Inlägg från: Anonym (vann i FR) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vann i FR)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym skrev 2012-03-20 20:59:18 följande:
    Så du menar att ombudet för föräldrarna inte begär att soc. ska visa varifrån de fått uppgifter om att det finns diagnoser?
    Föräldrarnas ombud låter de påhittade diagnoserna passera utan att begära dokumentation från vårdgivare?
    Vad föräldrarnas ombud säger har inte alltid någon genomslagskraft hos förvaltningsrätten. Barnets ombud lyssnas det mer på, och vad socialen säger förutsätts ofta vara riktig. Inte alltid, men tillräckligt.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-20 22:04:10 följande:
    Och är det då soc som ha kritik för det? Borde inte kritiken riktas mot FörvR i första hand?
    Det är, som jag sagt i tråden många gånger, hela systemet det är fel på. Där räknas naturligtvis förvaltningsrätten in, men hela ansvaret vilar inte på den.

Att du kan tycka att soc inte ska ha kritik för att de hittar på och/eller drar felaktiga slutsatser om en förälders psykiska tillstånd övergår mitt förstånd. Att sedan FR ser genom fingrarna med detta är naturligtvis under all kritik det också, men bägge instanserna gör i det fallet fel!
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-03-20 23:21:12 följande:
    Men då är det väl bara för dig att låta göra en ny grundlig utredning och visa den vid ett överklagande eller hemtagningsbegäran?
    "...det är väl bara..." Så nedlåtande skrivet. Nej, det är inte alls "bara" att göra saker. Visst kan man begära en ny utredning, men det är inte alltid man får den begäran beviljad. Dessutom är sådant här otroligt psykiskt påfrestande (hade man inga psykiska besvär förut lär man få det av soc kränkningar) och det är inte alla som orkar ta i tu med saker, speciellt inte om det pågår under lång tid. Omhändertagande är ofta ett trauma även för föräldrarna.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-03-21 08:58:31 följande:
    Ja, det var fel uttryckt av mig.
    Det jag menar om det är så att det finns en massa diagnoser i botten vilka är dokumenterade från psykiatrin, och det enda föräldern lämnar in är ett intyg från annan psykolog eller liknande som bara träffat personen för ett kort samtal så borde det vara en fördel för föräldern att göra en större utredning för att påvisa att diagnoserna inte längre finns eller att de är hanterbara och inte utgör hinder för föräldraskap.
    Jag vet fall där föräldern har gjort som du föreslår, men utan att det hjälper ett dugg.

En pappa var med om en traumatisk händelse flera år innan barnet ens föddes. Han fick behandling och blev efter något år friskförklarad. Soc säger i detta fall att de "har en känsla av" att han är psykiskt labil och tar den här perioden där han mådde dåligt som bevis för sin sak. Pappan genomgick en stor psykiatrisk utredning efter omhändertagandet av barnet och blev friskförklarad. Trots det fortsätter soc att hävda att de "har en känsla av" att han är sjuk och rätten ignorerar hela den frågan.

En mamma var fullt frisk innan soc akut omhändertog hennes enda barn, men efter psykisk terror och kränkningar från soc sida har hon hamnat i en depression. Soc använder detta tillstånd hos henne som bevis för att hon inte är kapabel att ta hand om barnet och ignorerar det faktum att det är de själva som har orsakat mammans depression och att den skulle bli markant bättre om hon fick vara med sin son igen.

Exemplen ovan är hämtade från verkligheten. I bägge fallen leker soc experter och psykologer. Det är soc "känsla" som är avgörande för deras bedömningar, inte konkreta läkarutlåtanden. Dessutom anser jag att det är en oerhörd kränkning både att hävda psykisk sjukdom där den inte finns och att ignorera att förälderns psykiska tillstånd är en direkt konsekvens av att inte få ha barnet hos sig.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-03-21 12:29:53 följande:
    Jag har läst en massa domar, där soc. säger att det finns en diagnos och att det pga detta är skäl att tro att barnet far illa, finns det alltid styrkta dokument från vården, inte en enda gång är det bara något som soc. säger.

Journalanteckningarna från vården finns nämligen med som bilaga om det hänvisas till psykisk ohälsa, även förälderns och barnets ombud får del av dessa.
    Och flera av de gånger jag har gått igenom fall där soc hävdar sjukdom och skickar med vårdjournaler, är det gamla inaktuella vårdjournaler. Jag har även sett soc klippa och klistra i journaler, allt för att undvika att ta med saker som motsäger dem.

Det jag nog aldrig sett, är att soc innan de utreder pratar med en läkare om hur man ska tolka journalerna och vad diagnosen innebär för föräldraförmågan.

(Och visst finns det fall där soc har en poäng med att föräldern är sjuk, men min personliga åsikt är att många gånger, inte alltid, kan föräldern klara sina föräldraåtagande bra om denne får stöd.)
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-03-21 14:35:48 följande:
    Soc. kan ju inte be om hjälp att tolka en patientjournal eftersom de då bryter mot sekretessen.
    Vad tror du att utbegärandet av en journal är för något??
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-03-21 15:10:01 följande:
    Det pratas om hjälp med att tolka journalerna, varför ska soc. ha hjälp med att tolka journalerna?
    För att soc inte är läkare och psykologer. De besitter helt enkelt inte den kunskap som behövs för att rätt kunna ta till sig exakt vad som står och vad det innebär i praktiken.
    Det finns inte några barn som blir omhändertagna endast pga vad som står i gamla psykjournaler förutom möjligtvis 
    de som är svårt psykiskt och uppmärksammas redan av MVC och BB.

Det är inte så att soc. har information om föräldrars psykiska eller fysiska hälsa innan de startar en utredning.
    Kanske inte som direkt orsak, men soc tvekar inte att använda precis vad som helst som "bevis".
    Det är förälder med ombud som ska bevisa att föräldraförmågan är tillräcklig.
    Nej, det är soc som har bevisbördan (i teorin i alla fall).
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-21 16:52:04 följande:
    För mig är det så, det har soc sagt rakt ut! 
    Samma sak för oss. I vårdplanen stod det att vi var tvungna att bevisa att vi var bra föräldrar innan soc ville låta barnen komma hem. Exakt hur soc tänkt att vi skulle kunna bevisa det när vi träffade barnen två timmar var fjärde vecka är oklart. Den formuleringen var en av de saker som FR sedan kritiserade.
  • Anonym (vann i FR)
    TrinityS skrev 2012-04-11 20:04:37 följande:
    Sen till Anonym (oroligmamma):

Vore jag du skulle jag påpeka att det är mycket märkligt att de nekade er till att få socialbidrag och sedan i samma vända anklagar er för att era barn far illa av er dåliga ekonomi! Alltså det är ju rent ut sagt psykisk misshandel från den socialarbetaren! Om de verkligen tror att era barn far illa av er dåliga ekonomi är det första de bör göra att hjälpa er med pengar för bövelen! Och gör de inte det så tycker ju de att ni klarar er och då kan de inte säga att barnen far illa av er ekonomiska situation. De har ju skapat sig själva en moment-22.

Deras sätt att resonera påminner mig om DDR och kontrollstater där man placerar alla människor i fack, tycker allt avvikande betyder missanpassning och har noll redpekt för människans integritet. Det sistnämnda då särskilt med tanke på att de flesta människor de har kontakt med är i behov av stöd och hjälp och befinner sig förmodligen i någon form av livskris. Då kommer de med sina jävla förstoringsglas och ojjar sig om pulversoppa.
    Socialtjänsten är, med stöd av det hundratal utredningar jag hittills har gått igenom, någonting som socialtjänsten är experter på. Uppenbarligen ingår logiskt tänkande inte i socionomutbildningen, eller så använder sig kanske utredarna av mer eller mindre subtila moment 22 för att de inte vill avsluta LVU.

Sveriges socialsystem är något Lenin och Stalin garanterat jublar åt i sina gravar. De gick för fort fram och systemet kollapsade, Sverige tog små, små steg. Paddan i grytan...
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-04-11 20:53:28 följande:
    Det är inte samma instans inom soc. som sköter försörjningsstöd som den som sköter barnärenden, det är tom så att det råder sekretess mellan olika avdelningar. 
    Då kan man fråga sig varför soc.sekreteraren som utredde oss satt med i rummet på mötet med IFA (vi behövde försörjningsstöd de första två månaderna för att komma på fötter igen efter att blivit psykiskt misshandlade och förföljda av nämnda socialsekreterare).
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version