• Who

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Lingonbär skrev 2012-03-11 13:50:05 följande:
    Så slarvigt av mig att hänvisa till fel sjuka person. Då tar vi Anders Eklund istället. Skulle ni gilla att han fick skaffa barn genom en surrogatmamma? För männen ska ju givetvis erbjudas samma lagliga möjligheter till att få egna barn även om de är ensamstående.
    Eftersom jag hela tiden har hänvisat till att andra sållningskriterier än civilståndet så tror jag att Anders Eklundtypen lättare skulle bli bortsållad i min version än din. 
  • Who
    SweeneyTodd skrev 2012-03-11 13:53:30 följande:
    In 1995, nearly six of 10 children living with mothers only were near the poverty line. About 45 percent of children raised by divorced mothers and 69 percent by never-married mothers lived in or near poverty, which was $13,003 for a family of three in 1998.

Census Brief CENBR/97-1, Bureau of the Census www.census.gov, September 1997.

75% of children/adolescents in chemical dependency hospitals are from single-parent families.

(Center for Disease Control, Atlanta, GA)

More than one half of all youths incarcerated for criminal acts lived in one-parent families when they were children.

(Children's Defense Fund)

63% of suicides are individuals from single parent families

(FBI Law Enforcement Bulletin - Investigative Aid)

75% of teenage pregnancies are adolescents from single parent homes Med andra ord: Barn till ensamstående är ofta fattiga, hög risk för att hamna i fängelse, och högre risk att begå självmord. 
    Källa:  www.singleparentsuccess.org/stats.html
    Att det endast är civilståndet som har orsakat det är en lite långtgående slutsats då det är rimligt att anta att många av de ensamstående mödrarna i undersökningarna inte har gjort ett aktivt val att bli ensamstående mödrar och att det har påverkat hur det har gått. 
  • Who
    Lingonbär skrev 2012-03-11 13:57:55 följande:
    Jag läste igenom dina inlägg nu och såg ditt förslag om granskning av alla som insemineras. Det skulle naturligtvis sålla bort sådana som Anders Eklund. Men jämställdhetsproblemet i att man förvandlar kvinnor till föräldrar och gör män till oviktiga i föräldrasammanhang kvarstår.
    Den ena föräldern blir oviktig i föräldrasammanhang om man gör den oviktig. En pappa blir inte oviktig genom att en helt annan familj klarar sig alldeles utmärkt utan att det finns en pappa  utan genom att inte dela ansvaret för barn som har skaffats gemensamt. 

• Who
    Lingonbär skrev 2012-03-11 14:11:26 följande:
    Ja och jag tycker man gör den ena föräldern oviktig när man inseminerar. Man tar ett beslut om att det räcker alldeles utmärkt med bara en kvinna för att föda och uppfostra barn. Mannen behövs inte annat än vid inseminationen. Hur ska man då kunna motivera alla andra män att de behövs i föräldraskapet bara för att de skaffat sina barn på traditionellt sätt? Varför skulle barn som vuxit upp med hemmafruar och en väldigt frånvarande pappa må sämre än barn som vuxit upp med en ensamstående inseminerad mamma? Hela argumentationen om pappors viktighet i barnens liv dör liksom.
    Jag skulle nog säga att det är skillnad på att ha en pappa som struntar i en och att inte ha en pappa alls (samtidigt som mamman har ett fungerande nätverk omkring sig).

• Who
    Lingonbär skrev 2012-03-11 14:26:06 följande:
    Ja kanske det, har du något stöd för det då? Att barnen mår sämre av att ha en pappa som jobbar mycket och som inte tar ut föräldraledigt eller vabbar än att inte ha någon pappa alls? För det är ju lite av en kärnfråga i jämställdhetsdebatten, att pappor är viktiga, därför vill man få dem att vara delaktiga i barnens liv. Så när man går tvärs emot och säger att bara vissa pappor är viktiga i vissa barns liv så blir det lite konstigt.
    Nej, jag har inte det minsta stöd förutom anekdotiskt. 
  • Who
    Jagvetmest skrev 2012-03-11 16:45:05 följande:
    Jag vill jag vill jag vill....
    Planering av barn handlar alltid om "jag vill", det kommer det att göra med 0, 1, 2, 20 eller 100 pappor. Lev med det. 
  • Who
    Merwinna skrev 2012-03-11 16:49:59 följande:
    Fast om man inte vill det är man inga bra förebilder för ett barn. Hur ska ett barn kunna få en bra modell för sitt eget kommande äktenskap, om det inte ser samspelet mellan sin mamma och pappa..? Helst tycker jag att alla barn ska ha syskon också, för det blir bättre balans i en familj med mamma, pappa och två-tre-fyra barn, än med bara ett barn som står ensamt gentemot de två vuxna. Barn behöver ju också öva på "jämbördiga" relationer med något så när jämnåriga närstående.
    Jag tycker att det verkar vara en rätt bra modell, att en man är en person man lever med för man vill det och inte för att det är nödvändigt för att ppnå något helt annat. Bättre än alla som "håller ihop för barnens skull" iallafall.  
  • Who
    mellanD skrev 2012-03-11 16:52:44 följande:
    Nej, inte så länge staten kan reglera detta. Staten kan nämligen tvinga fram ett barnperspektiv, så som de gör i fallet adoption, där faktiskt inte alla får adoptera, oavsett hur mkt de vill.
    Och jag är inte emot att ha vissa kriterier för insemination, men det har inte med ensamstående eller inte att göra utan om att man kan erbjuda barnet en trygg tillvaro.

Men att planera barn är inte något man gör för barnets skull, alltså kommer ens motivering till varför man vill insemineras alltid att handla om jag (eller vi i de fall man lever i en relation) 
  • Who
    Merwinna skrev 2012-03-11 17:00:29 följande:
    Fast det är ju inte trubbigt. Det här med att barn kommer till genom att en man och en kvinna blir kära, flyttar ihop efter någon form av ceremoni där de lovar att sörja för sina barn tillsammans efter bästa förmåga, och har sex, är ju liksom inget nypåhittat... Det var inte Göran Hägglund som uppfann äktenskapet, om du trodde det!
    Och så levde de lyckliga i alla sina dagar för de var ju en kärnfamilj och inget ont kan någonsin hända i en sådan. 
  • Who
    Thedrjohn skrev 2012-03-11 20:58:02 följande:
    Majoriteten i denna undersökning verkar tycka inseminering ska vara tillåtet i Sverige. Ja men vad bra -då kan ju mänskligheten klara sig med bara en handfull avelshingstar, och kvinnor klara sig helt på egen hand i framtiden.

Papparollen är därmed utraderad till ett ingenting, och det händer just precis som jag tyckte vi började komma någonvart.
    Förhoppningsvis så lever de allra flesta som lever i par tillsammans av fler skäl än ren avel. Det finns till och med de som lever tillsammans utan att ha en tanke på att skaffa barn  
  • Who
    Thedrjohn skrev 2012-03-11 21:15:33 följande:
    Lång tråd detta och massor av tyckande åt alla håll.

Problemet är att om inseminering blir tillåtet ger det en signal om att pappor som förälder är oviktiga.

Samtidigt har Sverige kommit längst i världen med arbetet runt jämställdhet mellan kön.

Som modern man är det svårt att inte uppfatta förslaget som kränkande.
    Hur en familj ser ut påverkar självklart vem som är viktig för barnet. I en familj utan pappa blir pappan inte speciellt viktig, då blir andra vuxna viktigare. Detta gäller inte i en familj där det faktiskt finns en pappa -om inte pappan gör sig själv oviktig genom att inte vara närvarande förstås. 

• Who
    Tom Araya skrev 2012-03-12 02:49:57 följande:
    Fast det där stämmer inte. Det finns undersökningar som pekar på att barn som saknar den ena av föräldrar i hög grad riskereras att påverkas negativt
    Fast i de undersökningarna görs ju, såvitt jag har förstått, ingen åtskillnad av varför den ena förälderns saknas. 
  • Who
    Merwinna skrev 2012-03-13 20:09:37 följande:
    Fast har du tänkt på det här. I en familj med både mamma och pappa, så betalar vanligen nuförtiden både mannen och kvinnan skatt. Denna skatt går bl.a. till att täcka deras eget användande av MVC, Förlossningen, BVC... och deras barns nyttjande av dagis, skola, sjukvård, kommunens fritidsaktiviteter för barn och unga, ev. insatser om något av barnen visar sig ha särskilda behov... Är du ensamförälder, så har du inte EN CHANS att betala så mycket skatt att det täcker ens vad ditt eget barn kostar! Tänk t.ex. på att den verkliga kostnaden för en dagisplats är 10 000 per barn och månad, och en skolplats i grundskolan något liknande. En normal förlossning kostar 15 000, ett kejsarsnitt kostar 30 000...  Ensamma mammor är en stor förlust för samhället, oavsett hur barnen kom till i deras magar..!  

Förutom att barn brukar växa upp till nyttiga samhällsmedborgare betalar jag i nuläget ca 20000 kr/ månad i skatt. Dessutom är det ju inte bara skatten under tiden ungen växer upp utan även skatten man betalat i alla år innan den föds ... Kvinnor som väljer insemination brukar ha varit på arbetsmarknaden i flera år och ha en hyfsat stabil inkomst.
  • Who
    Ckillen skrev 2012-03-15 13:02:34 följande:
    Nä men den känsla jag har om hur många kvinnor det är som bara brinner efter en unge och det är det som lockar och hur lite man som far är delaktig i en ny unge ändå då mamman ser den som sin egen. Så ja, jag kan tänka mig att verkligen ifrågasätta varför en tjej vill vara med mig.
    Men ur den aspekten är det väl bra om det finns möjlighet för tjejer att insemineras som singlar då, så vet du iallafall att det finns något fler skäl iallafall att de vill vara med dig.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?