Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
Nä du är inte trög, för mig tog det 16 år, helt hjärntvättad var jag. När vi väl bröt upp kom vännerna (mina - han hade inte byggt upp någon vänkrets) och berättade vad de tänkt under alla år. Att jag inte fick min röst hörd, att det verkade som om hans mål var att förminska mig och framhäva sig själv vid alla sociala tillställningar vi fått till. Först då och efter många år senare insåg jag vad jag förvandlats till under alla år.
Det tar jättelång tid att "avgiftas" efter en brytning med en som lider av narcissistisk personlighetsstörning. Nu, först efter flera år efter, har jag fått känslan (långt kvar än, fri är man inte förrän de inte kan påverka en längre...) av mitt gamla sköna jag igen, och ser honom som någon mycket vrickad och tragisk.
Långt från ett förhållande som jag tyckte var så mycket att hänga i granen en gång ...;). Tänk vad mycket onödig energi jag lagt ner på att försöka ändra på det som inte går att ändra.
Kram//Trådstartaren
(Allt för få känner till det lömska som följer när man inleder ett förhållande med en narcissist, varför skrivs det inte mer om detta egentligen(?), tecken, varningssignaler etc, de som blir lämnade vet inte vilken tur de har)
Jag vet att jag är klar med honom och vårat, har absolut inga behov mer utav honom i mitt liv. Men kämpar på med att få komma loss och dit jag vill.
Har äntligen lyckats få tag i en bostad, igen, i allafall :)
Försöker lösa flytten då jag saknar körkort, de jag känner med körkort har ej så sugna på att ställa upp...(förrförra flytten med flyttfirma skulle kostat 3500:- efter flytten kräver de plötsligt 10000:- så inte sugen på det igen.. Plus allt de förstörde :/)
Har under åren varit mycket snack från omgivning, hur de vill hjälpa och ställa upp, hur de sett/ser, bara att säga till, bara kom. Men när man väl står där och mår dåligt och inte vet vad man ska göra, eller bara behöver någon så upptäckter man att det oftast bara varit tomt snack (inte bara för flytten). Folk vill ej ses eller umgås, oavsett hur mycket man vill och bjuder till eller försöker och försöker anpassa sig. Vissa är bara ute efter snaskiga detaljer och när man hellre vill hålla det på 'normal ' vardagsnivå så är man inte lika rolig, eller om jag vill hålla fokus på min vän och lyssna på denne, men får ändå ingen respons.
Arbetsplatsen har också blivit indragen i skiten som varit (hänt mycket, och akuta grejer) försöker hålla isär det, men många kan inte låta bli. Och mer eller mindre främlingar (på jobbet, eller pga en släkting som älskar skvaller) kan beklaga min hårda kamp och tid som varit och hoppas allt kommer bli bättre nu.
Blir så svårt att lita på folk. Antingen så är det tomt prat, tomma löften, eller folk som är ute efter annat....
Så man blir verkligen ensam och isolerad, både under och efter, nu ska man orka och våga byggs upp allt igen. Också rädd att råka ut för fel människor som bara vill passa på och utnyttja ens, tillfälliga svaghet och förvirring.
Behöver stå stark och fokuserad, men svårt när man oftast bara möts av hinder, problem och eviga olösliga pussel. Och mardrömmar inför framtiden