ella84ella skrev 2016-07-16 12:24:53 följande:
Fast en sann narcisist skulle inte ge sig in i ett förhållande med någon likvärdig ;)
Ja, jag tror det är för att hitta självkänsla /självvärde, att man är någon eftersom man kan genågon annan så mycket av sig själv, vara stark och hjälpa en medmänniska. Men det finns ju en gräns när det tar över en och man sätter allt annat och andra före. Vissa i medveten martyrroll och andra för att det har blivit ett personlighetsdrag, ett mönster som är svårt att bryta.
För mig är det något jag är uppvuxen med, psykiskt sjuka föräldrar, pappa som blev vårdnadshavare utav oss barn tidigt. Psykiskt sjuk+alkoholist osv....
Fick bli vuxen mycket tidigt och tog rollen att skydda mina syskon (jag är mellanbarn). Så här är väl definitivt någin med 'daddy-issues' ;)
Jag har alltid levt med psykisk/fysisk misshandel, ena stunden slag och kräkningar, nästa att personen behöver mig, tar livet av sig utan mig, från kramar till slag i samma vändning. Alltid förväntat mig både det värsta och bästa utav folk
Nej, precis de är inte intresserade av relationer med narcissister, möjligtvis kan de vara det om det ytliga bekanta med tjusiga titlar, omgivningar eller egendomar som förstärker egot.
Jag förstår, det du beskriver är förstås en trolig bakgrund till att man söker det som verkar(!) stabilt och starkt, mod och självkänsla. Tyvärr är min egen erfarenhet att det var en olycklig misstolkning från min sida, i kombination med taskig självkänsla.
Jag hade andra faktorer som inte syntes så mycket utåt, som påverkade denna negativt. I min familj fanns vänlighet och välvilja men en slags gammeldags destruktiv "kavla upp ärmarna-mentalitet" där känslor och det egna jaget inte var högsta prioritet. Det gjorde mig väldigt sårbar bland andra människor som fick fungera som "bollplank". Inte alltid så lyckat. Det var där det började. Jag hade inte bearbetat en enda känsla när jag var 25, allt var förträngt och avstängt. Men glad, till lags och kunde kavla upp ärmar, det kunde jag.
Reparerade detta via en KBT-terapeut.
Kring 20 mötte jag denne spännande, världsvane man som aldrig backade för att hävda sin åsikt och tog risker som ingen annan vågade, och vann ofta på det. Det var attraktivt för mig då. Det får mig verkligen att förstå hur lätt det är att hamna med fel människor. Man måste vara så himla stark som ung, det är verkligen inte lätt att redan från början ha alla verktyg för att skydda sig mot "fel" personer.