MintMint skrev 2012-02-29 08:08:37 följande:
Jag har inte satt säkerhet vs billigare, men det var inte oväntat att få den responsen. Jag funderar mest på hur vi ska lösa det på bästa sätt. Vad jag har hört, så är ju inte vändbara stolar så bra att ha framåtvända. Sen är det ju ganska självklart att man måste tänka ekonomiskt också, men det behöver inte per automatik innebära att man inte tänker på säkerheten.
Jag skulle t.ex. aldrig låta lilleman åka framåtvänd under längre sträckor, mer trafikerade vägar osv. Och jag vet att olyckor kan inträffa även på korta sträckor, men olycksrisken är extremt låg på just den vägen det gäller. Och hur "oskyddad" sitter en 3½-4 åring i en framåtvänd stol, där hastigheten inte överstiger 50 km/h?
Begagnade stolar går bort, då vi inte känner någon som har någon. Jag vill inte köpa det av någon okänd.
En rattfyllerist kan förekomma på vilken väg som helst, jag vägrar att tänka så. En frontalkrock i 50 km/h för ett framåtvänt litet barn kan innebära fruktansvärda skador och värre än så.
Ett så litet barn har 90% större chans att överleva en krock om den sitter bakåtvänt. Och jag tror inte du skulle kunna förlåta dig själv om något skulle hända.
Du gör ju som du vill, men jag skulle inte våga. Skulle ständigt oroa mig och det skulle kännas så fel och jag skulle inte känna mig trygg med det.
Här kan du läsa lite om two-way framåtvänt i jämförelse med kudde.
www.ntf.se/konsument/fraga3924.asp
En two-way kostar ju under 2000 kr och är prisvärd. Du kanske kan höra med farmor och farfar om ni kan gå ihop och köpa en?
Det finns jättemånga som vänder sina barn runt 4 års ålder, och du gör ju som sagt som du vill.