• Maybe

Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö

Jag pratade med RMC idag och de sa till mig att de har fullt upp nu med mycket patienter så även om jag gör korta protokollet kommer jag säkert få vänta minst en eller två menscykler innan vi sätter igång.
    Tack och lov att jag har regelbunden mens men ändå...
    Vi har ju redan väntat så länge... :(

Sen undrar jag en sak till. ssk sa att när vi varit där får vi recept på alla hormoner och B12 och folsyra. 
    Det skulle jag äta en månad innan sa hon.  
    Ska man inte äta folsyra 3 månader innan???

Jag trodde jag skulle få börja med sprutor direkt när mensen kom efter jag varit där, alltså samma månad. Då hade jag fel...  

• Maybe
    fridalilla skrev 2012-08-01 15:54:33 följande:
    En månad innan ska du börja med folsyra och b12 som dem sa. Jag började ta det tidigare för att en annan läkare skrev ut till mig . Så det är nog ingen fara om du börjar tidigare ;)
    Gör det någon skillnad om man börjar tidigare? Alltså är det någon mening?
  • Maybe
    fridalilla skrev 2012-08-02 17:14:31 följande:
    Vet faktist inte om det gör nån skillnad , men folsyra är ju inget farligt när man försöker bli gravid. :)
    Kan man få för mycket vitaminer? De flesta kissar man ut om man får för mycket av, tex C vitamin.
    Men är det så med alla vitaminer? 
  • Maybe
    fridalilla skrev 2012-08-02 23:59:55 följande:
    Tror att det bara är c-vitamin man kissar ut. Jag är inte säker , men tror att man kan få för mycket vitaminer. Har för mig att kroppen har svårt att "ta hand om sig själv" om man överdoserar .
    Då kanske jag inte bör ta "mittval kvinna" redan nu om det inte behövs?
    Det innehåller alla möjliga vitaminer och mineraler samt folsyra.
    Jag är dålig på att äta grönsaker och frukt, äter väldigt sällan fisk.   
    Däremot äter jag ordentliga måltider med varierad kost. 
    Även om den kosten inte innehåller så mycket grönt...  
  • Maybe

Vårt förhållande har nog varit som vanligt men då har vi inte kommit igång ordentligt riktigt ännu.
    Vi har bråkat ett par gånger om det när det kommit på tal, oftast handlar det antingen om att jag blir frustrerad av att vänta och är arg för att det inte är lämpligt i nuläget att ta lån så vi kan gå privat,
    eller så är jag frustrerad över att min sambo inte vill prata om det så mycket.
    Han har inte samma behov av det som jag helt enkelt.
    Vi bråkar väldigt sällan så min sambo är hopplös att bråka med, det är som att stå o skrika på en vägg. 
    Det händer att vi bråkar på fyllan också men då jag inte dricker så ofta/mycket så blir det inte så ofta heller.     

• Maybe
    Sindyrella1983 skrev 2012-08-07 09:33:42 följande:
    Min sambo är likadan, han tycker mest det är drygt att älta det hela tiden... Så som jag gärna gör! Så självklart pratar vi om det, men när jag behöver älta mer så har jag mina vänner! Och jag tror det är bra för oss... Annars hade det blivit en belastning. Men nu är ju inte vi igång....

Fick svar från BM igår att det är kontroll att provsvar finns osv på första mötet, och sedan sa hon att det brukar ta 1-2 månader att komma till Malmö efter att remissen är skickad. Så hon trodde att vi skulle vara igång under hösten och det känns skönt!
  • Maybe
    Sindyrella1983 skrev 2012-08-29 11:16:44 följande:
    Vi har nu fått info om IVF och vad som kommer hända. Vi har lämnat lite prover och ska lämna fler under de närmsta veckorna. Sen ska vi tillbaka till sjukhuset för genomgång om ca 1 månad Glad efter det skickas remissen till Malmö och då börjar vårdgarantin gälla, alltså att vi ska ha tid inom 3 månader Glad Känns så skönt att bollen är i rullning och att det börjar hända något!!! {#emotions_dlg.flower}

Vad innebär genomgång? Är det att ni ska få veta om ni ska köra korta eller långa och hur sprutorna funderar?
  • Maybe
    Sindyrella1983 skrev 2012-08-30 08:15:40 följande:
    Nä den genomgången vi ska på då är på vårt sjukhus i vår stad (bor inte i Malmö). Jag tror vi ska gå igenom våra provsvar och om där inte är något konstigt så skicaks remissen till Malmö.
    Allt det andra får vi inte förrän vi har kommit till Malmö.....

Enligt min sköterska som vi träffade så var det inte ens säkert att jag behövde gå på några hormoner eftersom jag har ägglossning som normalt och det "bara" är äggledarna som saknas. Glad

Jag har också normal ägglossning så vi kan hålla tummarna att jag också slipper hormoner Glad
  • Maybe

Efter man gjort återinföring av befruktat ägg, hur länge väntar man till man får göra gravtest?
    Och vad händer om man plussar då?
    Får man inget tidigt ultraljud när man plussat för att kolla så det sitter på rätt plats och så där verkligen är någonting?  

• Maybe
    lovvan skrev 2012-09-16 19:58:41 följande:
    Vad roligt att ha hittat den här tråden. Jag ska göra ivf i Malmö nu i höst. Om en vecka har det gått tre månader av väntetiden men det står på deras hemsida att man får vänta ca 4 månader nu för ett första samtal. Tänkte höra med er hur långt innan samtalet som ni fick er kallelse? Känner att jag verkligen behöver ett datum för att känna att känna att jag har ett "mål" att räkna ner till.

Lycka till alla!  

Välkommen.

Jag kan inte svara på din fråga eftersom vi var specialfall och inte uppfyllde klinikens kriterier för IVF förrän ett år senare. Vi ska börja med hela resan v. 40.
    Kolla upp vårdgarantin om det gäller i det fallet, såfall är det max 3 månader ni ska behöva vänta   
Svar på tråden Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö