• Jmelb

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

självklart får du vara med här i tråden.. grattis..
    fyll på gärna i vår lilla lista.

Jag har börjat inse att jag är konstant hungrig.
    efter ca 10 min när jag ätit klart så får jag en hungerkänsla, precis som om jag inte har ätit på flera timmar, typ att man är så hungrig att magen kurrar och man mår nästan lite illa.. herregud.. jag kommer ju gå upp hur många kilo som helst om jag ska äta hela tiden.. någon annan som känner igen sig?

• Jmelb

odessa: När min kompis blev gravid så blödde hon lite eller hade bruna flytningar konstant i en månads tid innan det slutade och det var inget som var fel. Lycka till imorgon.

Välkommen rikolin!

jag har så himla mycket på jobbet, men jag är så himla trött hela tiden för jag har så svårt att koncentrera mig.. känns som om denna graviditet ockuperar min hjärna ganska mycket nu... känns som om jag skulle kunna lägga mig och sova och vakna upp den dagen det är dags för VUL, för det känns som om det är det enda som existerar just nuGlad.

varför ska man nojja sig hela tiden.?? jag nojjar mig för att jag itne har någon mol.värk eller mår illa på morgonen eller att jag INTE behöver kissa på natten.. bara hungrig, lite illamående ibland, för att jag är hungrig, trött och ömma bröst.. jag kanske är trött bara för att jag ska analysera allt jag kännerI inte känner heeeela tiden.
    Men samtidigt känns det skönt att höra att det inte är bara jag som nojjar mig..

• Jmelb

grattis odessa. vad underbart att få se ett litet hjärta. gald för din skull.

volvofru: jag vet inte hur hon räknade, men jag skulle säga precis som du att du är i början av v.9 om en vecka.
    Kollar man på alla graviditetsberäkningar så borde du vara i slutet av v.7, början av v.8 idag.

själv mår jag jättekonstigt.. känns mer som om man är sjuk än gravid. Känns hela tiden som om jag inte har ätit på ca 15 timmar och mår illa p.g.a. det. magen är uppsvälld för jag måste äta något ungefär varje timme för att inte må helt kasst. Har precis gått iväg till apoteket och köpt SEA-BAND, (akupressur-armband) för att se om det hjälper något.. Jag får lixom panik av att gå runt med ständig hungerkänsla fast jag mår illa och inte sugen på att äta.

inte lätt att vara fokuserad på jobbet nu när man känner att man ev. måste springa på toa då man börjar känna av lite kväljningar. hua hua.. samtidigt som man inte vill klaga,när jag äntligen kanske har fått de man önskat i flera år.

• Jmelb

mår fortfarande lite illa, men det har blivit bättre, men om det beror på mina akupressurband eller inte, vågar jag inte svara på, men jag vågar inte heller ta av mig dom för att se efter. så de kanske hjälper lite.

Det kan oxo bero på att jag äter något litet kex, frukt,macka varje timme, så det kanske är det som håller illamåendet i shackt.
    Min kära kollega försökte trösta mig med att det är pga att graviditetshormonerna är så höga i kroppen som gör att man mår illa och vissa reagerar mer på det än andra.Så jag får väl se det positivt att den finns nog därinne och mår bra. längtar till VUL om en vecka.

Jag skulle vilja vänta med att berätta på jobbet, men de börjar nog misstänka att något är galet för jag är helt ur jängorna. och vi är bara 13 st på mitt kontor (inkl min chef) så det syns så tydligt när någon inte mår bra..

• Jmelb

Lycka till idag kvitter. Det kommer att gå jättebra..

själv känns det som om gråten har blivit en rutin, morgon och kväll.. På morgonen gråter jag alltid en skvätt innan jag äker till jobbet, för att jag är så orkeslös och itne vill jobba. På kvällarna gråter jag för jag har panik över att vara konstant hungrig och har ont i huvudet. Jag är oerhört tacksam för att äntligen fått mitt pluss på stickan, men jag trodde inte att det skulle bli så jobbigt.. självklart trodde jag itne att det var rosa moln och glitterhjärtan kring en graviditet.. men iaf.

• Jmelb

Neeej odessaGråter, så fruktansvärt. många många kramar till dig. ta hand om er!

• Jmelb

pinkipie: Nej vad tråkigt att höra, men har du verkligen kollat upp att det är missfall? jag säger precis som många redan sagt.. Det är vanligt med mellanblödningar.

Det här med graviditet är väldigt spännande hur man kan må. Jag trodde verkligen inte att "bli gravid" var en resa på rosa moln med glittrande hjärtan runtomkring mig.. man har ju hört vänner som mår illa m.m., men jag har inte riktigt förstått hur man mått när vänner förklarat..
    Jag har fått det märkliga symptomet... konstant hunger.. jag äter och äter och äter och känner mig aldrig mätt.. full i magen känner jag mig dock och blir illamående för att magsäcken är full.. Jag kan äta lunch och sen tar det 10 min och jag blir vrålhungrig och då menar jag verkligen vrååålhungrig.. känns som om jag inte ätit på 15 timmar och blir yr och illamående som man lätt blir när man inte ätit på "länge"... Jag har lite smått panik över detta just nu.. för jag är inte sugen på någonting att äta, så det blir att jag tvingar i mig vad som helst.. det känns som om min ämnesomsättning är skyhög. man kan ju undra vad som händer med tanke på att jag stoppar i mig något att äta typ var 20 min utöver frukost, lunch o middag och ändå har jag gått ner 2,5 kg på 1½ vecka. Jag klarar just nu inte av att göra något annat än att ligga i soffan efter jobbet och försöka äta heeela tiden.. Jag som hade hoppats på att jag skulle kunnat träna och leva som vanligt, men just nu går det inte.. suck.

som sagt.. det här med graviditetssymptom är mycket märkligt. hoppas innerligt att det inte håller i sig i 9 mån.

• Jmelb
    längtar74: grattis till ditt efterlängtade plus. Självklart är du välkommen med här i tråden. Ja den där väntan på VUL känns väldigt långt bort och tiden går sååå långsamt. Själv är den äntligen 1½ dag bort.

Jag pratade med min läkare idag om min ständiga hunger och illamående och orkeslöshet.. Och svaret man får är: JA, det låter fullständigt normalt. gaaah Obestämd Jag hoppas verkligen att det stämmer det hon säger att det går över. Man har ju läst om skräckexemplena där de hållit på i 9 månader.
     Hon rekomenderade mig postafen mot illamåendet och mot min ständiga hunger fanns tyvärr inget att göra men hon sa: ÄT allt du är sugen på, oavsett om det är sallad, semla eller coca cola. Sen kanske man inte "bara" skulle äta det, men det står ju överallt. "tänk på vad du äter", "ät inte för två", men hon sa att det gällde inte de första 3 månaderna, då skulle man äta ofta och när man behövde. Viktigast var att man drack mycket och det fick gärna innehålla socker så att man får lite energi.
  • Jmelb

jag har inga cravings, eller snarare det byts från dag till dag.. ena dagen vill jag bara äta morötter och andra dagen när min älskade man är gullig oh ger mig morötter så spyr jag bara vid synen av dom. Jag har märkt att suget i magen minskar när jag äter proteiner så nu har jag förätit mig på kyckling och det vattnas i munnen när jag tänker på fläskfile...
    Jag har blivit otroligt känslig mot dofter.. fruktansvärt.. jag känner jättelätt andras andedräkter..jättejobbigt!
     just nu känns det som om man kan få jobb på vilket ställe som helst som kräver bra luktsinne :)

• Jmelb

Har precis kommit hem efter mitt VUL.. Fick se min lilla räka i magen och hjärtat som pickade.. helt fantastiskt var det att se, men oxo overkligt..

Läkaren sa att jag var 7+4, men enligt familjeliv ska jag vara 7+6..  
    lilla räkan var  iaf 16 mm, och UL beräknade att jag har BF 10/ 10. Samma som du Odessa (konstigt då jag gjorde ÄP 2 dagar efter dig.. men men.. något man lärt sig under de här åren och den här resan att inget är normalt när det gäller mänskliga kroppar :)

Jag tänkt ringa MVC idag och skriva in mig.. Här i linköping tar de KUB/NUPP test på alla gravida oavsett ålder..  

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?