anknytningsfunderingar
Är det nån som har lite koll på det här med anknytningsteori som vill bolla lite med mig?
Skolar just nu in sonen som är 19 månader på förskolan där hans syster på 3,5 redan går. Lämnade imorse och hämtade efter lunch och allt hade gått fint enligt personalen, men han blev inte alls glad när jag kom. Pekade bara tveksamt på mig och gick sen åt andra hållet. Han var jättetrött och jag tog upp honom och gav honom nappen men han var liksom inte alls glad utan verkade bara dämpad och lite förvirrad.
Jag undrar om detta är normalt eller om det är nått sorts tecken på störning i anknytningen? Det var nått som inte kändes helt bra, men jag kan inte sätta fingret på det riktigt. Minns att jag läste på om anknytning när jag skolade in dottern och fick ångest då också, men jag vet inte om det bara är normal föräldraångest eller om det är nått som är galet. Är det nån som har några tankar om detta eller tips på var man kan läsa mer?
Undrar också lite mer allmänt om anknytning och inskolning, för nu har jag i princip bara lämnat honom där och gått för det har funkat så smidigt enligt personalen (som jag har förtroende för) men jag undrar om det verkligen funkar så, behöver en 19 månaders knyta an i under en längre period till en specifik personal i förskolan, liksom fasas över i någon sorts separation från föräldrarna? Det går så fort, men smidigt, och jag känner mig lite vilsen i föräldrahjärtat...