Inlägg från: ella84ella |Visa alla inlägg
  • ella84ella

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

anemon1 skrev 2016-01-29 20:53:30 följande:

Nä du är inte trög, för mig tog det 16 år, helt hjärntvättad var jag. När vi väl bröt upp kom vännerna (mina - han hade inte byggt upp någon vänkrets) och berättade vad de tänkt under alla år. Att jag inte fick min röst hörd, att det verkade som om hans mål var att förminska mig och framhäva sig själv vid alla sociala tillställningar vi fått till. Först då och efter många år senare insåg jag vad jag förvandlats till under alla år. 

Det tar jättelång tid att "avgiftas" efter en brytning med en som lider av narcissistisk personlighetsstörning. Nu, först efter flera år efter, har jag fått känslan (långt kvar än, fri är man inte förrän de inte kan påverka en längre...) av mitt gamla sköna jag igen, och ser honom som någon mycket vrickad och tragisk.

Långt från ett förhållande som jag tyckte var så mycket att hänga i granen en gång ...;). Tänk vad mycket onödig energi jag lagt ner på att försöka ändra på det som inte går att ändra. 

Kram//Trådstartaren

(Allt för få känner till det lömska som följer när man inleder ett förhållande med en narcissist, varför skrivs det inte mer om detta egentligen(?), tecken, varningssignaler etc, de som blir lämnade vet inte vilken tur de har)

Jag hade nog tur, bara varit fast drygt 4år, har inga problem med att lämna och bli klar, problemet är att han ej släpper, sätter käppar i hjulen, orsakar mer problem och att stöd från familj, vänner och samhälle sviker.

Jag vet att jag är klar med honom och vårat, har absolut inga behov mer utav honom i mitt liv. Men kämpar på med att få komma loss och dit jag vill.

Har äntligen lyckats få tag i en bostad, igen, i allafall :)

Försöker lösa flytten då jag saknar körkort, de jag känner med körkort har ej så sugna på att ställa upp...(förrförra flytten med flyttfirma skulle kostat 3500:- efter flytten kräver de plötsligt 10000:- så inte sugen på det igen.. Plus allt de förstörde :/)

Har under åren varit mycket snack från omgivning, hur de vill hjälpa och ställa upp, hur de sett/ser, bara att säga till, bara kom. Men när man väl står där och mår dåligt och inte vet vad man ska göra, eller bara behöver någon så upptäckter man att det oftast bara varit tomt snack (inte bara för flytten). Folk vill ej ses eller umgås, oavsett hur mycket man vill och bjuder till eller försöker och försöker anpassa sig. Vissa är bara ute efter snaskiga detaljer och när man hellre vill hålla det på 'normal ' vardagsnivå så är man inte lika rolig, eller om jag vill hålla fokus på min vän och lyssna på denne, men får ändå ingen respons.

Arbetsplatsen har också blivit indragen i skiten som varit (hänt mycket, och akuta grejer) försöker hålla isär det, men många kan inte låta bli. Och mer eller mindre främlingar (på jobbet, eller pga en släkting som älskar skvaller) kan beklaga min hårda kamp och tid som varit och hoppas allt kommer bli bättre nu.

Blir så svårt att lita på folk. Antingen så är det tomt prat, tomma löften, eller folk som är ute efter annat....

Så man blir verkligen ensam och isolerad, både under och efter, nu ska man orka och våga byggs upp allt igen. Också rädd att råka ut för fel människor som bara vill passa på och utnyttja ens, tillfälliga svaghet och förvirring.

Behöver stå stark och fokuserad, men svårt när man oftast bara möts av hinder, problem och eviga olösliga pussel. Och mardrömmar inför framtiden
  • ella84ella

Har blivit så svårt att vara nära andra. Att våga släppa in, även om jag kan vara öppen och sakna ett socialt liv så kommer jag hela tiden på mig med att bli paranoid och läsa in för mycket i andras beteende och vad de säger. Ser bara dolda motiv och är så rädd för att bli utnyttjad igen om jag släpper kontrollen och ger för mycket av mig själv. Rädd att släppa garden och att någon skall passa på och utnyttja det och mina svaga sidor mot mig. Isolerar mig istället, ser dagarna slösas bort på ingenting och blir bara mer frustrerad och arg och besviken på mig själv. Kan inte ens se på mig själv med kärlek eller respekt. Känner mig bara så otroligt vilsen, i mig själv, i livet, vet mycket om vad jag egentligen vill men det finns någon spärr. Så mycket ångest och självförakt . Men inser att det bara är jag själv som kan ta stegen och fatta besluten om mitt eget liv

• ella84ella
    MNLU skrev 2016-07-08 12:41:39 följande:

Men vad komplicerat det blev. Jag trodde det skulle räcka med att länka gruppen, men då måste jag alltså bjuda in person för person.

Då finns det två alternativ..antingen gör jag gruppen enbart sluten, men då kan man se vilka som är medlemmar eller så får alla som vill gå med skicka PM med namn/mailadress så får jag lägga till alla manuellt.

Är det någon som bryr sig om huruvida det syns att man är med i gruppen? Alla diskussioner mm kommer fortfarande vara dolda.

Jag har 'ansökt ' (eller vad ska man säga?) :)
  • ella84ella
    Marie 1 skrev 2016-07-10 20:19:33 följande:

Tror ni att en sådan person går att leva med om personen verkligen vill förändra sig?

Nej. Det kommer hela tiden finnas med. Inte värt att gå och leva i det/i väntan
  • ella84ella
    Marie 1 skrev 2016-07-10 21:54:51 följande:

Tror du det går att leva med en sådan person om man vet om alla drag och inte går in i fällorna? Tänker pm man ser det som en svaghet personen har bara..

Nej. Därför att det finns inga 'spelregler'. Att inte gå i fällan är också att gå i en fälla eftersom narcisisten /psykopaten anpassar sig efter det och hittar sina vinklar och sätt ändå.

Allt är ett spel. Manipulation. Man kan aldrig aldrig vinna.....
  • ella84ella
    Marie 1 skrev 2016-07-11 20:36:26 följande:

Min sambo var hemsk under tiden vi levde ihop. Inte hela tiden men den psykiska misshandeln fanns ständigt närvarande. Aldrig fysiskt dock. Han styrde allt vi gjorde. Tappade vänner för att han hade åsikter om dem, kunde vara att de var för fula, för ointelligenta mm.

Lång historia kort- Jag tog barnet och drog! Första halvåret var terror från hans sida där jag satte hårt mot hårt. Efter det lugnade han ner sig och hade långa samtal med en vän som känner honom och hans svagheterna väl. Han har slutat supa och ändrat en del annat i sitt liv som handlar om yta till mer jordnära. Upplever att det verkar som han ruskats om rejält och inser vad han förlorat. Eller är det bara ett spel?

Hur vet man vad som är vad? Han har kanske problem med det sociala och sin egen självkänsla. Hans uppväxt har präglats av misshandel och ingen av föräldrarna har brytt sig. Han har under sin uppväxt inte fått någon bra förebild hur relationer ska fungera.

Är det någon som tagit upp med sin partner att de har narcissistiska drag? Hur har de då reagerat?

De är experter på att framkalla fejktårar och sympatier från andra. Vänder sig så till någon som de vet kan förmedla till dig om dennes mående och synbara förändring. Också ett spel. Se på mig. Jag är också bara människa. Stackars mig. Alla är så dumma. Sedan kommer hämnden.

Min Exman också likadan bakgrund. Verkar vara en viktig faktor i dessa mäns liv. Liknade barndomstrauman.

Det är väl därför man ska bryta och inte låta sina egna barn behöva se det samma? Döttrar (som jag själv, pappa som var likadan) växer upp till offer och söner till förövare (ja, jag vet inte 100% och har inte all fakta osv, finns välfungerande familjer som ändå har barn /vuxna med avvikande beteende.. Men det finns en överrepresentation här...)

Han kommer i ena stunden hålla med, ja jag är ett monster, hemsk osv eller i nästa säga att det är du som är sjuk eller fel på dig osv...

Finns så många exempel, men de går till sin omgivning eftersom de ej är experter och går att manipulera. Annars skulle de vara villiga att söka hjälp. Men i undantagsfall där de följer med till rådgivning eller enskilda samtal så visar sig deras rätta jag ganska snabbt...
  • ella84ella

Detta är något som drabbar alla. Alla kan bli ett offer för en narcisist/psykopat. Oavsett din bakgrund, iq, utbildning, social status osv. Kvinnor (och män) som utsatts för sådan här psykisk terror finns överallt. Psykologer, poliser, butiksbiträden, läkare, arbetslösa, lärare, rika, fattiga, vackra och ordinära osv. Vi finns överallt. Och ni som ännu ej upptäckt det men ni är ej ensamma. Om ni bara hade en aning om vad som döljer sig bakom stängda dörrar, väggar och fasader, byggda murar och försvar. Vi tror vi är fantastiska skådespelare, men en dag upptäcks du och då kommer du plötsligt se på omgivningen annorlunda och upptäcka hur fruktansvärt vanligt förekommande detta är.... Alla har någon/några i sin omgivning som är utsatta. Kanske den du minst anat, eller vill tro kunde 'hamna' i ett sådant helvete

• ella84ella
    anemon1 skrev 2016-07-12 08:10:17 följande:

Precis, "man är ju bara människa" har jag hört som förklaring till de mest hemska saker han gjort. "Alla kan må dåligt ibland". Ja, jag satt i terapi med honom och då fick jag höra i ett vredesutbrott att jag var "sjukligt empatisk" och borde söka hjälp. Kan man vara det?;)

Man kan vara självutplånande till slut i sin vilja att hjälpa andra och uppleva att man måste vara den som hjälper och finns till hands.

Tills man inser att man är uppäten/ 'ur äten' och det inte längre finns något 'jag' kvar.

Behöver insikt om varför och vad det är man försöker fylla och undvika, i livet, om sig själv.

Måste acceptera att man ej till för att leva för andra eller genom andra, det är bara en själv som blir lidande.

Det är ett skydd i sig. En flykt. Att lägga allt på att ta hand om andra. Att inte behöva se om sig själv eller ta hand om sig själv. Ett slags självskadebeteende.

Jag vill undvika mig själv, upplever att jag ej förtjänar bättre än detta. Så lägger all energi på andra när egentligen borde styrs upp mitt eget liv och njuta utav det.

Men tar mycket och kräver mycket. Att veta och vilja. Att kämpa
  • ella84ella
    anemon1 skrev 2016-07-15 17:51:29 följande:

Du menar att du är en av "narcissterna" ("vi finns överallt", alltså de vi pratar om -som är på besök i tråden? Ja, jag vet att ni är skickliga och dyker upp var som helst i samhället. Gissar att man kan se det ni gör mer som en mekanism mer än mänskligt beteende?

Nej , jag är också ett av 'offren' (gillar inte riktigt det ordet). Menar att vi utsatta finns överallt, oavsett klass och adress. Vem som helst kan råka ut för en narcisist.
  • ella84ella
    anemon1 skrev 2016-07-15 23:52:38 följande:

Aha, då förstår jag precis. Ja, det krävs tyvärr mycket erfarenhet - eller möjligtvis att den som narcissisten ger sig på har en liknande störd, okänslig eller dominant personlighet, för att inte en skadlig relation ska påbörjas.

Jag tror dock vissa personer (speciellt under sårbara perioder i livet) är mer benägna att söka upp en viss en typ av män/kvinnor med de drag en narcissist uppvisar. Det är dock mycket lätt (för vem som helst) att tolka personlighetsdragen  som t ex styrka, hjälpsamhet, medkänsla och mod och en massa annat de vill att man ska uppfatta och charmas av.

För inte går man (om man aldrig mött någon galning) och tänker att "aha, det där skulle kanske kunna vara en narcissist eller psykopat. Det vore ju ännu konstigare, än att folk faller i fällorna.

Fast en sann narcisist skulle inte ge sig in i ett förhållande med någon likvärdig ;)

Ja, jag tror det är för att hitta självkänsla /självvärde, att man är någon eftersom man kan genågon annan så mycket av sig själv, vara stark och hjälpa en medmänniska. Men det finns ju en gräns när det tar över en och man sätter allt annat och andra före. Vissa i medveten martyrroll och andra för att det har blivit ett personlighetsdrag, ett mönster som är svårt att bryta.

För mig är det något jag är uppvuxen med, psykiskt sjuka föräldrar, pappa som blev vårdnadshavare utav oss barn tidigt. Psykiskt sjuk+alkoholist osv....

Fick bli vuxen mycket tidigt och tog rollen att skydda mina syskon (jag är mellanbarn). Så här är väl definitivt någin med 'daddy-issues' ;)

Jag har alltid levt med psykisk/fysisk misshandel, ena stunden slag och kräkningar, nästa att personen behöver mig, tar livet av sig utan mig, från kramar till slag i samma vändning. Alltid förväntat mig både det värsta och bästa utav folk
  • ella84ella
    Friigen skrev 2016-08-02 23:32:07 följande:

En helt annan fråga eftersom jag är ny på deb här sidan... Hur infogar man inlägget man svarar på?

I det inlägget du vill citera ser du ett kugghjul, klicka på den som får du en liten meny, bla citera. :)
  • ella84ella
    Friigen skrev 2016-08-03 13:32:52 följande:

Tack!!

Inga problem :) tog ett tag för mig att hitta funktionen som ny här haha :) funderar fortfarande på om man kan redigera sina inlägg när man råkat skriva fel men inte upptäckt det än.. aja :)
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning