Inlägg från: Köpenhamn |Visa alla inlägg
  • Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Missermajser skrev 2012-03-10 12:14:53 följande:
    Jo, man sen ska ju barnet bli vuxet och har formats av en person som inte orkar med relationer med andra vuxna. Barn anpassar ju sig till allt i princip och då även till sjuka förhållanden som våldsverkare och pedofiler. 
    Det är ju på så vis alltid lättare med ett barn än en vuxen men frågan är om det kan ses som en vettig grund att fatta beslut om detta på.

Där med inte sagt att alla som uppfostrar ett barn själva har relationsproblem förstås. 
    Jo, det är ju sant. Men det finns väldigt många märkliga vuxenrelationer i våra kärnfamiljer också. Det kan nog många ggr vara sämre.
  • Köpenhamn
    Lärka skrev 2012-03-10 12:29:56 följande:
    Som barn ska man nog slippa fundera på samlag. Sen haha, hade inte de flesta ungdomar varit gladare om de sluppit inse att deras föräldrar haft sex? Minns inte den insikten som något positivt direkt. Cool
    Jo, det är sant. Men ändå. Tror de flesta liksom vet att barn är ett resultat av kärlek/sex eller vad man nu vill kalla det. Att man vet Intuitivt. Sedan tänks det inte på själva akten. Äsch! Svårt att förklara vad jag menar. Är ju samma sak med konstgjorda befruktningar men då har ju föräldrarna sex annars. Antar jag............
  • Köpenhamn
    PolyPond skrev 2012-03-10 14:07:51 följande:
    Fast då blir han ju heller inte fader på papperet.
    Hon kan ju inte ljuga om saken när det finns register på det.
    Nej, och dna visar hur det förhåller sig.
  • Köpenhamn
    Furstinna skrev 2012-03-10 12:48:10 följande:
    Köpenhamn: jag vill inte ha en fast relation med en man. Jag trivs att vara ensam med min dotter men vill gärna att hon ska ha ett syskon. Jag hat inga problem socialt eller på annat sätt. Jag vill bara inte dela mitt liv med en man då det för min del känns så meningslöst.
    Ja, då kan du ju åka till Köpenhamn och ordna det. Hur finansieras det hela? Är det tänkt att det ska vara skattefinansierat i Sverige?

Då tillkommer ekonomifaktorn. Att åka till Danmark kostar väl en del så då får vi mammor med hyfsad ekonomi. Det är inte oviktigt.
  • Köpenhamn
    PolyPond skrev 2012-03-10 12:58:41 följande:
    På vilket sätt skulle man som barn lida av att det inte förekommit samlag?
    Det är väl mer en kärleksfull relation som bas jag menar. Tror jag. Då ingår sex. Tänker jag. Det blir en viss dynamik som en bas. Jag vet inte. Men att ett liv skapas utifrån det är en rätt trevlig tanke. Att det sker via insimenation av en okänd mans sperma känns lite olustigt.
  • Köpenhamn
    Missermajser skrev 2012-03-10 12:50:38 följande:
    Jag uppfattar nog det här med att ha barn planerat för sig själv som något lite för egoistiskt men det är ju så jag känner det.
    Jo, men ett planerat barn är väl alltid skaffat utifrån egoism. Men när det längtas och önskan finns blir det troligen en bra och kärleksfull miljö för barnet.

När det skaffas barn utan egoism. Det är väl då det blir problem?
  • Köpenhamn
    PolyPond skrev 2012-03-10 15:07:34 följande:
    Det behövs inget dna om det redan finns registrerat i vården.
    Nej, men om det finns tvivel menade jag mest.
  • Köpenhamn
    Missermajser skrev 2012-03-10 15:19:21 följande:
    Nu hänger jag inte med riktig, menar du att önskan och längtan är liktydigt med egoism?
    Nej, inte direkt. Men som det ser ut i världen idag borde kanske vi alla adoptera.

Eller borde vi skaffa barn öht med miljöförstöringar osv.

Varför är det egoistiskt av en kvinna att skaffa barn men inte av ett par?
  • Köpenhamn
    asta66 skrev 2012-03-10 15:22:42 följande:
    Det är ju en synpunkt. Men de får väl ändå underhåll från FK. Jag tycker att om man vill ha barn på egen hand ska klara den ekonomiska biten själv också. Och barn ska väl ha rätt till sitt ursprung. Här handlar det ju bara om kvinnans rätt. Vem tänker på barnet?
    Men barnet lär få det barn med en mamma som så längtar efter ett barn att hon betalar för behandlingen och reser till Danmark och ordnar detta. Bara ta reda på hur man gör-
  • Köpenhamn
    U never saw me skrev 2012-03-10 15:25:25 följande:
    Varför resonerar man inte på samma sätt med par? Om ett par vill skaffa barn så ska de klara den ekonomiska biten själv. Borde vara lika rimligt.
    Jo, men man kan ju inte förbjuda människor att skaffa barn.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?