• MintMint

Bilstol till 3½-åring?

Skulle ni låta en 3½-åring sitta i en framåtvänd bilstol under en bilfärd på ca 1 km, på en väg som inte är speciellt vältrafikerad och 30-50 km/h? Vi funderar på att låta farmor och farfar få en framåtvänd bilstol i bilen, när de ska hämta barnen. I dagsläget går de med lilleman, men det är ju lite krångligt att inte kunna ta med båda barnen i samma bil. Vi har en bakåtvänd bilstol i vår bil, men det är ju ganska krångligt att hålla på att flytta den mellan bilarna hela tiden. Och den stora sonen sitter bara på en bälteskudde i farmor och farfars bil. Att köpa en bakåtvänd stol till känns som en onödig utgift, eftersom den ändå inte kommer att användas så ofta. En framåtvänd kommer ju till användning i flera år framöver, och är billigare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 08:55
    Skulle ni vända på en som har fyllt 4 år då? Oavsett om en bakåtvänd bilstol är urvuxen eller inte? (som extrastol alltså)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 21:56
    Tack för allas svar. Vi ska fundera vidare på hur vi löser det. Men innan vi har bestämt oss, och fixat en ny stol så har nog lilleman hunnit fylla 5 eller nåt. Och då funkar det bra med en bälteskudde. =)

• Svar på tråden Bilstol till 3½-åring?
  • Vickan I

Intressant när man sättet säkerhet vs billigare mot varandra när det gäller ens eget barn. Men så är jag färgad av att varit på flera trafikskadeplatser där barn ibland varit inblandade. Jag skulle satsa på en britax multi tech el dyl som går att ha bakåt för att sedan vända framåt när barnet blir äldre. Så tänker vi göra när lillebror ska ta över hi-wayen av storebror som då är ca 3 1/2 år.

• Pickeli

Nej det skulle jag absolut inte gå med på. Jag skulle satsa på en begagnad eller ny two-way som de sedan kan använda framåtvänd i sin bil.

Så har vi löst det! Hittade en begagnad two-way av en bekant som farmor och farfar köpte för att ha i sin bil.

Google it!
  • MintMint
    Vickan I skrev 2012-02-29 07:51:33 följande:
    Intressant när man sättet säkerhet vs billigare mot varandra när det gäller ens eget barn. Men så är jag färgad av att varit på flera trafikskadeplatser där barn ibland varit inblandade. Jag skulle satsa på en britax multi tech el dyl som går att ha bakåt för att sedan vända framåt när barnet blir äldre. Så tänker vi göra när lillebror ska ta över hi-wayen av storebror som då är ca 3 1/2 år.
    Jag har inte satt säkerhet vs billigare, men det var inte oväntat att få den responsen. Jag funderar mest på hur vi ska lösa det på bästa sätt. Vad jag har hört, så är ju inte vändbara stolar så bra att ha framåtvända. Sen är det ju ganska självklart att man måste tänka ekonomiskt också, men det behöver inte per automatik innebära att man inte tänker på säkerheten.

Jag skulle t.ex. aldrig låta lilleman åka framåtvänd under längre sträckor, mer trafikerade vägar osv. Och jag vet att olyckor kan inträffa även på korta sträckor, men olycksrisken är extremt låg på just den vägen det gäller.  Och hur "oskyddad" sitter en 3½-4 åring i en framåtvänd stol, där hastigheten inte överstiger 50 km/h?

Begagnade stolar går bort, då vi inte känner någon som har någon. Jag vill inte köpa det av någon okänd.
  • Vickan I

Du skriver ju själv "onödig utgift" och "billigare". Men du frågade om andra skulle göra si eller så, men du verkar ju bestämt dig ganska så klart ändå.

• MintMint
    Vickan I skrev 2012-02-29 08:29:50 följande:
    Du skriver ju själv "onödig utgift" och "billigare". Men du frågade om andra skulle göra si eller så, men du verkar ju bestämt dig ganska så klart ändå.
    Nej, jag har inte bestämt mig. Jag funderar bara på hur vi ska göra, inte ATT vi ska göra så. Och med onödig utgift så pratar jag om att lägga flera tusen på en bilstol, som man egentligen inte behöver köpa. Klart att det är en onödig utgift, eller hur? Vi pratar ju inte om en 2-åring som ska sitta framåtvänd, utan en som närmar sig 4 år. (som då alltså kommer att sitta kvar bakåtvänd i vår bil ett bra tag till.)
  • Pickeli
    MintMint skrev 2012-02-29 08:08:37 följande:
    Jag har inte satt säkerhet vs billigare, men det var inte oväntat att få den responsen. Jag funderar mest på hur vi ska lösa det på bästa sätt. Vad jag har hört, så är ju inte vändbara stolar så bra att ha framåtvända. Sen är det ju ganska självklart att man måste tänka ekonomiskt också, men det behöver inte per automatik innebära att man inte tänker på säkerheten.

Jag skulle t.ex. aldrig låta lilleman åka framåtvänd under längre sträckor, mer trafikerade vägar osv. Och jag vet att olyckor kan inträffa även på korta sträckor, men olycksrisken är extremt låg på just den vägen det gäller.  Och hur "oskyddad" sitter en 3½-4 åring i en framåtvänd stol, där hastigheten inte överstiger 50 km/h?

Begagnade stolar går bort, då vi inte känner någon som har någon. Jag vill inte köpa det av någon okänd.
    En rattfyllerist kan förekomma på vilken väg som helst, jag vägrar att tänka så. En frontalkrock i 50 km/h för ett framåtvänt litet barn kan innebära fruktansvärda skador och värre än så.

Ett så litet barn har 90% större chans att överleva en krock om den sitter bakåtvänt. Och jag tror inte du skulle kunna förlåta dig själv om något skulle hända.

Du gör ju som du vill, men jag skulle inte våga. Skulle ständigt oroa mig och det skulle kännas så fel och jag skulle inte känna mig trygg med det.

Här kan du läsa lite om two-way framåtvänt i jämförelse med kudde.
    www.ntf.se/konsument/fraga3924.asp

En two-way kostar ju under 2000 kr och är prisvärd. Du kanske kan höra med farmor och farfar om ni kan gå ihop och köpa en?

Det finns jättemånga som vänder sina barn runt 4 års ålder, och du gör ju som sagt som du vill.
    Google it!
  • MintMint
    Pickeli skrev 2012-02-29 08:40:47 följande:
    En rattfyllerist kan förekomma på vilken väg som helst, jag vägrar att tänka så. En frontalkrock i 50 km/h för ett framåtvänt litet barn kan innebära fruktansvärda skador och värre än så.

Ett så litet barn har 90% större chans att överleva en krock om den sitter bakåtvänt. Och jag tror inte du skulle kunna förlåta dig själv om något skulle hända.

Du gör ju som du vill, men jag skulle inte våga. Skulle ständigt oroa mig och det skulle kännas så fel och jag skulle inte känna mig trygg med det.

Här kan du läsa lite om two-way framåtvänt i jämförelse med kudde.
    www.ntf.se/konsument/fraga3924.asp?katid=1

En two-way kostar ju under 2000 kr och är prisvärd. Du kanske kan höra med farmor och farfar om ni kan gå ihop och köpa en?

Det finns jättemånga som vänder sina barn runt 4 års ålder, och du gör ju som sagt som du vill.
    Tack för ditt svar!  Enligt NTF är det ju bättre med en framåtvänd stol, än en vändbar. (Precis som jag skrev tidigare).  Men å andra sidan, så kan den ju vara prisvärd som en bakåtvänd.

Vi vände storebror vid 4½ år, men planerar inte att vända lilleman förrän han har vuxit ur stolen helt. Det var mest att vi funderade på det mest prisvärda alternativet för de gångerna som farmor och farfar hämtar barnen (max 3 gånger/månad).
  • MintMint

Jag har gjort ett tillägg i min TS. Hur skulle ni resonera kring att vända på lilleman vid 4år? Han kommer säkerligen att kunna sitta bakåtvänd längre i vår bil/ i sin stol, men om man köper en framåtvänd stol efter sommaren? Då har lilleman hunnit bli 4 år, om det gör någon (större skillnad).  Och forfarande bara i farmor och farfars bil, samma förutsättningar som jag beskrev.

• Pickeli
    MintMint skrev 2012-02-29 08:51:17 följande:
    Tack för ditt svar!  Enligt NTF är det ju bättre med en framåtvänd stol, än en vändbar. (Precis som jag skrev tidigare).  Men å andra sidan, så kan den ju vara prisvärd som en bakåtvänd.

Vi vände storebror vid 4½ år, men planerar inte att vända lilleman förrän han har vuxit ur stolen helt. Det var mest att vi funderade på det mest prisvärda alternativet för de gångerna som farmor och farfar hämtar barnen (max 3 gånger/månad).
    Ja det är absolut bättre, men det är betydligt sämre än en bälteskudde.

Det jag menar var väl mer att en bra bältesstol ändå bara kostar några hundralappar mindre. Och skulle jag få välja skulle jag hellre valt att åka framåtvänt 3 ggr i månden i en two-way när barnet blir äldre i förmån för att få åka bakåtvänt så länge som möjligt.

Jag skulle inte tycka det var lika jobbigt att min 5-6 åring satt i en two-way (som ändå kan användas för framlängesbruk, 3 ggr i månaden) som att ha en knappt 4 åring framåtvänt i en bältesstol 3 ggr i månaden.

Om du köper en ny stol nu så kanske du kan sälja den senare för att finansiera den framtida bältesstolen.

Rent ekonomiskt skiljer det inte många hundralappar och det tycker jag absolut det är värt.

Nu blev det lite snurrigt, men kontentan är att jag tycker du ska köpa en two-way och använda den så länge det går!
    Google it!
  • Pickeli
    MintMint skrev 2012-02-29 08:59:10 följande:
    Jag har gjort ett tillägg i min TS. Hur skulle ni resonera kring att vända på lilleman vid 4år? Han kommer säkerligen att kunna sitta bakåtvänd längre i vår bil/ i sin stol, men om man köper en framåtvänd stol efter sommaren? Då har lilleman hunnit bli 4 år, om det gör någon (större skillnad).  Och forfarande bara i farmor och farfars bil, samma förutsättningar som jag beskrev.
    Nej jag skulle inte vända min 4 åring om han kunde åka baklänges. beror ju på längd och vikt såklart. har man en enormt stor 4 åring så kanske kroppen är lite starkare. Men nej.

Vi har f.ö samma problematik som ni. Vi har en two-way i farmors bil men som det är nu kan inte båda grabbarna åka för vi har ingen extrastol till lillen som är ett år. Det har kommit på tal flera gånger om storebror kan åka på kudde den knappa kilometern till deras hus på en 50 väg. Det blir blankt nej varje gång.
    Google it!
Svar på tråden Bilstol till 3½-åring?