Inlägg från: Merwinna |Visa alla inlägg
  • Merwinna

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Veladis skrev 2012-03-16 08:49:04 följande:

Nej, jag tycker inte att principen är fel.

Jag tycker dock att definitionen av föräldrar ofta tolkas utifrån modern familjebildning, utan antropologiska och historiska perspektiv.   

Det var inte vad FN avsåg. Och du inser väl själv, att skulle man börja tolka som du säger, så faller ju familjernas skydd även i alla andra sammanhang..? Då blir det OK att omhänderta fattiga kvinnors barn och dela ut dem till rika barnlösa kvinnor - för biologin har ju ändå ingen betydelse..? Likaså hoppas jag att du i så fall tycker att det är OK att utvisa negrer som gjort svenska kvinnor med barn - för ursprunget har ju ingen betydelse, och barnet kommer ändå aldrig att sakna en biologisk far de aldrig träffat. Eller blir det en annan röst i skällan då..?
  • Merwinna
    Veladis skrev 2012-03-16 08:53:24 följande:

Men varför är det ultimata just två? När vi vet att dt räcker med en trygg anknytningsperson för att barnet ska växa, utvecklas och må bra, men att barnet kan knyta an till både tre och flera? En trygg förälder eller tre trygga föräldrar borde ju därmed vara lika ultimat som två, eller?

Ja, vad konstigt att det är just två föräldrar. Det har man väl aldrig skådat i historien förr, att barn har haft två föräldrar..? Det måste vara något skumt som Göran Hägglund har hittat på nyligen...
  • Merwinna
    Donum skrev 2012-03-16 08:55:27 följande:
    Jag tycker att det är oklokt att låtsas som om behovet av att känna till och ha samhörighet med sitt ursprung inte finns, bara för att vi inte förstår varför människor har det behovet. Det må vara irrationellt och vi må tycka att det borde fungera utmärkt att bara stoppa in ett barn i en familj och så är det bra sedan, men så fungerar inte människan. Samhörighet är en otroligt stark drivkraft. 

Mycket bra inlägg. Man behöver ju bara kolla på hur dåligt många adoptivbarn mår av att inte känna sitt ursprung... Inte ALLA förstås - ALLA har inte det behovet. Men grejen med att skapa barn på konstgjorda sätt, är att ingen kan veta i förväg vilka av de barnen som kommer att lida av att inte veta sitt ursprung. Eller vilka som kommer att sakna en pappa jättemycket... Vi vuxna kan inte bestämma ÅT barnen vad de får känna och inte känna, vad de får sakna och inte sakna...
  • Merwinna
    Veladis skrev 2012-03-16 09:00:39 följande:

Hallå, tror du inte man pratar med sitt barn innan dess? Om att familjer kan se olika ut? Att det kan vara en mamma med barn, en pappa med barn, en mamma och en pappa, eller två mammor, eller två pappor. Det gör ju jag med mina barn fast vi lever i en traditionell kärnfamilj. Om barnet frågar varför just hen inte har någon pappa, får man ju svara på det. På barnets invå.

Sedan är din syn på par- och familjebildning skrattretande. Tror du verkligen på allvar att ensamstående skaffar barn på egen hand för att de är oattraktiva? För att ingen vill ha dem? Tror du på allvar att en traditionell kärnfamilj med mamma-pappa-barn är målet för alla människor?
    Sen är världen full med människor som inte tycker att barn är ett hinder för ett förhållande. Oavsett vad du läser här på FL (bra källa där! ) om misslyckade bonusfamiljer så finns det massor av sådana "stjärnfamiljer" som fungerar alldeles utmärkt.     
    Fast oavsett hur mycket DU säger till ditt barn att familjer kan se olika ut, så kommer barnet att se med egna ögon att alla andra i fotbollslaget har en pappa som är med och hejar på... Du kan ju inte ha ditt barn instängt på genusförskola hela livet..!
  • Merwinna
    Veladis skrev 2012-03-16 09:03:53 följande:

Tidskriften Framtider har i sitt senaste nr (nr 1 2012) tema familj. Jag läste en forskares tankar  där, kring detta med genetiskt ursprung, att vi har mer fokus på det nu i och med genetikens framsteg, och därför har vi också gjort det viktigare för oss.

Det har alltid varit viktigt. Ta bara en sådan sak som namnordningen. Ända till slutet av 1800-talet, och från urminnes tider, hade vi namnskicket att barn fick sin fars förnamn + -son eller -dotter. Man hette Gunnarsson, Sigurdsdotter... Det var alldeles förfärligt för barn som inte visste vem deras far var - de fick inte ens ett efternamn! På Island förekom det tydligen att de fick moderns namn i stället - "Ingridsdotter" - men då visste ju också alla direkt att detta var ett frillobarn... I Storbritannien hade de i många hundra år systemet att barnen fick pappans förnamn som efternamn, utan tillägg av "son" eller "dotter". Det är därför så många för- och efternamn är lika: James, Thomas, Andrew...

Nej, det är inget nypåhittat att en människas identitet kommer av att känna sin far. 
  • Merwinna
    Delilia skrev 2012-03-16 09:05:07 följande:
    Så du anser att en människas behov av att få reda på sin genetiska bakgrund är trams? Att barn som är adopterade och som åker till hemlandet (eller vad man ska kalla det) och söker efter sina biologiska rötter, förädrar och syskon egentligen inte har detta behovet? Att det är socialt konstruerat?
    Ja, jag gillar inte att man försöker bagatellisera alla dessa människors sökande efter sina rötter...
  • Merwinna
    Veladis skrev 2012-03-16 09:11:45 följande:

Nej, det har jag aldrig sagt. Att det är trams. Jag har sagt att jag tror att det ökande intresset över de biologiska genetiska arvet och genetikens framsteg kan gå lite hand i hand. Jag tror inte att det bara hänger på det.

Det jag argumenterar för i den här debatten är att ensamstående ska få rätt att insemineras på samma villkor som par. Där klämmer skon för mig. Blir det någon skillnad angående barnets sökande efter sina rötter om barnet har en ensamstående förälder anser du? Har man inte samma behov som konstbefruktat barn till ett par? Ska vi inte tillåta inseminering med donerad sperma öht?
    Jag är f ö för ett system med "öppna" donatorer, just för barnets skull

Fast jag är emot att par får skaffa barn med donerade könsceller OCKSÅ. Det finns dock en skillnad: i det fallet får barnen i alla fall växa upp med en fadersgestalt (eller modersgestalt, om det handlar om donerade ägg). De behöver alltså inte ta samma psykosociala skada av att sakna föräldrar av båda könen. Men IDENTITETSPROBLEMET blir detsamma, och jag tycker att det är tillräckligt illa för att vara skäl att förbjuda donation av könsceller helt och hållet.

Ett annat problem med par och donerade könsceller, är att det blir "snett". Den ena är riktig förälder men den andra inte, och ingen kan få mig att tro att paret kan glömma bort det. Kanske medan de är kära i varandra, men när förhållandet tar slut kan jag sätta mycket på att den som är riktig förälder kommer att avända det som ett tungt argument i vårdnadstvisten. Det är bara dumt att tro mer om människor än så - man behöver bara se på hur vanliga normala par blir som galna när skilsmässan och vårdnadstvisten är ett faktum... och beskyller varandra för de hemskaste saker. 
  • Merwinna
    Delilia skrev 2012-03-16 09:12:21 följande:

Ja, Ett barn har rätt att veta sin genetiska bakgrund. Det räcker inte att få en lapp när man är arton år där det står att donator nr 45711 är 1.78 lång, har mörkt hår och blå ögon och gillar att fiska.

Jag anser inte att man har rätt att sätta barn till världen med de förutsättningarna. Oavsett om man är ensamstående eller lever i ett lesbiskt parförhållande. Återigen, detta handlar om barnets behov. INTE vuxnas rättigheter. 
    Håller med, och det SKÄR faktiskt i hjärtat på mig när jag tänker på otrygga, längtande ungdomar som får den där lappen i handen... Gråter
  • Merwinna
    Donum skrev 2012-03-16 09:23:37 följande:
    Jag vill nog påstå att det har varit hyfsat likt genom mänsklighetens historia, precis som med andra däggdjur. 
    Ungefär, ja..! Det här med förälskelser och kärlek och äktenskap och fadersstolthet och syskonkärlek, blev nog inte uppfunnet av Alf Svensson...
  • Merwinna
    Pentagram skrev 2012-03-16 09:28:42 följande:
    Huruvida ett foster blir ledset över att bli aborterat är knappast relevant, men även om jag är definitivt FÖR fri abort så skulle jag ju aldrig argumentera för att en abort är för BARNETS bästa. Samma sak med insemination, man kan knappast argumentera för att det ligger i barnets intresse att aldrig existera snarare än att existera med bara EN förälder tillgänglig.
    Fast så där kan man ju inte argumentera. Jag är väldigt kluven till aborter. Å ena sidan tycker jag att det är fruktansvärt att se små foster i rondskålar - så fina och perfekta och så fick de inte leva... Gråter

Men å andra sidan kan jag tänka pragmatiskt också. Vi har redan väldigt mycket kriminalitet, sociala problem och psykisk sjukdom i landet. Det är redan svårt att få samhällsekonomin att gå ihop. I ljuset av det så kanske dessa aborter måste till, på grund av att det annars blivit ÄNNU mer kriminalitet, ÄNNU fler människor med psykiska problem o.s.v.. Aborterna är en möjlighet att förbättra befolkningen lite.

Och av precis samma skäl är det naturligtvis ÄNNU mer viktigt, att samhället inte hjälper till att SKAPA liv i annat än ultimata familjekonstellationer.     
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?