• Anonym

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym (Hårda nypor) skrev 2012-03-06 11:30:50 följande:
    Det är ett av de stora problemen med soc, de svävande resonemangen som sedan görs till sanning av utredaren själv. Det dom ofta anser vara "samarbetsproblem" är egentligen något så enkelt som yttrandefrihet. Alla har rätt att uttrycka sin åsikt om offentliga myndigheter, även socialtjänsten. Att man använder den grundlagsskyddade rätten säger ingenting om individens föräldraförmåga. Sen är det så att den som fäller ett påstående också äger bevisbördan, det har dom inte heller förstått. Många reaktioner som tex "nervös" säger mer om kontakten med soc än om personen i övrigt.
    Så rätt.
  • Anonym
    Anonym (LVU:ad) skrev 2012-03-06 11:46:00 följande:
    Jag känner flera stycken som blivit LVU:ade som barn, inklusive jag själv. I ALLA fall anser såklart föräldrarna att de blivit väldigt orättvist behandlade av soc. 

För egen del blev jag omhändetagen redan vid födseln då min mor satt inne för mordförsök på min bror. Syskonen var såklart också LVU:ade, och hade varit det i perioder även innan denna händelse. Hon tyckte det var att "ta i" eftersom hon älskade sina barn och gjorde allt för dem. Hon trodde hon skulle få hem mig efter att ha avtjänat sitt fängelsestraff men det fick hon såklart inte, vilket är hennes stora sorg. De andra fick hon dock tillbaka (!)

En flicka jag vuxit upp med blev omhändertagen vid tio månaders ålder, då hennes mor missbrukade allt hon kunde få tag på. Morsan har  fått hem henne i några omgångar och sen blivit av med henne lika fort igen. Tack vare att soc släppte hem henne då och då har hon behövt utstå att se sin mor hora, se yxslagsmål och andra fyllebråk, blivit lämnad hemma ensam som mycket liten. Lämnad på restauranger, satt utanför krogar, lämnad på hotellrum när morsan varit ute och festat (resor som soc betalat för att hon och flickan skulle ha lite "kvalitetstid")
    Varje gång flickan kom hem till oss efter att ha varit hemma en tid har hon lidit av fruktansvärda mardrömmar, sängväteri, ångest, och sockerabstinens då hon sällan fick riktig mat utan bara godis. Mamman anser att hon inte gjorde speciellt mycket fel, eftersom hon älskade sitt barn och gjorde sitt bästa.

En pojke jag växte upp med blev omhändetagen när han var tre år. Han kunde då inte tugga, eftersom han levt på välling enbart i hela sitt liv. Han hade i stort sett bott i sin spjälsäng hela livet och där brukade mamman ibland glömma bort honom, och åka till stan, gå hem till väninnor osv. Han fick ny blöja endast när han bajsade, och det kunde gå timmar tills den byttes. Hon var "lättare utvecklingsstörd" och hade inga missbruksproblem. Hon slog honom, brände honom med cigaretter och diverse. Hon ansåg att soc gjort fel som tog honom, för han mådde bra och hon tyckte inte att hon gjorde nåt fel. 

Jag anser att soc är på tok för slappa, inte tvärtom. Fler barn borde tas omhand, utan en massa jävla daltande med föräldrarna. Ungar kan inte leva på att föräldrarna älskar dom enbart. Det krävs mer att vara förälder än att knulla och sen föda fram ett barn. Man ska VARA en förälder, ta ansvar, och göra sitt allra yttersta varje dag. Jag tamejfan hatar alla skitföräldrar därute som inte fattar att dom gör ett förjävla kasst jobb som förälder, och sen skyller ifrån sig på allt annat. 
  • Anonym
    Anonym (Hårda nypor) skrev 2012-03-06 11:30:50 följande:
    Det är ett av de stora problemen med soc, de svävande resonemangen som sedan görs till sanning av utredaren själv. Det dom ofta anser vara "samarbetsproblem" är egentligen något så enkelt som yttrandefrihet. Alla har rätt att uttrycka sin åsikt om offentliga myndigheter, även socialtjänsten. Att man använder den grundlagsskyddade rätten säger ingenting om individens föräldraförmåga. Sen är det så att den som fäller ett påstående också äger bevisbördan, det har dom inte heller förstått. Många reaktioner som tex "nervös" säger mer om kontakten med soc än om personen i övrigt.
    Nu blir jag kanske polisanmäld igen för det här jag skriver i nästa mening.
    Wow, jag drar mig till minnes att jag skrev i en tråd hur en myndighetsperson inom barnskyddet soc. betett sig hos oss, jag var tvärilsk och lade ut namnet på henne och tre andra inblandade. Jag blev kontaktad av dem, de hade gjort en polisanmälning om ärekränkning. De sa att polisen sagt att jag genast måste ta bort inlägget, vilket jag gjorde. Jag tyckte det var orättvist att jag blev behandlad så som jag blivit och antog att jag hade rätt till en åsikt och yttrandefrihet. Jag kastade inga glåpord över dem, men kanske de inte vill stå för vad de gjort.
    En kort tid därefter förde de barnen från dagis till fosterförälder, en brådskande omhändertagning.
    Tänk vad det här sliter sönder familjen och vad det kostar samhället.
  • Anonym
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-06 16:34:04 följande:
    Det här med samarbete är ett kapitel för sig. Enligt min och många andras erfarenhet blir man kallad icke samarbetsvillig om man inte håller med soc i allt. Protesterar man det minsta så är det kört.

Våra barn omhändertogs akut. Min man och jag är bägge intelligenta och kan prata för oss. Vi påpekade en hel mängd metodikfel och ologiska uttalanden i utredningarna och vi höll inte med socialsekreterarna om deras slutsatser, men vi gjorde allt vad de bad oss (samlade i hop kläder till barnen, var punktliga på alla möten, svarade på alla frågor osv). Ändå blev vi kallade för osamarbetsvilliga och det tror jag beror på att vi påpekade utredarna vilka otroligt dåliga utredningar de gjort och dessutom ta fram läkarintyg och ljudinspelningar som bevisade att utredarna hade fel. Det var pinsamt uppenbart att utredarna inte var vana att bli intelligent motsagda, de tappade fattningen flera gånger. De kände sig definitivt intellektuellt underlägsna, vilket vårt ombud sa att det var troligen anledningen till att de gick ut så hårt.

Tack och lov vann vi tillslut i förvaltningsrätten (det omedelbara omhändertagandet gick igenom och av olika anledningar tog det nästan ett år innan vi kom upp i FR igen), domslutet kritiserade socialen ordentligt. Trots det jobbar dessa utredare kvar, de har inte ens fått någon typ av reprimand, samtidigt som vi måste söka psykologhjälp till våra barn som blivit traumatiserade av separationen. Detta för att ett par unga, nyutexamiterade tjejer inte tålde att ha fel.
    Ska tillägga att när allt det här började, var jag naiv och trodde också att det skulle lösa sig bara vi sa den enkla sanningen. Då, trodde vi, skulle soc inse sitt misstag och låta barnen komma hem. Inte då. Soc vägrade se att de tagit miste och kämpade in till sista minuten för att barnen skulle vara LVU:ade, trots att andra socialsekreterare på Familjeenheten tyckte att det inte skulle vara några som helst problem att barnen skulle komma hem.
  • Anonym
    Bellsam skrev 2012-03-06 12:35:46 följande:
    Jag tycker problemet ligger i att man tar barnen istället för att skaffa åtgärder som gör att föräldrarna får chans att lära sig och ändra sig innan ett omhändertagande sker. Ibland går det lite för fort i vändningarna.

Problem nr 2 är att det inte alls blir något omhändertagande när man ser tecken på misshandel mm mm.
    Det är klart att ett barn kan bli omhändertaget enl LVU pga att föräldrarna misshandlar barnet. Men sen ska det hålla i domstol också.
  • Anonym
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 17:05:30 följande:
    Men NÅGONTING är ju galet när ett barn blir akut omhändertaget. Det är ju inte så att det händer alla barn bara föräldrarna väntat 5 min längre än vanligt att byta blöja...
    Det behöver inte vara något galet. Det räcker med att någon anmäler att barnet blir misshandlat allvarligt hemma så kan barnet bli akut omhändertagen under utredningstiden, för att skydda barnet mot ev. fortsatt misshandel. Vet de som råkat ut för det och varit oskyldiga och de hade en hemsk upplevelse.
  • Anonym

"Soc. tyckte det var jätteviktigt med hemlagad mat för om vi köpt malet köttsoppa på affären och bageribakta bullar så ...

Malet köttsoppa är det detsamma som pulversoppa så är det pga av att pulversoppa  inte har tillräcklig näring.

• Anonym
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 18:17:03 följande:
    Så du anser att det är pga halvfabrikat du har problem med soc? Eller är det en droppe i havet?
    Blev lite fel jag glömde frågetecken. Det var en fråga ställd till personen i inlägg 76 som skrev såhär:

" Efter att soc. gjort barnskyddsanmälan själva hade de satt in hemhjälp som tyckte vi hade det så fint och välstädat. Det fanns inte mycket att göra så vi kom överens om att de får laga mat två gånger i veckan och komplicerade efterrätter eller baka bullar. Familjevårdaren bestämde att jag skulle sitta i en länstol och handarbeta. Soc. tyckte det var jätteviktigt med hemlagad mat för om vi köpt malet köttsoppa på affären och bageribakta bullar så var det för mycket tillsatsämnen i det, familjevårdaren tyckte det var olämpligt att ge barnmatsburkar åt barnen, pga socker som hon sa finns där. 
    Visst gjorde jag maten själv förr och hälsosam sådan men de bedömde att de måste hjälpa till. Jag har räknat till ca tjugo olika kvinnor som bestämt i vårt liv, hur vi ska uppfostra barnen, diskutera olika instansers handlingssätt, besöka läkare och vårdpersonal som friskförklarar oss gå på parterapi där vi står lite rådlösa inför varför vi egentligen är där. "

• Anonym
    Tow2Mater skrev 2012-03-06 18:39:40 följande:
    Men så ska det ju inte behöva vara. Men jag misstanker det är så. Att ha olika åsikter om saker borde man kunna ha, och inte bli stämplad som samarbetsovillig.

Har läst alla inlägg hittills, och efter en initial önskan om att kanske äntligen få se en sida av soc som jag inte sett hittills, kommer jag bara till samma slutsats som alltid tidigare - tack o lov jag inte bor i Sverige, det skulle inte vara värt risken, fast jag inte gör riktiga fel, utan bara småsaker som en del andra anser vara typ icke-Svensson, eller inte alltid helt perfekta. Jag har inte en personlighet som skulle underkasta sig soc vansinninga förslag, vare sig det handlar om en trasmattas vara eller icke vara eller hur man bakar bullar. Håller mig därför borta från Sverige tills barnen blir 18.
    Du tror väl inte på allvar att barn blir omhändertagna på grund av avsaknad av mattor och hembakade bullar?
  • Anonym
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 17:05:30 följande:
    Men NÅGONTING är ju galet när ett barn blir akut omhändertaget. Det är ju inte så att det händer alla barn bara föräldrarna väntat 5 min längre än vanligt att byta blöja...
    Eller så träffar man mamma och barn tillsammans EN gång för att sen bestämma sig för omedelbart omhändertagande. Där det inte finns varken missbruk, psykiska sjukdomar eller misshandel eller nått annat.

socialportal.se/artiklar/tessan/index3.htm
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version