• Julifru

Interjuvas av Amelia i morgon! Hjälp önskas..

I morgon ska jag interjuvas av Amelia om hur det känns att vara ofriviligt barnlös!
    Repotaget handlar mesta dels hur man orkar vart man hittar sin energi och hur förhållandet påverkas!
    Var lite vidskeplig innan och visste ej vad jag ville men nu vet jag och det känns rätt som detta är en stor del i vårat liv nu!
    Nu undrar jag lite om ni har några förslag på vad ni känner som är viktigt att få med.
    Självklart handlar detta om mitt liv och jag som ska känna mina känslor så ni inte missuppfattar mig

Men vad tycker ni är viktigt att vår omgivning vet?
    Tack goa ni!
    Kram Anna

• Svar på tråden Interjuvas av Amelia i morgon! Hjälp önskas..
  • isisisis

Det finns ju olika orsaker givetvis till varför man är ofrivilligt barnlös....olika komplikationer.Men för mig....vad som känns jobbigast,är just väntan och besvikelsen varje gång.Tiden som tickar iväg. Det känns som man skjuter upp sitt liv.....för man har bara EN sak i huvudet. Man törs inte banta.....så det väntar man med....antiinflammatoriska medel....inte bra alls om man vill göra barn....alkohol..bättre att avstå,.....man törs inte träna hårt! Så därför känns det som jag skjuter upp mitt liv!
    Lycka till med intervjun...

• LillSkruttet

Jag skulle vilja att det togs upp hur dåligt man kan må av att folk frågar "När ska ni skaffa" bar och "är det inte dags för barn snart" osv. Även om de inte vet något om hur man kämpar för att få en liten bebis någon gång, så tycker jag att det är okänsligt att ställa såna frågor. Men folk tänker inte ens på det och jag tycker att man ska ta upp det, så det får du gärna säga något om, för jag tror inte att jag är den enda som upplevt detta som väldigt jobbigt.

Lycka till!

• Julifru

Tack snälla detta håller jag med om.. Nu vet jag ju ej frågorna ..
    Mera?

• Emma 77

Jag tycker att man borde få veta tidigare om man har PCO. Jag har hela tiden innan jag åt p-piller (började vid ca 18år) haft oregelbunden mens. Borde man inte då kolla upp om man har PCO jag menar att man sedan när man blir mogen att skaffa barn eller ska börja skaffa barn så vet man om det och redan då kanske ta kontakt med KK eller Fertilitetsenheten istället för att försöka i blindo i ett år och sedan då när man är på undersökning eller utredning få reda på det.

Sedan tycker jag som de andra. Stressen!!!! och ständiga frågorna om "när ska ni skaffa barn" eller "är det eran tur snart".

Lycka till i morgon och du får gärna meddela när artikeln kommer ut för det vore jättekul att få läsa.

• lindaiv

Hej...vad kul att ni får säga till om hur ni har det, känner, går igenom Nyfiken oxå på när det nr kommer ut?

Jag skulle vilja att allmänheten får veta, förstå.....

- Att det kan ta sååååån tiiiiid.

- Sen att man inte vet vart man kan vända sig. Det är ingen vidare samanhållning inom detta område.

TEX.... om dom säger på nån klinik "vänd dig till gyn" ...
    .....jaha, men kan dom inte säga mer exakt, någon i närheten. Nån dom samarbetar med & rekomenderar!!!

Det är skitsvårt att hitta en bra mott, el klinik som är inom landstinget..... som jobbar med ex hormoner ( många kan ju dra fördel av hormoner, inte alla behöver Ivf.....)

• yrre

Jag tycker känslan av maktlöshet är viktig. Barn är en så viktig del i hur man vill/kan/ska leva sitt liv. Att vara barnlös innebär att man inte längre kan styra dit man vill, hur mycket man än försöker. Om man inte passar sig är det lätt att den känslan sprider sig även till andra områden, där man faktiskt kan påverka.

• peterpani

Jag tycker det har varit svårt att planera sin framtid. Man vet ju inte hur det kommer att bli. Jobbigt att gå och bli besviken varje månad. Sexet blir inte det bästa när man bara är ute efter att bli med barn. Som du säger livet stannar upp i ett limbotillstånd.

• LillSkruttet

Har precis börjat prenumerera på Amelia, så det ska bli spännande att se när tidningen med "din" artikeln kommer med!

Måste bara säga att jag håller med Linda ivf om att det är jättesvårt att veta vart man ska vända sig och sedan att veta NÄR man kan söka hjälp. Har själv försökt i 2 år nu och varit gravid 2 ggr under den tiden, båda gångerna förra våren. Det slutade i mf båda gångerna och helt plötsligt föll vi mellan stolarna på KK. Man får hjälp om man försökt utan resultat i 1 år och man får hjälp om man gått igenom 3 mf. Vi satt mitt emellan, vi hade försökt lite mer än 1 år men hade ju varit gravid 2 ggr. Hade "bara" gått igenom 2 mf och det krävdes 3 för utredning. Fick tillslut (i nov-05) hjälp från en privat klinik och jag har precis tagit min första Pergokur.
    Vill bara säga att det kan vara jäkligt svårt att få hjälp också. Man kan känna sig VÄLDIGT ensam. Tur att såna här sidor finns!

*kram på er*

• Julifru

Ingen aning om när det kommer komma ut mm så var inte arga på mig om det ni sagt inte kommer med
    Vet ej hur det läggs upp!
    Om pco kan jag nog redan nu säga att det inte blir nått om tyvärr då jag inte kan nått om det och det kommer handla om det problemet jag har! *endometriosen*

Fast i det hela är det den känslomässiga delen som ska vara med!

Svar på tråden Interjuvas av Amelia i morgon! Hjälp önskas..