• Jmelb

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

Hemma i Sverige igen efter semestern i Turkiet. Det var ca 40 grader på dagarna och 30 på kvällarna och 28 i vattnet. Dagarna var lite jobbiga så det blev att sitta med vattenflaskan under parasollet :)
    Jag var hos BM innan jag åkte iv25 och mitt Hb såg bra ut så jag slipper fortfarande järntabletter. Sedan kollade de blodsockret samt tog 2 prov till som jag inte minns. Sedan kollade de hjärtljud.

• Jmelb

Netz: På dagarna låg vi mest under parasollet och läste bok. det var så avkopplande.. Många var förvånade att jag inte var så brun när jag kom hem.. Men solskyddsfaktor 30 och skugga blir man itne så brun i :) tänkte att jag itne behövde vara så fåfängd den här gången när man är gravid.. har ju hört skräckexempel med hormonfläckar i solen.. det vill jag itne ha.
    Kvällarna var helt underbara.. du kunde gå i korta shorts och linnen hela kvällen. så kavajen jag tog med var väldigt överflödig.

Poussin: jag tyckte flygresan gick bra.. dock var jag tvungen att låna "kudde" för svanken, för i flygstolarna sitter man väldigt rakt i ryggen, nästan lite ostbågeform, så det kändes som om jag hängde på magen, vilket var lite obehagligt, men med lite extra stöd i svanken så gick det hur bra som helst.. Flygresan tog knappt 4 timmar men det kändes som om det gick mycket fortare. Så det ska nog itne vara några problem alls att flyga till frankrike..

Som tur kvar hade jag med mig ett flygintyg till turkiet.. hade först tänkt skippa det eftersom det kostade 250 kr, men när vi reste hem så bad de om ett intyg så jag var tacksam att jag ändå hade köt det och att jag fick flyga hem. Vårt flygbolag hade en gräns på v.28 och jag hade precis gått in i vecka 27.

jag har börjat känna lite smärta i högra skinkan när jag har suttit ett tag och sen reser mig upp och ska försöka att gå.. smärtan strålar ltie ner i baksidan av låret.. är det ischias? eller är det för att man belastar annorlunda nu när man går?

• Jmelb

Jag mår ganska bra just nu och oförskämt bra jämfört med många andra. Har nu två veckor kvar av semestern och sen när jag är tillbaka på jobbet så är det ca 9 veckor kvar till BF. Jag har inte bestämmt mig när jag ska sluta jobba. Jag hoppas kunna jobba så länge som möjligt men jag antar att det kommer bli tyngre längre fram. Känns lite jobbigt att komma tillbaka då aug, sept är två tunga arbetsmånader. Jag hoppas kunna hålla fokus på topp. Har nu äntligen börjat våga köpa lite saker till Lill-fisen. Hittade en väska för 99 kr på stadium som jag tänkt ha som skötväska. Och sedan köpte jag en body på rean på lindex :)

• Jmelb

Poussin. Vad bra att belastningen såg bra ut. Ha det så skönt nu i Frankrike o vad bra att du slapp betala. Jag tog också ut intyget vid inbokad kontroll hos BM! Men här i Linköping är de visst inte lika givmilda.,så tacka och ta emot. :) Glöm bara inte att dricka mkt vatten.

• Jmelb

Då jag har problem med blodådror på ena benet så har jag använt stödstrumpor sedan vecka 12. Då mina ådror syns ovanför knät så måste jag ha sådana som går hela vägen och nu har jag hittat en sida på nätet som har betydligt snyggare stödstrumpor än Apoteket (undantag mabs svartmönstrade stay-ups) och inte kostar skjortan. Hittade "Kajsas under".. Färgen sand är betydligt snyggare än den gul-gröna skimrande mormors stödstrumpaen från Apoteket :)

• Jmelb

idamarie: det låter inte alls kul med nerv i kläm. finns inga övningar eller massages som gör att nerven flyttar på sig så att du slipper dessa besvär?

själv känner jag av ischias ibland när jag suttit länge men när jag läser om alla era andras besvär så inser jag att jag är väldigt förskonad och inser att jag har det oförskämt bra än så länge.. (peppar peppar)

ha det gött! 

• Jmelb

Jaha, då var man tillbaka till verkligheten igen och sitter nu på jobbet :)

jag ska beställa vagn idag tror jag.. det blir en baby jogger city elite.. den är ca 1000 kr billigare på nätet än i butik så jag ska nog beställa på nätet idag.

min man var ute på shoppingturne i helgen och kom hem med ett babyskydd till bilen.. vi har en röd saab, så han köpte en svart brio primo (tror jag den hette) med rött extra insats till nyfödda.. jag tyckte det var så roligt att han ville att barnskyddet skulle matcha bilen :)

Är det någon som har reagerat på att de har fått sämre syn nu under graviditeten? jag är redan närsynt sedan innan men använder sällan glasögon.. men nu har jag fått börja leta fram mina gamla glasögon igen för att jag tycker att synen blivit sämre.. Jag måste fråga BM om det är vanligt? för jag har ingen lust att gå till optikern nu och skaffa nya glasögon om synen "går tillbaka" efter förlossningen.

• Jmelb

jag beställde vagn på nätet i måndags och redan igår kunde jag hämta ut den.. riktigt smidigt.. trodde inte att det skulle gå så fort :)

Det känns riktigt skönt nu att man vågar köpa saker till lill-fisen.. för bara några veckor sedan så hade jag inte vågat köpa någonting.. men nu känner jag att det är rikitigt roligt.. jag vågar verkligen tro på det nu.

• Jmelb

Poesin: vad skönt att allt var bra.. Läskigt att svimma på flyget. Jag vaknar oxo flera gånger per natt. Imorsevaknade jag vid fyra o hade svårt att somna om. Gick tillslut upp vid åtta och fick en konstig känsla att jag var tvungen att fixa så mkt hemma... Undra om det finns en gen som gör att man omedvetet börjar boa hemma 😊 Jag hade världens energi o flyt ända tills jag råkade hälla lite kokande vatten på magen. Huden lossnade direkt.. Antar att huden är känsligare nu när den är utspänd på magen. Fort in i duschen. Jag blev lite skinnflådd bredvid naveln. Andra graden brännskada Typ 4x2cm stort. Det är ju ingen fara och det kommer att läka men jag undrar hur det blir nu när magen växer ? Jag fick sen för mig att barnet skulle födas med brännmärke på rumpan eller huvudet. Men jag hoppas att den ändå är väl skyddad där inne fast det känns som om den ska trycka sig ut genom skinnet på magen.

• Jmelb

idag har jag efter väldigt länge varit hos BM. tyvärr har semestrar och annat kommit ivägen så jag har inte träffat min BM på länge.

Allt såg bra ut!. jag är jätteglad att jag fortfarande slipper järntabletterna. lill-fisen verkar må bra och sparkade på som bara den.

Jag har gått upp 8 kg sedan inskrivningen, och 10 kg sedan vi startade med IVF. är idag 31+4. Ska strax in till min chef för att diskutera hur länge jag ska jobba.. jag skulle vilja jobba så länge jag orkar men BM tyckte att jag skulle gå ner lite i tid när det börjar närma sig, men jag får se.. tar en dag itaget.

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?