Inlägg från: Köpenhamn |Visa alla inlägg
  • Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

puss skrev 2012-03-10 11:14:22 följande:
    jag är för surrogatmödraskap, för donationer av ägg och sperma, för att ensamstående ska insemineras och få adoptera, med ÖPPNA donationer. eftersom man vet att det är det bästa för barnet.
    Jag är emot surrogatmödraskap. Men det är en annan diskussion. Det andra funderar jag som sagt på.
  • Köpenhamn
    Eisa skrev 2012-03-10 11:21:13 följande:
    Har inte läst tråden så jag vet ej riktigt vilkas åsikter ni argumenterar om. Jag har bara hört Hägglund och det framställs i media som att det är KD som sätter käppar in the wheel för att ensamstående ska kunna inseminera. Har de ens den makten? Tydligen. Jag fattar inte riktigt. Men hans argument är att barn har rätt till båda sina föräldrar. Själv tycker jag att barn har rätt till kärlek i första hand.
    Ja, och det blir så märkligt när han med andra hand jobbar mot att pappor ska tillbringa tid med sina barn. Det går inte ihop. För mig!
  • Köpenhamn
    Eisa skrev 2012-03-10 11:13:50 följande:
    Jag skriver ur BARNETS situation också. Båda. Att min unge inte skulle funnits om regeringen fått bestämma. Och han vill nog finnas.
    Aha, ja det är det stora argumentet för tycker jag.

Att fler barn får finnas. Hellre ett liv med kärlek från en mamma och ofta en hel släkt. Kanske en partner till mamman så småningom osv.

Har du åkt till Köpenhamn och insiminerat dig då? Vet att många gör det nu.
  • Köpenhamn
    puss skrev 2012-03-10 11:19:39 följande:
    intressant. varför är du emot? jag vill bara veta, kanske har du vinklar som jag missat.
    Det blir mest känsla för mig. Människovärde och så. Tar inte barnperspektiv utan surrogatmammans perspektiv. Gick en film igår som tar upp detta. Mycket light.
  • Köpenhamn
    Tonårsmamman1 skrev 2012-03-10 11:28:39 följande:
    Jag får inte heller ihop det. Ibland säger att han tänker på barnens bästa (som detta med insemination för singlar) men ibland handlar det om föräldrarnas valfrihet (delning av föräldrarledigheten). Så han ändrar argumenten för att få ihop det. Sedan är frågan vad han egentligen tycker, mycket av deras förslag görs nog för att lugna de moralkonservativa i partiet.
    Ja, det blir det som blir den gemensamma nämnaren. Som i USA - mot abort, för fria vapen. Skitskumt!
  • Köpenhamn
    Missermajser skrev 2012-03-10 11:50:15 följande:
    Att ha ett barn är mer krävande än att ha ett förhållande med en vuxen. Dessutom är det inga problem att ha förhållande även om man är asexuell. Sådana finns det gott om av båda könen. Risken är förstås stor att det ligger psykiska relationsproblem bakom de "asexuella" även om det inte behöver vara så.

Att t.ex. alltid måste ha en skriftlig överenskommelse att visa upp från den hon legat med när hon ska anmäla faderskap.
    Jag tror att de flesta kvinnor skulle skita i att ha sex med män på sådana grunder då men däremot i fall de slarvat med skydd eller överenskommelse så blir ju förstås nackdelen att fler kvinnor kanske anmäler fler män för våldtäkt för att rädda läget kanske.....

OBS ta inte detta för allvarligt, jag prövar bara resonemanget.
    Nja, är det verkligen så? Tycker det kan vara rejält krävande att ha en relation till en vuxen och en fröjd att ha en relation till ett barn.
  • Köpenhamn
    Lavish skrev 2012-03-10 11:53:33 följande:
    Ja, du har helt klart en poäng där. Pappor kan inte vara både viktiga och oviktiga samtidigt. Intressant ur ett feministperspektiv.
    Samtidigt som om man som kvinna väljer att skaffa barn utan en pappa så finns ingen pappa. Per definition.

Skaffar en mamma och en pappa barn tillsammans så bör var och en få ett visst antal dagar frilagda att tillbringa med och ta hand om sitt barn. Tänker jag.

Det blir helt olika omständigheter.
  • Köpenhamn
    M C skrev 2012-03-10 11:37:55 följande:
    Jag tycker att det är OK, om folk verkligen vill ha barn så ska de få det mer. Samtidigt anser jag att abortmotståndet måste dämpas, det är ju inte klokt på en fläck att tvinga folk föda barn de inte vill ha.

Det borde i slutänden ge ett bättre samhälle där alla barn växer upp som önskade och älskade. 
    Fast hur blir det för barnet att födas utan att det finns en pappa? Veta att det inte ens förekommit ett samlag?
  • Köpenhamn
    Furstinna skrev 2012-03-10 12:15:41 följande:
    Jag tycker det är jättebra. Jag vill inte ha en relation men vill ha barn.
    Fast att ha barn innebär att ha en relation som varar ett helt liv.
  • Köpenhamn
    Majsan242 skrev 2012-03-10 12:17:11 följande:
    Tycker det ska vara lika lätt för män som för kvinnor... hur man nu ska lösa det?
    Det blir nog nästa steg. Fast vi kan inte det än. Bara en tisdfråga, tror jag. Att skapa en artificiell livmoder.

Läste en rolig historia om den första insiminationen någonsin häromdagen. Tror det var i slutet av 1800-talet.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?