Anonym (40+) skrev 2013-01-15 12:34:43 följande:
jag tror många fokuserar för mycket på att hitta någon som är rätt eller perfekt i stället för att vända fokus mot sig själv.
Om man ständigt går på pumpen, väljer fel eller hamnar i återvändsgränder så kanske man behöver ge sig själv lite mer tid. skippa jakten och dejtandet, lev i celibat en tid. så länge tills du inte längre känner stress och abstinens av att vara ensam.
Jag tror inte man hittar den rätte förrän man är helt redo att leva ensam. Och med redo menar jag inte att man har gett upp i ren frustration utan att man verkligen är tillfreds med att inte dejta och bli ständigt bekräftad för att man är snygg, vacker, intelligent, sexig och så vidare.
Självkänsla och självförtroende är olika saker.
Det räcker med starkt självförtroende för att få napp men det krävs en stark självkänsla för att bli lycklig..
Jag håller med dig i mycket, man behöver fokusera på sig själv osv men! Det där med att hitta den rätta först när man är redo att leva ensam håller jag inte alls med om. Det är just de som INTE klarar av att leva själva som har partners.
Nästan alla mina killkompisar träffar alltid nya tjejer så fort de går ut ur långa förhållanden, och det blir till relationer som är bra för dem. Medan vi andra som faktiskt trivs ganska bra själva ( i alla fall jag) verkar dömda till ett liv i singelskap.Börjar förstå att nyckeln till att ha harmoniska relationer är att lära sig att kompromissa och anpassa sig. Den som är bra på det lyckas, den som är för obalanserad, dvs, alldeles FÖR anpassningsbar aliternativt alldeles för egensinnig och ska ha allt på sitt sätt, går det värre för.
Jag är helt övertygad om att det går att analysera och tala om för varenda människa härinne varför de är singlar, och det beror INTE på knäppa potentiella pojk- eller flickvänner. Jag tar fullt ansvar för att jag är singel om jag ska vara ärlig. Visst, det blir svårare med utbudet medan åren går men jag har haft mina chanser men aldrig tagit dem. Det kan ju knappast "knäppa killar" och andra klandras för. Inte för att du säger att det är så, så jag håller med dig. Vänd blicken inåt så har ni svaren på varför ni hänger här och inte ligger och hånglar med stora kärleken just nu
.