• Who

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Jag anser att bör tillåtas, om man vill att de barn som föds ska komma till trygga hem är det andra kriterier som bör finnas än att den blivande mamman lever i en parrelation. 

• Who
    U never saw me skrev 2012-03-10 10:45:58 följande:
    Fast singelmän har ju inte rätt att behandlas eller utredas för infertilitet. Nu anser jag att singelkvinnor också ska få hjälp men frågan är om de kommer att få det även om det blir tillåtet med inseminering.
    En singelman borde ju också få utredas för sin infertilitet, det ska inte vara beroende av om man är i en parrelation eller inte. Att använda det som argument för att en kvinna inte skulle få det är lite på samma nivå som "jag fick inte spaden jag ville ha så nu förstör jag din" 
  • Who
    puss skrev 2012-03-10 10:54:33 följande:
    JA det är avgörande för hur barnen mår. barn som har "fader okänd" mår ofta mycket dåligt av det.
    Det är väl inte helt orimligt att anta att det är något som ändras med att laddningen i det försvinner. Att växa upp med "fader okänd" i ett samhälle där det är skamligt att få barn utan att veta vem pappan är borde inte vara samma sak som att växa upp med "fader okänd" i ett samhälle där man till och med kan få hjälp för att skaffa barn utan en pappa. Och den biologiska pappan kommer ju att vara lika känd för ett barn till ett par som har inseminerats som för en ensamstående som har inseminerats. 
  • Who
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 11:02:08 följande:
    Jo, det är ju sant. Men det blir troligen mer existentiellt än så. Om man tar den tvistn. Genetik osv. Ärftliga sjukdomar, anlag, vem är jag lik. Sådana saker.
    Jovisst, men den frågan gäller ju som sagt par också och då är det en helt annan fråga än om ensamstående ska få insemineras. 
  • Who

Alltså, är det överhuvudtaget någon som har uttryckt en vilja att lägga till en anonymisering av donatorn i samband med det här förslaget? 

• Who
    mellanD skrev 2012-03-11 09:54:24 följande:
    Oj, snacka om att bara ha ett ego-perspektiv, och inte ett barnperspektiv på frågan... 
    Vårdnadstvister handlar sällan om barnets perspektiv, isåfall skulle de vara mycket lättare att lösa. 
  • Who
    Celestialday skrev 2012-03-11 12:37:36 följande:
    Kuratorssamtal är väl det minsta man kan begära. Vill inte se horder av kvinnor med fyskiska och psykiska funktionshinder stå i kö för inseminering. 
    Jag är helt för att man gör en utredning som sätter en miniminivå för vilka som ska få insemineras, däremot tycker jag inte att det ska gälla enbart de ensamstående som ska insemineras utan även par. Ska staten bekosta en insemination så borde de ha rätt att kolla att ungen föds in i en stabil miljö, vare sig det gäller att den tvåsamma relationen är sund eller att den ensamma kvinnan inte är en associal enstöring som kommer att hämma barnet social. Jag tror att det finns helt andra kriterier som kommer att påverka hur barnet mår än hur familjekonstellationen ser ut och jag tycker nog att det är bättre kriterier att ställa upp. 

• Who
    mellanD skrev 2012-03-11 13:07:46 följande:
    Vad gäller detta så kan inte staten reglera heterosexuella familjers reproduktion, vi kan alltså inte göra mkt åt heterosexuella par som ens är urusla föräldrar. Vad staten däremot KAN reglera är ensamstående, om staten ska gå in och aktivt subventionera föräldraskap så har de ett ansvar att se till barnets bästa, såsom man har gjort i fallet adoption.

Sen att viljan att få barn är starkt rotad - ja det är sant, men det är ff inte ett barnperspektiv på frågan. 
    Är det verkligen barnperspektiv att använda ett så trubbigt utsållningskriterie som familjekonstellationen är? Är det inte bättre att gå lite på djupet och se till att det är människor som lever i en situation där barn passar in eller är redo att göra omställningen som får hjälpen? 

• Who
    Furstinna skrev 2012-03-11 13:25:14 följande:
      Hur Josef fritzl kom in i bilden fattar jag inte alls..
    Det är ju ett alldelens utmärkt exempel på en sund kärnfamilj där en man och en kvinna har skaffat barn tillsammans! 
  • Who
    Lingonbär skrev 2012-03-11 13:35:17 följande:
    Det var ett exempel på en sjuk människa. Jag tror det finns fler pedofiler, skummisar och människor som är olämpliga föräldrar bland dem som inte bildat familj med någon annan än vad det finns bland resten.
    Och ändå tar du en som faktiskt har bildat familj som exempel. 
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?