Anonym skrev 2012-03-21 08:58:31 följande:
Ja, det var fel uttryckt av mig.
Det jag menar om det är så att det finns en massa diagnoser i botten vilka är dokumenterade från psykiatrin, och det enda föräldern lämnar in är ett intyg från annan psykolog eller liknande som bara träffat personen för ett kort samtal så borde det vara en fördel för föräldern att göra en större utredning för att påvisa att diagnoserna inte längre finns eller att de är hanterbara och inte utgör hinder för föräldraskap.
Jag vet fall där föräldern har gjort som du föreslår, men utan att det hjälper ett dugg.
En pappa var med om en traumatisk händelse flera år innan barnet ens föddes. Han fick behandling och blev efter något år friskförklarad. Soc säger i detta fall att de "har en känsla av" att han är psykiskt labil och tar den här perioden där han mådde dåligt som bevis för sin sak. Pappan genomgick en stor psykiatrisk utredning efter omhändertagandet av barnet och blev friskförklarad. Trots det fortsätter soc att hävda att de "har en känsla av" att han är sjuk och rätten ignorerar hela den frågan.
En mamma var fullt frisk innan soc akut omhändertog hennes enda barn, men efter psykisk terror och kränkningar från soc sida har hon hamnat i en depression. Soc använder detta tillstånd hos henne som bevis för att hon inte är kapabel att ta hand om barnet och ignorerar det faktum att det är de själva som har orsakat mammans depression och att den skulle bli markant bättre om hon fick vara med sin son igen.
Exemplen ovan är hämtade från verkligheten. I bägge fallen leker soc experter och psykologer. Det är soc "känsla" som är avgörande för deras bedömningar, inte konkreta läkarutlåtanden. Dessutom anser jag att det är en oerhörd kränkning både att hävda psykisk sjukdom där den inte finns och att ignorera att förälderns psykiska tillstånd är en direkt konsekvens av att inte få ha barnet hos sig.