• Barbaboo

Vi som är gravida efter upprepade missfall

Hej tjejer!

Tänkte att vi som är gravida och kanske kommit några veckor in på graviditeten (bestäm själv när du känner att du kan ta till dig att du faktiskt är gravid nu, tog fram till v 14 för mig ungefär) kan samlas här för att samtala om lyckan, hoppet och oron som medföljer det vi gått igenom...

Känner mig själv väldigt upp och ner i känslorna.. ena dagen ska jag bli mamma.. andra dagen är det någonting som stör min lycka.. många funderingar som vi kanske kan bolla med varandra.

Jag är gravid 22+6 idag.
    Enligt RUL i v 19 såg allt tip-top ut med min lilla tjej, och hon hade växt som hon skulle från KUB-testet i v 12.

Väntar på att få komma till Bvc och lyssna på hjärtat och mäta magen om cirka 2-3 veckor, längtar.

Bebben sparkar flera gånger varje dag och jag är så lycklig över det, det är min trygghet kan jag säga!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-02 19:39
    Den 25 juni föddes vår lilla dotter och vi är så lyckliga hela familjen.

Fortsätt kämpa alla :)

• Svar på tråden Vi som är gravida efter upprepade missfall
  • Mini 82

Barbaboo, ja det är värt varenda krämpa älskar när han bökar runt. Känns som en stark överlevare!!

Saftmedbulle, det är klart du är nervös. Jag skulle säga att det är mer än helt normalt. Är säker på att allt kommer vara bra tänk att ni kommer få se ert barn. Det kommer bli helt fantastiskt!!

• Annica P

Härligt Najje! Så skönt att de mår bra och får växa till sig ännu mer.

Ninnin: jag har inte heller varit sjukskriven nu. Har varit det en gång, tillsammans med mediciner, och det hjälpte inte. Nu är den psykiska delen på jobbet klart mycket bättre än tidigare (är chef och hade ett par riktiga gnällspikar som gärna högg mig i ryggen när de kunde, samtidigt som arbetsbelastningen var stenhård, dock inte fysiskt).

Den lilla M: Grattis till hjärtljud! De ger trygghet. 

Saftmedbulle: Lycka till på RUL! Jag är så avtrubbad att jag egentligen inte var nervös. Tänkte mest på vad annat de kanske kunde hitta eftersom vi inte gjorde kub. Fast jag känner rörelser varje dag är graviditeten fortfarande bara en möjlighet, en lott - och hur ofta vinner jag på lotteri?  Vet inte om ni känner igen er, jag väntar varken barn eller missfall. Det är mest neutralt, med något stråk av känslan att det ev kan bli barn.

• Barbaboo

AnnicaP, känner igen mig i det är med "neutralt"..

Men det gick över för ngn vecka sedan :) nu väntar jag barn och måste börja förbereda mig!!! Shit, vi ska få barn!!

Ujujuj.. V 29 nu och det går så fort...

Kram kram

• Annica P

Hoppas på samma känsla Barbaboo, det låter så skönt! Låter också så härligt att du tycker att det går fort! Eftersom jag inte bara är bränd pga mina egna MA, utan också att två kompisar förlorat barn sista månaden är det högst tveksamt om det kan kännas lugnt och bra någon gång under dessa förhoppningsvis nio månader. Usch, känner mig så negativ, sannolikheten ligger säkert på min sida, men jag klarar inte av några höga insatser längre. Har fallit för mycket.

Det enda framåtsiktande jag någonsin tänkt under de sista åren är hur man kan formulera en födelseannons när det äntligen gått vägen. Någon som haft sådana tankar? Eller ni kanske inte bor på ställen man annonserar i lokalblaskan. Vill få något som visar tacksamhet, men samtidigt att vägen dit varit lång för att visa att det kan vara så (inte bara att "skaffa" barn) och samtidigt kanske stötta någon som fortfarande kämpar. Typ "Äntligen kom en som ville stanna, välkommen NN". Skumt vad man kan hänga upp sig på.

Hoppas ni har en skön påsk alla! Här är det uppvilning som gäller. Fortfarande inte alls pigg efter influensa/förkylning/bihåleinflammation och graviditet. Till veckan är sonen hos mormor på påsklov, vilket innebär lite mer vila hemma.

• Najje79

Annica P: Jag har faktiskt också funderat på hur jag vill utforma födesleannonsen, vill också få fram hur mycket kämpande som ligger bakom. Vi har inte gått ut med graviditeten offentligt förutom till närmsta släkten och närmsta vännerna så vi tänkte skriva något på Facebook också när de väl har kommit ut och vi sett att allt gått bra. Då tänkte jag skriva något som "Efter många, långa år av kämpande och svackor är ni äntligen här. Våra underbara pojkar som vi har längtat så efter föddes xxxx" eller nått sådant.

• Saftmedbulle
    Annica P skrev 2012-04-07 19:36:22 följande:
    Härligt Najje! Så skönt att de mår bra och får växa till sig ännu mer.

Ninnin: jag har inte heller varit sjukskriven nu. Har varit det en gång, tillsammans med mediciner, och det hjälpte inte. Nu är den psykiska delen på jobbet klart mycket bättre än tidigare (är chef och hade ett par riktiga gnällspikar som gärna högg mig i ryggen när de kunde, samtidigt som arbetsbelastningen var stenhård, dock inte fysiskt).

Den lilla M: Grattis till hjärtljud! De ger trygghet. 

Saftmedbulle: Lycka till på RUL! Jag är så avtrubbad att jag egentligen inte var nervös. Tänkte mest på vad annat de kanske kunde hitta eftersom vi inte gjorde kub. Fast jag känner rörelser varje dag är graviditeten fortfarande bara en möjlighet, en lott - och hur ofta vinner jag på lotteri?  Vet inte om ni känner igen er, jag väntar varken barn eller missfall. Det är mest neutralt, med något stråk av känslan att det ev kan bli barn.
    Känner igen den känslan... tror vi är lite skadade av våra missfall, tyvärr :( Jag aktar mig oxå väldigt noga för att ta ut något i förskott och det är synd, eftersom man ju skulle velat njuta lite mer av graviditeten. Jag försöker dock ha is i magen och inte måla upp allt för många hemskheter, men avtrubbad? Ja, helt klart. Vi har inte heller gjort KUB.
    Tack för pepp i alla fall! Jag blev bakflyttad en vecka vid förra UL (för sex veckor sen), men nu har vi växt så det knakar, så jag hoppas bli flyttad tillbaka till det ursprungliga BF-datumet (som jag tror är rätt).
  • Saftmedbulle
    Annica P skrev 2012-04-08 12:16:29 följande:
    Hoppas på samma känsla Barbaboo, det låter så skönt! Låter också så härligt att du tycker att det går fort! Eftersom jag inte bara är bränd pga mina egna MA, utan också att två kompisar förlorat barn sista månaden är det högst tveksamt om det kan kännas lugnt och bra någon gång under dessa förhoppningsvis nio månader. Usch, känner mig så negativ, sannolikheten ligger säkert på min sida, men jag klarar inte av några höga insatser längre. Har fallit för mycket.

Det enda framåtsiktande jag någonsin tänkt under de sista åren är hur man kan formulera en födelseannons när det äntligen gått vägen. Någon som haft sådana tankar? Eller ni kanske inte bor på ställen man annonserar i lokalblaskan. Vill få något som visar tacksamhet, men samtidigt att vägen dit varit lång för att visa att det kan vara så (inte bara att "skaffa" barn) och samtidigt kanske stötta någon som fortfarande kämpar. Typ "Äntligen kom en som ville stanna, välkommen NN". Skumt vad man kan hänga upp sig på.

Hoppas ni har en skön påsk alla! Här är det uppvilning som gäller. Fortfarande inte alls pigg efter influensa/förkylning/bihåleinflammation och graviditet. Till veckan är sonen hos mormor på påsklov, vilket innebär lite mer vila hemma.
    Ha, ha.... det där med att annonsera har vi gett upp... annonserade både när vi förlovade oss och gifte oss och INTE EN KOTTE såg det (inte ens mina föräldrar) så DET tänker vi inte slänga ut pengar på den här gången.
  • Barbaboo

Inget annonserande här heller!

Jag har fått lov att ändra mina tankar till det positiva för att jag inte ska bli helt chockad när bebisen kommer. Jag vet att om något skulle hända denna lilla tös, så skulle jag sörja ihjäl mig - oavsett om vi gått ut med graviditeten el inte.

Jag skulle inte få svårt med att berätta om det heller eftersom jag tror att det är en del i sorgeprocessen, att få älta och gråta - och att för den delen, berätta att det inte bara är att "skaffa" barn...

Sorgen är nog lättare att bära, om man får dela den...

Men jag positiv och tror stenhårt på att det kommer att bli barn om ca 11 veckor - och DET måste jag förbereda mig för nu, det är min utmaning :)

Köpte min första "gravid" tidning idag och den väcker ju en hel del frågor och funderingar om förlossning, inköp mm

Jag har hittills tagit en dag i taget och nu måste jag titta framåt - ser så mycket fram emot det kommande barnet. Som vi har längtat

• Saftmedbulle

Lyckat RUL idag... SÅ lycklig. Köpte med mig RUL:et inspelat på DVD med mig hem... hmmm, kommer nog att se den filmen en del ;)

Svar på tråden Vi som är gravida efter upprepade missfall