Survivor4all skrev 2016-01-29 16:33:01 följande:
Jag har fattat efter 23 år. Men jag är lite trög kanske.
Känner igen de återkommande missförstånden. Övergränsen attackerna. Egna svagheter används som vapen när hon blir arg. Svårigheten med att få till överrenskommelser som håller alls. Pengar som försvunnit ur huskassan till personliga resor. Och om jag inte levererar så skiljer hon sig (ej gifta) och hittar en annan som kan ge henne det hon behöver. och mycket mer.
Nu känns det som att det är på sluthampen allting. Ser igenom allt och klassificerar.
Alla intressen jag har/haft har blivit kritiserade. Andra jag känner har en mycket större frihet.
Ville gifta mig 2-3 gånger för länge sedan, men nu, glöm det.
Bygger upp mitt eget umgänge. Hon gillar inte det. Försöker hindra. Men hon har fått se att jag är starkare. Har djupare relation till barnen och vänner än henne. Det går att prata mer avslappnat och att vara sig själv.
Om era partners saknar intressen har jag hittat en akademisk studie som beskriver varför.
Hej så länge. Förresten, finns det någon stödgrupp i Göteborg som träffas runt den här problematiken?
Nä du är inte trög, för mig tog det 16 år, helt hjärntvättad var jag. När vi väl bröt upp kom vännerna (mina - han hade inte byggt upp någon vänkrets) och berättade vad de tänkt under alla år. Att jag inte fick min röst hörd, att det verkade som om hans mål var att förminska mig och framhäva sig själv vid alla sociala tillställningar vi fått till. Först då och efter många år senare insåg jag vad jag förvandlats till under alla år.
Det tar jättelång tid att "avgiftas" efter en brytning med en som lider av narcissistisk personlighetsstörning. Nu, först efter flera år efter, har jag fått känslan (långt kvar än, fri är man inte förrän de inte kan påverka en längre...) av mitt gamla sköna jag igen, och ser honom som någon mycket vrickad och tragisk.
Långt från ett förhållande som jag tyckte var så mycket att hänga i granen en gång ...;). Tänk vad mycket onödig energi jag lagt ner på att försöka ändra på det som inte går att ändra.
Kram//Trådstartaren
(Allt för få känner till det lömska som följer när man inleder ett förhållande med en narcissist, varför skrivs det inte mer om detta egentligen(?), tecken, varningssignaler etc, de som blir lämnade vet inte vilken tur de har)