Inlägg från: Anonym (vann i FR) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vann i FR)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym (NPF-mamma) skrev 2012-03-10 14:11:24 följande:
    Detta är något jag verkligen välkomnar!

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Socialtjänsten har i regel mycket dålig kunskap om barn med diagnoser inom autismspektrat. www.autism.se/RFA/uploads/nedladningsbara%20filer/granskning_LVU.pdf

Det gör att utredarna ofta gör bedömningar som är helt åt skogen eftersom de saknar kunskap. Det är dags att revidera socionomutbildningen och införa mer psykologi.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-03-10 15:27:55 följande:
    Googla uttrycket "en av de värsta utredningar jag sett Bo Edvardsson" eller liknande så får du samma uttalande av BE fast det rör sig om olika familjer.
    BE anlitas av föräldrar, finns flera domar där det uttryckligen står att BE inte får vittna eller att hans utsagor inte tillför något eftersom han framförallt uttalar sig i generellt över vad han anser vara metodiska fel i utredningar.

Finns en del föräldrar som säger att de fått barnen felaktigt omhändertagna som hänvisar till vad BE sagt om deras ärenden, det som står i dessa utlåtanden från BE är inget som påverkar själva omhändertagandet.
    Kan stå att socialsekreteraren borde varit tydligare på några punkter, gjort tydligare anteckningar osv. 
    Anledningen till att han inte får vittna har alltså ingenting att göra med att det han säger inte skulle vara sant, utan att han inte går in på den specifika utredningen i just det fallet.

Så, han påtalar alltså de utredningsmetodiska fel som socialen gör i sina utredningar, utan att göra en bedömning om huruvida själva omhändertagandet skulle vara korrekt. Det tycker jag låter vettigt och att försöka avfärda honom för att han först och främst ser utredningsmetodiken och inte själva händelserna  tycker jag är felaktigt.

Summan av kardemumman är alltså att socialens utredningar är under all kritik.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-03-10 17:02:18 följande:
    Det är bara det att föräldrar anlitar honom och betalar för hans utlåtande, utlåtande som inte ändrar något för familjen.

Hade det varit fråga om opartisk granskning hade det varit en helt annan sak.
     Utredningsmetodik är ju inte något som han uppfunnit eller har patent på, man kan utifrån andra källor lätt se att socialens utredningar inte håller måttet.

Menar du på fullaste allvar att han skulle vara partisk bara för att han är kritisk till utredningsmetodiken i LVU-ärenden och får betalt för att granska utredningar? Att han får betalt för att uttala sig är inte något som gör att hans bedömningar är värdelösa. Även andra experter på olika områden får betalt för att granska olika saker och vittna i rätten.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-03-10 17:37:02 följande:
    Om föräldrarna betalar många tusen för att han läser igenom deras utredningar och ger ett utlåtande om utredningen så är väl föräldrarnas förhoppning att utlåtandet ska förändra utslaget i rätten?

Finns otaliga utsagor från föräldrar vars barn tagits om hand där de säger "vi anlitade BE eller annan utredare men rätten ville inte ens lyssna på honom/henne".
    Det är ren affärsverksamhet de här privata utredarna sysslar med. 
    Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är du försöker få fram.

Visst är det tråkigt att rätten inte vill lyssna på dessa privata utredare, men det förändrar ju inte om det som de utredarna säger är sant eller inte.

Det finns även andra experter som får stor del av sin inkomst genom att anlitas som sakkunniga av socialen.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-10 23:46:59 följande:
    Socialtjänsten tar sitt ansvar men har inte mandat att fatta beslut om tvång - det har bara domstol! Barn och föräldrar har tillgång till juridiskt ombud i LVU-mål. Hur de sköter sitt jobb är inte socialtjänstens ansvar ....
    I praktiken är det väldigt ofta de enskilda socialsekreterarnas ord som är grunden för bedömningen som görs i först socialnämnden och sedan förvaltningsrätten. Jag är så trött på detta ständiga skylla ifrån sig. Även en socialtjänsteman är själv ansvarig för sina handlingar. Om socialsekreterare hade en yrkeslicens, om det fanns en granskning som fungerade, då skulle väldigt mycket av socialens felbedömningar och misstag avhjälpas illa kvickt.

Så du tycker inte att den enskilde utredaren har något som helst ansvar i det hela? Hjälper den inställningen kanske dig att sova på nätterna?
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-10 23:51:14 följande:
    Det är ett stort antal aktörer inblandade i ett LVU-mål! Ändå är myten i många FL-trådar att allt hänger på "sadisterna" i socialtjänsten och särskilt maktgalna enskilda nyexade handläggare .... som om det inte fanns ett regelverk och en delegationshierarki att hålla sig till ..... ALLT är socialtjänstens fel ....
    Intala dig det själv du, så kan du gå till jobbet och fortsätta blunda för kritiken.

Jag, och många med mig, anser inte alls att de enskilda handläggarna skulle vara ondskans avföda, utan vi kritiserar hela systemet. Eftersom socialtjänsten är en stor del av det systemet, hamnar följaktligen en del kritik på den.
  • Anonym (vann i FR)

I vårt fall har socialtjänstens "hjälp och stöd" inneburit att mina två barn felaktigt tillbringade ett år i tre olika familjehem och att de är djupt traumatiserade och behöver mycket psykologhjälp (även jag och min man utsattes för ett trauma, men det är litet i sammanhanget när jag måste se att mina barn har gått från två trygga, självständiga och frimodiga individer till två ängsliga, skrämda stackare som kissar i sängen och blir helt förtvivlade om jag eller min man kommer ur synhåll när vi är ute.). Allt pga okunniga handläggare som inte tålde att ha fel.

• Anonym (vann i FR)
    Anonym (empati) skrev 2012-03-11 00:03:06 följande:
    Ja, och de flesta som haft med dem att göra skulle nog hålla med om att deras upplägg är omänskligt.
    Det är ett system som Stalin skulle ha älskat.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-11 00:06:58 följande:
    Självklart har en enskild utredare ansvar för att göra ett korrekt och för alla rättssäkert jobb och just för att det inte får bli fel finns många "kontrollstationer" i tvångsärenden. De som ansvarar för dessa kontroller har också ett ansvar - eller hur? Granskningsinstansernas största problem är att så få ärenden anmäls dit - det är svårt att få till förändringar då! Det är lätt att dra slutsatsen att det är lättare att klaga och vara missnöjd i olika internetforum/resp kontakta Janne Josefsson än att vända sig till dem som är satta att granska socialtjänsten. 
    Återigen häver du över det största ansvaret på någon annan. Jag har aldrig påstått att ingen annan är socialtjänstemännen har ansvar.

Både Socialstyrelsen och JO är inte tillräckligt oberoende och de kan inte göra mycket när det är hela systemet det är fel på. I Sandvikenfallet sa ju Socialstyrelsen bara att riktlinjerna hade följts, trots att alla förnuftiga människor kan se och förstå att den familjen utsattes för onödiga och allvarliga kränkningar.

En privatperson har inte mycket att sätta emot en myndighet. Socialsekreterarna har en enormt maktövertag över föräldrarna, de har ju makten att ta och hålla barnen i från dem. Tänk dig också att gång på gång åka på mentala smällar ifrån denna myndighet (först själva omhändertagandet, sedan behöva läsa lögnaktiga, vinklade, fula utredningar, sedan få det kastat på sig i domstol osv). Hur många människor orkar i det läget sätta sig och skriva en anmälan till Socialstyrelsen och JO? Jag tycker du verkar väldigt oempatisk som inte kan sätta dig in i hur det känns att råka ut för något sådant.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (empati) skrev 2012-03-11 00:31:54 följande:
    Finns det något oberoende förening som arbetar emot sociala myndigheterna? Nån som vet?
    Varför ska man arbeta emot socialen? Är det inte bättre att arbeta för att hela systemet ändras? Socialen är ju bara en del i del hela, och utredningsenheten barn och ungdom är ju bara en liten del av socialen.

Det finns ju delar av socialen som fungerar bättre, där socialsekreterarna har arbetsuppgifter som de har ordentlig utbildning för.
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version