• MintMint

Bilstol till 3½-åring?

Skulle ni låta en 3½-åring sitta i en framåtvänd bilstol under en bilfärd på ca 1 km, på en väg som inte är speciellt vältrafikerad och 30-50 km/h? Vi funderar på att låta farmor och farfar få en framåtvänd bilstol i bilen, när de ska hämta barnen. I dagsläget går de med lilleman, men det är ju lite krångligt att inte kunna ta med båda barnen i samma bil. Vi har en bakåtvänd bilstol i vår bil, men det är ju ganska krångligt att hålla på att flytta den mellan bilarna hela tiden. Och den stora sonen sitter bara på en bälteskudde i farmor och farfars bil. Att köpa en bakåtvänd stol till känns som en onödig utgift, eftersom den ändå inte kommer att användas så ofta. En framåtvänd kommer ju till användning i flera år framöver, och är billigare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 08:55
    Skulle ni vända på en som har fyllt 4 år då? Oavsett om en bakåtvänd bilstol är urvuxen eller inte? (som extrastol alltså)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 21:56
    Tack för allas svar. Vi ska fundera vidare på hur vi löser det. Men innan vi har bestämt oss, och fixat en ny stol så har nog lilleman hunnit fylla 5 eller nåt. Och då funkar det bra med en bälteskudde. =)

• Svar på tråden Bilstol till 3½-åring?
  • Pickeli
    MintMint skrev 2012-02-29 15:15:30 följande:
    Hur tänker du då? Vi har ju redan en vagn, men den sitter lilleman i. Och det är tungt att dra en vagn med last i också. (För farmor, inte för mig. Jag har inga problem att få med mig både barn och väskor hem, men så är jag "ung och frisk" också.) Sen hjälper inte det så mycket, eftersom det vore bra om enbart farfar kan hämta också.
    Kan inte barnen gå då och farmor tar sakerna i vagnen? Eller cykla? Barnen kanske kan bära lite av deras egna saker?
    Google it!
  • MintMint
    Sisisisi skrev 2012-02-29 15:29:25 följande:
    Va bra Då kan packningen ligga i vagnen och 3,5-åringen gå Jag blir lite fundersam på hur mycket packning ni har med er egentligen?? 

Ja, nu under vintern så blir det ju ganska mycket. Det är extra uppsättning vinterkläder, skridskor, hjälmar osv. och nej, lilleman kan inte gå hem. Och även om han skulle kunna det, så hjälper inte det så mycket om farfar ska hämta barnen. Vi skulle helt enkelt behöva en bilstol till, och det var det som var huvudfrågan.
  • MintMint
    Pickeli skrev 2012-02-29 15:33:05 följande:
    Kan inte barnen gå då och farmor tar sakerna i vagnen? Eller cykla? Barnen kanske kan bära lite av deras egna saker?
    Som jag skrev till föregående: det hjälper inte om farfar ska hämta båda barnen. Och cykla är uteslutet, då farmor & farfar måste ta bilen hit.
  • Pickeli
    MintMint skrev 2012-02-29 15:35:01 följande:
    Ja, nu under vintern så blir det ju ganska mycket. Det är extra uppsättning vinterkläder, skridskor, hjälmar osv. och nej, lilleman kan inte gå hem. Och även om han skulle kunna det, så hjälper inte det så mycket om farfar ska hämta barnen. Vi skulle helt enkelt behöva en bilstol till, och det var det som var huvudfrågan.
    Köp en bakåtvänd då. Det är mitt råd.
    Google it!
  • Sisisisi

Jag skulle köpa en Twoway och ha den i farmors bil tills barnet vuxit ur bilbarnstolen i vår bil, då skulle jag flytta twowayen till vår bil och då skaffa en bältesstol till farmors bil. 

• Pickeli

Eller flytta över stolen till deras bil, om det är så sällan så är det ju inget stort jobb. De flesta stolar har ju extra band att köpa som tillbehör. Då är det ju ännu smidigare om du inte behöver mickla under sätet varje gång!

Google it!
  • sara1981

Har bara läst ts,
    Nej jag skulle inte vända en 4-åring om inte stolen är urvuxen, varför skulle man det?

• MintMint
    Pickeli skrev 2012-02-29 15:45:40 följande:
    Eller flytta över stolen till deras bil, om det är så sällan så är det ju inget stort jobb. De flesta stolar har ju extra band att köpa som tillbehör. Då är det ju ännu smidigare om du inte behöver mickla under sätet varje gång!
    Ja, vi har funderat på den varianten också. Men det är inte alltid som vi vet det i god tid innan, så att vi kan plocka ur bilstolen. (Det handlar oftast om att mannen inte hinner hem och hämta barnen pga jobb, och då får farmor och farfar rycka ut helt enkelt. Då kanske vår bilstol befinner sig i vår bil, 20-30 mil bort.)
  • MintMint
    sara1981 skrev 2012-02-29 15:47:41 följande:
    Har bara läst ts,
    Nej jag skulle inte vända en 4-åring om inte stolen är urvuxen, varför skulle man det?
    Läs hela tråden, så kanske du förstår?
Svar på tråden Bilstol till 3½-åring?