• solvända

Andras graviditet gör mig ledsen

Å, jag blir så ledsen. Har precis kommit hem från en jobbrelaterad träff där det var med 2 bebisar + ett antal gravida. Blir ständigt påmind om vad jag inte har nämligen en ingen bebis och ingen på gång. Fick utomkvedshavandeskap i somras och ett missfall på det i höstas. När skall det bli min tur? Har försökt över ett år nu! Att något så glädjefyllt som barn kan göra en så ledsen.

• Svar på tråden Andras graviditet gör mig ledsen
  • Mettebus

Solvända! vet precis hurt det är. Det är ok att vara ledsen! Se till att få ur sorgen ur kroppen - gå en promenad, spring en runda eller kör ett boxpass. Jag har tyvärr blivit rätt bra på att undvika bebisar, vilket ju är hemskt när man tänker efter. Det är inte heller lätt att se ljuspunkter när man känner sig så oerhört orättvist behandlad när "alla andra" lyckas bli gravida. Jag hade en liknande dag idag - en bäbis, en höggravid och en småbarnsmamma i flock på jobbet, hela förmiddagen till lunch. Jag stängde dörren och simulerade arbete istället för att luncha, fika och umgås. Orkar bara inte hålla god min och klarar inte av att sitta med utan att tårarna stiger i ögonen.

• Cherrry

Här har ni en till.Förstår er jag har kämpat 5 år utan resultat :(

• drömmer om ett barn

Håller med, jag tycker att det kan vara väldigt plågsamt att vara delaktig i bekantas graviditeter och träffa deras nyfödda. Man vill inget hellre än att vara glad för deras skull och gulla med bebisarna men det går bara inte när man håller på att gå sönder inombords, så det slutar istället med att man dessvärre tar avstånd från dessa människor. Väldigt tråkigt att det ska behöva vara så..

Den sista meningen var väldigt tänkvärd: "Att något så glädjefyllt som barn kan göra en så ledsen".

• Lila80

Förstår dig precis, känner likadant. Vi har försökt i 5 år. Det är så många runt en och på jobbet där det är barn, barn, barn och det känns så ledsamt. Stor kram!!

• Hermioney
    solvända skrev 2012-02-28 16:44:28 följande:
    Å, jag blir så ledsen. Har precis kommit hem från en jobbrelaterad träff där det var med 2 bebisar + ett antal gravida. Blir ständigt påmind om vad jag inte har nämligen en ingen bebis och ingen på gång. Fick utomkvedshavandeskap i somras och ett missfall på det i höstas. När skall det bli min tur? Har försökt över ett år nu! Att något så glädjefyllt som barn kan göra en så ledsen.
    Vet precis hur det känns
    Jag kan inte heller glädjas med människor i min närhet som blir gravida
    jag blir bara ledsen
  • LillaMy001

Känner likadant som er andra. Jobbigt! Ständigt också en frustration över hur okänsliga folk i ens omgivning kan vara. Det senaste är att min kompis inte ser något problem i att ta med sin nya baby på restaurang där min födelsedag ska firas. Det blir inte mycket fokus på mitt firande med en baby som ska gullas med utav mina andra gravida väninnor....

• GakkenLive

Känner med er. Har med försökt i flera år nu utan resultat o nu på tre veckor så har bästa vännen fått en dotter o i går födde min andra bästa väns DOTTER en son. (Så min vän är nu mormor, inte ens 40 år)
    Känner mig så jäkla värdelös o ensam som kvinna... 
    O nu visas det blir på fb, o i bloggar o det pratas JÄMT om det. Blir smått galen tror jag.
    Avundsjuk? Ja, o nej jag kan inte hjälpa det. 

• Cherrry

fick nyss reda på att sambons syster väntar sitt andra barn och vi har kämpat 5 år o gjort tre misslyckandes ivf försök. o nu måste vi vänta några månader om vi vill testa ivf igen=( så jävla jobbigt. tyvärr kan ja o sambon inte bli så glada över hans systers graviditet tyvärr o det mår vi oxå dåligt över är ju inte hennes fel ju, men orka se hennes mage växa igen o höra pratadet!!! det svider tyvärr o sambons mamma har väntad med att berätta det för oss för hon vet hur vi kämpar. själv klart är det skit svårt för henne med det vet vi, hon är glad över sin dotters andra graviditet men samtidigt ledsen över sonen(, hoppas ja att det är iallafall.= hon verkar egeoförsig tycka bättre om sina döttrar en sin son tyvärr skönt att systern bor 15 mil i från oss så man hinner bearbeta sin egna sorg om ja måste springa på henne.

• Ssk76

Skönt att höra att andra också känner dessa ofta oönskade och komplexa känslor som kommer och går som vågor. Jag tror på att känna det man känner och acceptera. Men det är fan inte så lätt. Rent överjävligt ibland. Jag gråter ut i min mans famn när det är som jobbigast.

• Lillflickan

Vi är nog många som känner så här. Har snart försökt i fem år också. Flera stycken har hunnit få två barn under tiden. Jag blir ledsen av alla barn men än så länge klarar jag av att vistas bland dem. Jag tycker att de som vet om mina problem är väldigt omtänksamma och de andra kan ju inte veta. De måste ju få vara glada. Man får bli lite ledsen och gå vidare. Man får göra dem avundsjuka genom att göra saker de inte har så lätt för längre, som spontana semesterresor till exotiska resmål i stället :)

Svar på tråden Andras graviditet gör mig ledsen