Anonym skrev 2012-03-17 11:58:08 följande:
Och, måste det vara flera anmälningar menar du?
Anklagelserna i det fallet rörde sexuella övergrepp vilket är ett allvarligt brott, misstanke om allvarliga brott leder till akuta omhändertaganden.
Det var ett svar på ett annat inlägg som påstod att soc handlar enbart baserat på en enda inringd anmälan.
Jag anser att det finns andra saker att göra än att gå in direkt och rycka barn. I detta fall kunde man ha sett om det fanns möjlighet att flytta pappan från hemmet, sätta in en övervakare eller låta familjen bo på utredningshem. Jag tycker absolut att man ska skydda barn, men att rycka dem är traumatiskt för barnen och soc måste bli mer återhållsamma med den åtgärden.
Anonym skrev 2012-03-17 11:58:08 följande:
Hur många ärenden har inte rullats upp där det förekommit sexuella övergrepp, misshandel, dödade barn genom åren?Många gånger har det kommit anmälningar från en person, men det har inte tagits på allvar.
För att rädda barn när det kommer in en anmälan gällande övergrepp, misshandel osv är det självklart att det är några familjer som inte har gjort något som dessvärre kommer att utsättas för ingripanden.
Nu var det också så att det står i domen att dessa föräldrar hade brister i gränsdragning och personlig integritet gentemot barnen, dock inte så allvarligt att de behövde omhändertas, detta kunde åtgärdas genom information för att förändra beteendet? Jag har läst domen.
Hur skulle socialen kunna veta innan utredning om det var sant eller inte?
Ska det vara tvärtom att soc. bara ska ingripa när det är många som anmäler, ska man offra barn som blir utsatta för att föräldrar inte ska känna sig kränkta om de blir kallade till samtal pga orosanmälan?
Det är därför soc måste ha fler steg än att antingen inte ingripa alls eller gå in med omhändertaganden! Det är klart att soc ska utreda ordentligt, men om de verkligen har barnens bästa för ögonen tar man det försiktigt med LVU!
Jag har aldrig påstått att man ska offra barn för att föräldrarna kn känna sig kränkta av en utredning. Var snäll och lägg inte ord i min mun. Jag anser inte att kränkningen ligger i att föräldrarna blir utredda, utan hur soc hanterar dem och utredningen. Det är en väldig skillnad!