• maaammaaa

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Men  alla föräldrar till omhändertagna barn är inte så där Anonym, se mitt senaste klipp och få upp ögonen på vad som tillåts hända i Sverige. Vad skulle du vilja klandra Milvas mamma och pappa för? Ser du någon slående likhet?Inte jag. Inser du varför deras barn är omhändertagna? Inte? Det gör jag. Rättsskyddet brister även i Sverige.

• maaammaaa

om den utgör hinder för att föräldraskapet ska fungera.......citat
     Kan vara den springande punkten. Ifall soc och psyk. är oense angående detta i rätten så vinner soc.

Det låter inte som ett säkert rättssystem.

• maaammaaa
    Anonym skrev 2012-04-12 15:01:31 följande:
    Inte helt ovanligt att föräldrar som bedömts att inte kan ta hand om sina barn pga av en väldokumenterad psykisk ohälsa åberopar intyg från andra psykiatriker/psykologer/läkare som endast träffat föräldern under något enstaka besök.

Då väger naturligtvis det som är dokumenterat över tid tyngre än ett enstaka kort besök hos en vårdgivare som inte träffat patienten över tid.
    Den enda soc. godtar är den barnpsykiater som inte träffat oss alls för att soc förbjöd det. Soc berättade sin sida av saken och fick rekommendation om umgängesbegränsning pga detta. Alla andra soc uppmanat oss att besöka har ansett oss kunna trygga barnens grundbehov samt emotionella behov och dessa har vi träffat många gånger.

Vi känner oss rent av trakasserade av soc. och jag kan i min enfald inte förstå varför de orkar hålla på såhär, de tycks ha alla emot sig. är det så svårt att erkänna ett misstag eller ska jag tro på många som anser att soc.dir är psykiskt instabil och att hennes kollegor inte vågar gå emot henne. Soc är väl också människor och inte immuna mot psykiska sjukdomar.
  • maaammaaa

Samma person ansåg att jag inte dög som mamma eftersom jag för över 10 år sedan blivit utbränd av mycket övertid på jobbet. Det har jag läst var det vägande skälet. Vi har som sagt en domare som avslog soc ansökan om omhändertagande eftersom han tyckte överläkare och bvc var mera övertygande än soc. Jag tror bestämt att vi får barnen tillbaka men det kan dröja åratal. Under den tiden saknar vi varandra otroligt. vi får iallafall träffas lite.
    Soc kommer säkert att kunna fortsätta på samma sätt och göra av med skattemedel på bekostnad av de som verkligen behöver det.

• maaammaaa

Mmmm familjebehandlaren går enligt soc linje, hon hade en problematisk uppväxt men ett väldigt dåligt rykte i trakten och försöker in i detalj styra föräldrars sätt att sköta sina barn. Hemhjälpen har samtidigt varit hos oss när hon varit på plats och är chockade över hennes sätt. Hon tror liksom att barn mår dåligt av allt från gardiner till helamning vid 5 mån ålder.

• maaammaaa
    Anonym skrev 2012-04-12 15:46:34 följande:
    Men barnpsykiatrikern är till för att undersöka hur barnen mår och behöver inte träffa er föräldrar.

Du tror alltså att det är soc.direktören personligen som sett till att era barn omhändertagits?

Du tror inte att de familjebehandlare som varit i er familj så länge har dokumenterat era brister och förmågor?

Du har själv sagt att du inte fick sköta något med barnen förutom att leka med dem och att du inte fick vara ensam med barnen, detta var innan de omhändertogs vad jag förstår?

Barnpsykiatern träffade inte heller barnen. Många läkare som arbetat med henne har slutat pga hennes vanskliga beslut. Min kusin neuropsykolog( då psykolog för socialfallen) slutade arbeta med dem för hon ansåg att soc begick för mycket tjänstefel och att de hade samarbetssvårigheter. Den som har hennes tjänst idag är också anställd av soc dir och arbetar oftast med familjebehandlaren även nära soc och anställd av henne. Hon vågar inte gå emot soc, sålänge hon är på soc sida kan de inte bråka med henne. Soc i stan anser att soc här gör fel. Jag vill flytta men min man säger att det knappast kommer att hjälpa.
  • maaammaaa

Barnen verkar trivas med sin mamma och pappa. Jag får intrycket av att de är en bra familj.

• maaammaaa
    Anonym skrev 2012-04-12 16:28:10 följande:
    Varför har inte er advokat påpekat att det förekommer någon form av jäv?
    Har dessa 5 andra som arbetar inom barnpsykiatrin träffat både er och barnen, har de gjort utredningar av er och barnen? 
    Vår advokat har påpekat jäv. 2 har träffat oss ca en gång per mån. i över ett  års tid både hemma och på sjukhus. Både innan omhändertagandet samt efter omhändertagandet. de har skrivit utlåtande. Även BarnNeurolog som undersökte dotterns från soc. påstådda autism och ADHD träffade min man mig och dottern. Inget sådant konstaterades eller ens misstänktes. En annan har träffat barnen vid fosterfamiljens dagis och suttit i möte med oss. En har träffat mig, min man och yngsta dottern innan omhändertagandet hon sa faktiskt att jag var den gladaste patient hon haft, hon sa har soc väl slagit klorna i en släpper de inte, hon bad oss flytta och snabbt. Hon hittade inget fel på vare sig mig eller maken. Hon gick i pension innan omhändertagandet. Hennes efterträdare har vi bara träffat en gång, då efter omhändertagandet. Han tyckte jag och min man var friska och förstod att vi var i en hemsk situation. Hans sköterska har vi träffat i över ett år, Hon har sett mig min man och 2 våra yngsta barn och kommentarerna har varit positiva. En psykiater till har jag och min man träffat två gånger. Alla har läst och chockats över att barnens oro på dagis har tolkats till det värsta medan de ansett att barn har olika energinivåer vissa är livligare än andra. Alla förutom 2 tror jag vi talat med efteråt har läst domen. Dessa har vi erbjudit läsa domen, de läste inte alla papper men i stort sett journalerna.
    Anonym skrev 2012-04-12 16:42:59 följande:
    Har dessa 5 läst utredningarna som gjorts på er och era barn?
    Har dessa 5 läst vad det står i domen eller utgår de från vad ni berättar?
  • maaammaaa

Socialen har alltid dikterat villkoren och vi har anpassat oss efter dem vare sig det gällt att familjebehandlaren lämnar sin oerhört missprydande plastskor hos oss, haft den fula trasmattan på golvet framför soffan, lagt upp nassetavlan i dotterns rum. När barnen brådskande omhändertogs pga soc dir oro som dagvårdsföreståndaren talat om Livlighet, att inte alltid lyda vägra klä på sig själv ibland inte vilja sluta leka genast lillan vände bort huvudet när hon blir matad etc. Ja vi eldade upp mattan tog ner nassetavlan och gardinerna i panoramafönstret.
    Efter omhändertagandet är vi inte lojala mer. Vi gör det vi måste, enligt lag. Vi följer advokatens råd härefter vi är ju motpart med soc i rätten.

Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version