• underverket 06

Är så trött på att sonen på 3 år aldrig äter o sedan är han hungrig 2 timmar senare. Vad göra!

Vår son på 3 år o 3 mån har varit dålig på att äta ganska länge nu. Han åt bra tills han var ca 1,5, men sedan har han oftast ätit dålig. Vi serverar frukost, lunch, mellis o middag. Frukost äter han väldigt lite, lunch bara om det är blodpudding eller pannkaka. Mellis om det är något gott som bullar eller kakor, vilket vi ibland äter på helgen. Middag äter han väldigt dåligt om det inte igen är blodpudding eller pannkaka eller ev ibland köttbullar med lingonsylt. Förut var det så att åt han inte, så åt han inte o han klagade inte senare på att han var hungrig. Nu har han börjat med att inte äta middag o sen 2 timmar senare vara hungrig o klaga på det. Då får han en banan eller smörgås, men nu funderar jag starkt på att strunta i det. Är han hungrig, så får inget. Dock kanske det är lite väl hårt, eftersom en 3- åring väl knappast kan dra slutsatsen " att äter jag inte middag, så blir jag hungrig sedan".  Ett större barn kan väl lite mer förstå att äter man inte middag får man inte smörgåsar o frukt sedan.´Kan ju inte heller låta honom gå hungrig, men samtidigt så blir det ju tokigt om han alltid skippar middag o sedan får banan istället.

Någon som har ett tips! Är så trött på att han inte äter. Tvinga honom att äta kan jag ju inte o tjata hjälper knappast heller.

• Svar på tråden Är så trött på att sonen på 3 år aldrig äter o sedan är han hungrig 2 timmar senare. Vad göra!
  • Toppen9

Spar lunchen/middagen och värm när han blir hungrig. På så sätt får han i te den goda frukten/mackan istället.

• rödtopp

Min 3-åring äter gröt c 2 timmar efter middagen han inte åt ! ! har exakt samma problem .

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Tatiin

Så där gör vår 3-åring rätt ofta också, särskilt när det gäller middagen, men hon kommer oftast och säger att hon är hungrig långt innan 2 timmar. Jag har börjat göra precis som Toppen9 skriver, jag spar maten och värmer upp senare. Jag förklarar alltid när hon inte vill äta att hon inte kommer få något annat (ofta är det macka som hägrar) utan att hon får äta maten som hon lämnat, och när hon väl blir hungrig köper hon oftast det.

• Mollyland

Jag brukar inte hålla så hårt på det där. Antingen äter min dotter när vi andra äter och är hon inte hungrig så är det ok. Vill hon sen ha nåt annat om en stund så får hon det. Jag tycker det är viktigare att hon får i sig nåt än inget alls. Det är inte så jobbigt tycker jag att göra en macka eller lite gröt. Hon är tre år så jag tänker att tids nog kommer hon väl in i våra matvanor.

• Minnie Mouse

Vi har testat allt. Precis allt.
    Nu visar jag på klockan när hon måste vara färdig, så pratar vi om siffror. Annars tar jag fram en stor svart säck och slänger en del leksaker ;) Hon tycker det är jätte kul och spännande och ÄTER faktiskt upp

• Hasselnöt

Vad är det för fel att få en macka, frukt och goda grönsaker om barnet inte äter av maten? Tids nog så lär sig barnen att uppskatta all mat men innan dess så tycker jag inte att man ska göra någon stor deal av det.

• emmak

Har precis samma problem. Eller, min son äter yoghurt och pålägget på en smörgås till frukost.
    Ibland kan han äta en banan eller några körsbärstomater under dagen. I övrigt äter han INGENTING.
    På dagis äter han hur bra som helst men hemma vägrar han!
    Har som gräns att 3-5 skedar ska han äta innan vi går från bordet. Detta brukar ta 1-3 timmar.
    Han har gått ner en hel del i vikt, byxorna ramlar av honom och BVC har sagt att jag måste se till att han äter lite varje dag. Lättare sagt än gjort!
    Känner mig hemsk när jag tvingar honom men det är enda alternativet.
    Har försökt få honom delaktig i matlagningen, lagar det han ber om osv. Men inget funkar :(

• Hasselnöt
    emmak skrev 2012-03-16 20:28:40 följande:
    Har precis samma problem. Eller, min son äter yoghurt och pålägget på en smörgås till frukost.
    Ibland kan han äta en banan eller några körsbärstomater under dagen. I övrigt äter han INGENTING.
    Har som gräns att 3-5 skedar ska han äta innan vi går från bordet. Detta brukar ta 1-3 timmar.
    Han har gått ner en hel del i vikt, byxorna ramlar av honom och BVC har sagt att jag måste se till att han äter lite varje dag. Lättare sagt än gjort!
    Har försökt få honom delaktig i matlagningen, lagar det han ber om osv. Men inget funkar :(
    Du tvingar honom ju. Det bidrar till en kraftig negativ upplevelse av att äta med dig.

Låt honom sitta och se på barnprogram själv i lugn och ro med sin mattallrik och sluta upp med att fokusera på honom och skapa en sådan enorm negativitet runt hans ätande. Om du fortsätter så kan du skapa en livslång ätstörning.

Det finns ju en anledning till att han äter på dagis men inte hemma för där sitter du och övervakar, tvingar och pressar. Tänk på det. 
  • emmak

Du tror inte jag har försökt låta honom sitta själv?
    Jag och sambon äter i köket medans han äter vid tvn, men då häller han maten på golvet och skyller på hunden, som inte ens varit med i rummet. Han äter inte någon annanstans än på dagis, spelar ingen roll om jag är med eller inte. Så nej, det handlar inte om att jag skapar någon negativitet.

De är just ätstörningarna jag vill komma ifrån när det gäller honom. Jag har haft det sen jag var 5 år så jag vet vad det handlar om!
    Jag var exakt som han är nu när jag var liten, skillnaden var att jag fick min vilja igenom så jag slapp äta!
    Utvecklade bulimi som övergick till anorexi och sen tillbaks till bulimi igen. Först nu kan jag äta utan att kräkas!
    Och nej, jag har aldri låtit han se att jag kräks eller inte äter.

Om detta med min son hade hållt på en månad eller så, så hade jag inte brytt mig speciellt mycket. Men nu handlar det om mer än ett år!

• bonsai

Ge maten när han är hungrig senare. Inte något annat. Han har ju lärt sig att man får något godare om han inte äter maten. Ge honom bananen eller smörgåsen efter maten i stället. Min dotter gjorde så här när hon var yngre men slutade snabbt när hon inte fick nåt annat. Däremot om hon inte tycker om maten o hon har smakat får hon en smörgås eller frukt direkt vid bordet med oss andra. Det händer väldigt sällan. Jag är emot tvång av mat men tycker inte om att barnen får annat senare.

• Moniqe1979

min kille som snart blir 4a var likadan, hdet alternativ han fick var samma mat som vi åt till middag eller havregryns gröt om han faktiskt smakat middagen och vi märkt att han VERKLIGEN inte tyckte om maten dock finns det alltid NÅTT på tallriken man kan äta (typ ris, potatis, grönsaker, pasta om man inte gillar resten av maten)

• Flickan och kråkan
    emmak skrev 2012-03-16 20:28:40 följande:
    Men om han äter bra på dagis så låter det inte särskilt oroväckaden om jag ska vara ärlig . Har ni testat att ta med smörgåsen på vägen. Mina barn har också svårt att få ner smörgåsar på morgonen....trots att de börjar sent. De tar med dem i näven och så har de slunkit ner tills vi kommit fram.
  • Litet My
    Hasselnöt skrev 2012-03-16 22:15:27 följande:
    Du tvingar honom ju. Det bidrar till en kraftig negativ upplevelse av att äta med dig.

Låt honom sitta och se på barnprogram själv i lugn och ro med sin mattallrik och sluta upp med att fokusera på honom och skapa en sådan enorm negativitet runt hans ätande. Om du fortsätter så kan du skapa en livslång ätstörning.

Det finns ju en anledning till att han äter på dagis men inte hemma för där sitter du och övervakar, tvingar och pressar. Tänk på det. 
    Jag tänker samma sak, äter han på förskolan är det ju knappast en ätstörning utan förmodligen ligger problemet någonstans i hemiljön, inte att TS gjort något fel men spärren att äta tycks vara bundet till hemmet.
  • emmak

Eftersom att han inte är på dagis så ofta och kommer gå ner till 15 timmar snart när lillebror kommer så blir det oroväckande.
    Han är ständigt sjuk så han är hemma nästan jämt.
    Det som skrämmer mig är att han aldrig säger att han är hungrig. Han äter yoghurt på morgonen och under hela dagen så säger han aldrig att han är hungrig.
    Har fått ett tips från en väninna och jag ber till högre makter att det ska hjälpa!

• Cissi971q

Har samma problem han äter frukost men när det kommer till lunch och middag äter han inte alls börjar bli orolig :'(

• BahHumbug

Jag har jätte svårt med att äta smörgås när jag går upp på morgeonen. Jag har svårt att äta innan klockan halv nio till nio och det var så sedan jag var liten. En del smårgåssotret går inte ner även under tvång. Jag har en del sorter som jag kan äta av och det kan vara något att testa. Men får testa sig fram med att se vilken macka som är lättare att få ner.

En stekt macka kanske är godare eller en rostad macka är lättare att äta.
    Jag är långt ifrån en expert så ta allt jag skriver med en soppslev salt.
    Det kan vara så konstitensen och lukten kan vara boven i dramat flera gånger eller så är det bara en fas. Tycker att det du går igenom är något många gör med barn i den åldern. Även om man serverar samma mat hemma som på förskolan så kan barnet se det på två sätt. Maten hemma smakar annorlunda eller har en konstig konsistens. En del har svårt att släppa på att det är skillnad på maten hemma och på maten i förskolan.

I värsta fall du fu be om att köpa en matlåda från förskolan om barnet verkligen vägrar äta hemma. Då får man ta kontakt med BVC så att de kan intyga att något är fel. Man får testa sig fram och se till att barnet äter något. Riskakor med smak brukar gå hem.

Lycka till.

Svar på tråden Är så trött på att sonen på 3 år aldrig äter o sedan är han hungrig 2 timmar senare. Vad göra!