en man? Utveckla gärna.

Fast om man inte vill det är man inga bra förebilder för ett barn. Hur ska ett barn kunna få en bra modell för sitt eget kommande äktenskap, om det inte ser samspelet mellan sin mamma och pappa..? Helst tycker jag att alla barn ska ha syskon också, för det blir bättre balans i en familj med mamma, pappa och två-tre-fyra barn, än med bara ett barn som står ensamt gentemot de två vuxna. Barn behöver ju också öva på "jämbördiga" relationer med något så när jämnåriga närstående.
  • Merwinna
    U never saw me skrev 2012-03-11 12:59:20 följande:
    Resonerar du på samma sätt när det gäller homosexuella par?

Jag gör det i alla fall. Jag tycker till och med att det är ännu mer onaturligt att ha sex med någon av samma kön, än att leva i celibat hela livet. Det sistnämnda har ju ändå en hel del utmärkta människor gjort...
  • Merwinna
    FemaleX skrev 2012-03-11 13:06:18 följande:

Utmärkt sagt. Man har ju ett system för detta i sjukvården. Man har ju samtal med psykolog /kurarotor vid ÄD(äggdonation) och SD(spermiedonation) i Sverige så det kommer inte att bli nåt annorlunda kan man anta. Logiskt sett kommer inte att förvänta sig att ramlar in 2000 gravt alkoholiserade (ex) damer som ska inseminera sig. De flesta har ju tänkt igenom allt och planerat också.

Jag är mest orolig för att ingen kommer att kontrollera att det de påstår om sitt sociala nätverk, och i synnerhet närstående män, är sant. Detta kollas ju jättesupernoga när det gäller singeladoptioner. Läste förresten för något år sedan, att när det gäller utredande inför medgivande till adoptioner, så hade reglerna skärpts. Det räckte inte längre med att den ensamma kvinnan lämnade in brev från dessa personer. Utan socialsekreterarna måste träffa dem personligen, och få klart för sig att de verkligen förstår vilket ansvar de tar på sig som ställföreträdande fadersgestalter i många år.
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-11 13:09:54 följande:
    Donum: men är det bara en rättighet för vissa? Ska man förlora rättigheter för att man inte passar in i en mall? Ska man begränsa den rättigheten endast till heterosexuella par? Vad händer med de homosexuella, de som har svårt att få barn på "vanligt sätt"?
    Jag anser att man alltid, alltid måste sätta barnets bästa först. Och just därför var det fel att homosexuella fick rätten att fostra upp barn tillsammans.
  • Merwinna
    Who skrev 2012-03-11 13:12:15 följande:
    Är det verkligen barnperspektiv att använda ett så trubbigt utsållningskriterie som familjekonstellationen är? Är det inte bättre att gå lite på djupet och se till att det är människor som lever i en situation där barn passar in eller är redo att göra omställningen som får hjälpen? 

Fast det är ju inte trubbigt. Det här med att barn kommer till genom att en man och en kvinna blir kära, flyttar ihop efter någon form av ceremoni där de lovar att sörja för sina barn tillsammans efter bästa förmåga, och har sex, är ju liksom inget nypåhittat... Det var inte Göran Hägglund som uppfann äktenskapet, om du trodde det!
  • Merwinna
    Lingonbär skrev 2012-03-11 13:31:31 följande:

Ja underliga typer. Naturligtvis inte alla men HUR ska man kunna kontrollera vad det är för människor som vill inseminera sig, att det bara är "rätt sorts kvinnor" och inte några incestpedofiler eller liknande? För det kommer ju inte finnas en andra förälder som först gör en bedömning av personen redan vid själva liggatillfället och sen har möjlighet att se om något underligt försigår med barnet under uppväxten. Dessa barnen blir helt utlämnade till en person som kan vara fruktansvärd och det tycker inte jag är tillräckligt ok för att samhället ska aktivt stödja det. Då luckrar jag mycket hellre upp reglerna för adoption.
    Och här håller jag med. Det är ett mycket stort risktagande att låta ett helt hjälplöst spädbarn födas i den miljön.
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-11 13:32:17 följande:
    Merwinna: ja dom mådde ju även bra då? Våldtäkter i familjen, barnen blev slagna och kvinnor var en mindre vetande varelse som var till för sex, barnafödande och ta hand om hem och barn.. Är det att föredra?

Det är så sorgligt att du tror att det är normalfamiljen... Hur ska du kunna ge ditt eget barn en normal syn på män, kärlek, barn och familj med den synen..? Spöke Vill du inte att han eller hon ska kunna träffa någon, bli kär, gifta sig och bilda familj på normalt sätt som vuxen..?
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-11 13:44:13 följande:
    Merwinna: så för att det finns en fåtal mindre begåvade kvinnor som inte kan ha en relation ska alla kvinnor straffas? Man har ju bättre koll på kvinnorna som insemineras än de som får barn i förhållande. Tycker att bara att man söker upp en klinik istället för att lura random man visar att man har lite innanför pannbenet.
    Det handlade inte om den teoretiska begåvningen. En kvinna som inte får till nära relationer, kan ändå mycket väl framstå som normal i ett samtal med en barnmorska eller läkare. För att hon är bra just på FORMELLA kontakter. Men lite avstånd. Där man INTE ska bli för privat och klängig och tjenis. De kan klara detta, precis som de kan klara kontakten med personalen i livsmedelsaffären, på banken, med busschauffören och i andra formella situationer. Det är inte samma som att knyta personliga kontakter...
  • Merwinna
    Lingonbär skrev 2012-03-11 13:47:14 följande:
    3. Jo det gör man. Kvotering av föräldradagar tex går inte att diskutera. För i ena fallet blir då mannen jätteviktig för barnet och i andra fallet är han inte alls viktig. Detta är egentligen den främsta anledningen för min del, jag känner stark olust inför att man reducerar mannens roll i familjelivet till spermadonator.   
    Ja, PK-folket är lustiga! Ibland är pappan så JÄTTEviktig, att han måste tvingas att vara hemma och sköta sitt spädbarn i minst ett halvår på heltid, vare sig han kan för sitt arbete eller inte. För annars får barnet psykiska skador för livet. Men om det är en eller ett par kvinnor som vill ha barn utan man, då går det UTMÄRKT att pappan reduceras till innehållet i ett provrör... Men vet inte om man ska skratta eller gråta, faktiskt. Och barnen är liksom bara spelbrickor i allt det här...
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?