Anonym (SKAFFA FAKTA) skrev 2012-04-11 22:39:07 följande:
Och som sagt. Alla passar inte på sina tjänster. Om man anser att man blir felaktigt behandlad MÅSTE man vända sig till socialstyrelsen och be dem granska. Man behöver faktiskt bara ringa eller skriva en handskriven lapp om man inte har möjlighet att skriva på datorn. Man behöver inte formulera sig på speciella sätt. Men man MÅSTE be om granskning!!! Det är ju livsviktigt!
Och i egenskap av soctant säger jag: om nån tycker att jag gör fel hoppas jag att de anmäler min handläggning till socialstyrelsen så nån utomstående granskar det jag gör. Det är en rättighet för klienten och bra för min handläggning att veta att jag håller mej på rätt spår!
Den som är tyst samtycker. Om man tycker man blir felaktigt behandlad och inte vänder sig till socialstyrelsen kan man inte gnälla. Då är man bara martyr. Att gnälla på FL hjälper ju knappast.
Jag har läst måånga utredningar och tagit del av minst lika många berättelser kring fall, både läst artiklar, avhandlingar och pratat med berörda (både föräldrar, socialsekreterare, jurister, läkare, politiker). Bilden är samstämmig, socialsystemet när det kommer till LVU och LVM fungerar inte. Punkt. Jag ser det inte som de enskilda socialsekreterarnas fel, utan de arbetar inom ett korrupt system och de får inte heller de medel som behövs för att kunna fatta vettiga beslut, varken genom sin utbildning eller arbetssituation. Tro mig när jag säger att jag inte avundas dem som jobbar på utredningsenheten.
Det som måste göras är att göra om systemet, men först måste både gemene man, tjänstemännen och politikerna erkänna att systemet är korrupt. Att stoppa huvudet i sanden och låtsas som allt är bra kan knappast sägas vara BBIC.
Hade jag haft tid skulle jag arbeta med att få till en förändring på heltid, men eftersom jag har en familj att försörja går inte det. Familjeliv är mitt sätt att nå ut till åtminstone några människor och försöka få dem att förstå hur det går till i Sverige. Det är allt jag kan göra, för tillfället.