• MintMint

Bilstol till 3½-åring?

Skulle ni låta en 3½-åring sitta i en framåtvänd bilstol under en bilfärd på ca 1 km, på en väg som inte är speciellt vältrafikerad och 30-50 km/h? Vi funderar på att låta farmor och farfar få en framåtvänd bilstol i bilen, när de ska hämta barnen. I dagsläget går de med lilleman, men det är ju lite krångligt att inte kunna ta med båda barnen i samma bil. Vi har en bakåtvänd bilstol i vår bil, men det är ju ganska krångligt att hålla på att flytta den mellan bilarna hela tiden. Och den stora sonen sitter bara på en bälteskudde i farmor och farfars bil. Att köpa en bakåtvänd stol till känns som en onödig utgift, eftersom den ändå inte kommer att användas så ofta. En framåtvänd kommer ju till användning i flera år framöver, och är billigare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 08:55
    Skulle ni vända på en som har fyllt 4 år då? Oavsett om en bakåtvänd bilstol är urvuxen eller inte? (som extrastol alltså)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 21:56
    Tack för allas svar. Vi ska fundera vidare på hur vi löser det. Men innan vi har bestämt oss, och fixat en ny stol så har nog lilleman hunnit fylla 5 eller nåt. Och då funkar det bra med en bälteskudde. =)

• Svar på tråden Bilstol till 3½-åring?
  • Sisisisi
    MintMint skrev 2012-02-29 09:46:11 följande:
    Ja, men det är inte så konstigt som det låter. Det beror helt enkelt på att farfar har en knäskada, som gör att han inte kan gå längre sträckor. Och farmor orkar inte bära alla barnens grejer som ska med. De hämtar oftast barnen, när alla lillemans saker ska med hem. Han går hos dagmamma, och byter dagmamma en gång/vecka. Då brukar farfar ta grejerna i bilen, och farmor går med lilleman hem.

Jag skulle ta dit en vagn istället så farmor kan gå hem med alla saker  

• Pickeli
    myran82 skrev 2012-02-29 10:02:54 följande:
    När twoway är urvuxen bakåtvänt är den det även framåtvänd.
    Beror väl helt och hållet på vilken bil man åker i och vilken plats man kan sätta stolen på.

Vi har en multi-tech baklänges till vår son och där han sitter nu finns det inte en chans att han kan fortsätta sitta baklänges lika länge som framlänges.
    Google it!
  • Pickeli
    MintMint skrev 2012-02-29 09:46:11 följande:
    Ja, men det är inte så konstigt som det låter. Det beror helt enkelt på att farfar har en knäskada, som gör att han inte kan gå längre sträckor. Och farmor orkar inte bära alla barnens grejer som ska med. De hämtar oftast barnen, när alla lillemans saker ska med hem. Han går hos dagmamma, och byter dagmamma en gång/vecka. Då brukar farfar ta grejerna i bilen, och farmor går med lilleman hem.
    Men kan inte ni hämta sakerna i efterhand bara? När ni hämtar barnen? Känns som ett fruktansvärt mycket lättare lösning än att köpa en till stol.
    Google it!
  • Sisisisi
    Pickeli skrev 2012-02-29 14:04:23 följande:
    Beror väl helt och hållet på vilken bil man åker i och vilken plats man kan sätta stolen på.

Vi har en multi-tech baklänges till vår son och där han sitter nu finns det inte en chans att han kan fortsätta sitta baklänges lika länge som framlänges.

Men MT är ju inte heller urvuxen framåtvänd när den är urvuxen bakåtvänd
  • Pickeli
    Sisisisi skrev 2012-02-29 14:15:00 följande:
    Men MT är ju inte heller urvuxen framåtvänd när den är urvuxen bakåtvänd
    Inte på vikten, men jag tänkte mer på längden och passformen. Betvivlar starkt att sonen kommer väg 18 kg innan han vuxit ur den på längden.

Det är f.ö samma sak med two-wayen i farmors bil. Den kommer han heller inte kunna sitta i baklänges lika länge som framlänges.
    Google it!
  • Sisisisi
    Pickeli skrev 2012-02-29 14:30:01 följande:
    Inte på vikten, men jag tänkte mer på längden och passformen. Betvivlar starkt att sonen kommer väg 18 kg innan han vuxit ur den på längden.

Det är f.ö samma sak med two-wayen i farmors bil. Den kommer han heller inte kunna sitta i baklänges lika länge som framlänges.

Men han kommer ju kunna sitta i MT tills han vuxit ur den på längden.

Min son satt bakåtvänd i twowayen tills den var urvuxen. Men antar att du menar att det blir för dålig benplats för långa barn i små bilar?  
  • MintMint
    Pickeli skrev 2012-02-29 14:06:14 följande:
    Men kan inte ni hämta sakerna i efterhand bara? När ni hämtar barnen? Känns som ett fruktansvärt mycket lättare lösning än att köpa en till stol.
    De har barnen hemma hos oss, och ibland kommer vi hem så sent att vi inte kan hämta sakerna i efterhand.
  • MintMint
    Sisisisi skrev 2012-02-29 14:02:55 följande:
    Jag skulle ta dit en vagn istället så farmor kan gå hem med alla saker  

Hur tänker du då? Vi har ju redan en vagn, men den sitter lilleman i. Och det är tungt att dra en vagn med last i också. (För farmor, inte för mig. Jag har inga problem att få med mig både barn och väskor hem, men så är jag "ung och frisk" också.) Sen hjälper inte det så mycket, eftersom det vore bra om enbart farfar kan hämta också.
  • Pickeli
    Sisisisi skrev 2012-02-29 14:40:39 följande:
    Men han kommer ju kunna sitta i MT tills han vuxit ur den på längden.

Min son satt bakåtvänd i twowayen tills den var urvuxen. Men antar att du menar att det blir för dålig benplats för långa barn i små bilar?  
    Precis så menade jag.
    Google it!
  • Sisisisi
    MintMint skrev 2012-02-29 15:15:30 följande:
    Hur tänker du då? Vi har ju redan en vagn, men den sitter lilleman i. Och det är tungt att dra en vagn med last i också. (För farmor, inte för mig. Jag har inga problem att få med mig både barn och väskor hem, men så är jag "ung och frisk" också.) Sen hjälper inte det så mycket, eftersom det vore bra om enbart farfar kan hämta också.

Va bra Då kan packningen ligga i vagnen och 3,5-åringen gå Jag blir lite fundersam på hur mycket packning ni har med er egentligen?? 

Svar på tråden Bilstol till 3½-åring?