• susanba

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

Hej alla glada! Skrattande'

Fredag och snart en efterlängtad helg! för de som inte jobbar helger vill säga ; )

Hopppas det går bra för aööa och att det vidriga illamåendet börjar ge sig...mitt har blivit lite bättre denna vecka är i v 15+3 idag! Men rätt som det är så mår jag skitilla och spyr..inte kul om man skulle vara och handla...etc som tur är har det inte hänt.... Jag har gått ner ytterliggare ett kg, men som Caspianne skrev magen e stor och pluffsig iallafall inte vet jag var kg gått ner ngnstans...ehh haha

Jag har precis avslutat min kurs och fick mvg så det var ju trevligt! Så nu har man "bara" jobb och graviditet och fokusera på :)  Mitt jobb sliter verkligen så jag hoppas få prata med en läkare om min situation snart....

Önskar er alla en trevlig helg Här i stockholm är det blötsnöväder, mindre kul...

kram         

• susanba
    Caspianne skrev 2012-04-17 11:16:20 följande:
    Pölsan och Längtar: Hoppas att ni mår bättre! Inte kul med matförgiftning/kräksjuka. Stackare!

Susanba: Jag har lågt sköldskörtelvärde visade det sig, när jag på eget bevåg bad dem mäta detta. Jag ville det eftersom jag legat högt i TSH (2) vid något tillfälle under våra fertilitetsutredningar.
    Som tur är, så är det inte alla sköldkörtelvärden utan bara TSH som ligger lågt (0,16-0,2) så enligt läkare är det ganska normalt i början på grav.     
    Hur som helst så tänkte jag tipsa om att dra ner på kaffe/the då detta kan höja TSH.
    Kommer de ge dig levaxin? 

Jmelb: Vid mitt andra besök hos BM tog de blodprov, frågade om vikt och så fick jag lämna urinprov. 

Hello Caspianne, Jag har eller rättare sagt skulle blilvit uppringd av läkare och få en remiss till specialMV men inte sett röken av en remiss än så länge...vad bar du kollade dig, jag ska inte äta levaxin då vad jag förstod överproducerade sköldskjörtelhormon, alltså ngn annan medicin, det är väl sk. strumavarning...Men jag kan inte alla detaljer om TSH värde, som du förstår sen tidigare är jag grymt ointresserad av kroppen och anatomin :) vet inte varför men jag borde ändra mig, men nu har jag förstått att ngt är galet och blir förbannad när de inte hör av sig när de ska...men man måste ju se om sitt hus själv förståts! oj nu ringer telefonen...hej så länge kraam
  • susanba

hej tjejer! håller.med anaya! det e ingen fara m.sk alkoholfria viner/öl det är sån otroligt pytteliten mängd och så himla gott e det ju inte så man häller ju inte I sig direkt ;) jag tycket bara ölen e god allt alkoholfria vinet smakar avslagen druv must blääää kan.lika gärna köpa herrgårdscider! men vd jag kan rekommendera er som drink e.russian o soda m.is o citron jättefriskt! el som jag som gillar bloodymary nu tar jag en virgin mary istället! det finns verkligen jätt emkt goda alkholfria drinkar e.ni ute p.krogen utmana bartendern de brukar nästan göra goare alkoholfria drinkar! jaaa jag ska p. 24 h kryssning cinderella om två helger då ska drickas goa fruktdri.kar ! om man nu mår om..äähihi en fråga till er alla! är dt ngn som fått begynn.foglossn.besvär? jag tror jag redan fått det....ont som fasiken I lju mskar o tryck nerifrån...o ont o gå fort etc...usch tycker det e lite tidigt...går in I v16imorn.... gonatt!

• susanba

stort grattis längtar! oja liten risk verklig en!! jag längtar så till mitt nästa ul som e 15 maj då ska vi förhoppningsvis se vad det e för.kön!!! vilken v.e du I nu längtar? visst e det.u.derbart att se beviset på bild,så overkligt! tyvärr ligger jag nedbäddad I feber ont I ha ls o dålig mage inge kul ovanpå gravidillamåendet...el.vd det nu är för illamående....hoppas ni andra mår br a!el bättre..jag har grymt dåligt järnvärde...o äter fort.i princip bara typ frukostmat o past a o diggar helt plötsligt o dricka mjölk....men läste att kroppen behöver det I v16 så det e.ju bra tyvärr får jag ba ra I mig veg.inget animaliskt....annars älskar jag kött...konstigt hur är det för.er andra? caspianne ?hur e läget? längesen nu hoppas allt e bra! kram t.er alla

• susanba
    Caspianne skrev 2012-04-26 13:48:39 följande:
    Haha, blev lite ful i skratt, för jag som är en notorisk mjölkdrickare har ju inte kunnat dricka mjölk på flera veckor, men sedan 1-2 veckor tillbaks, så kan jag plötsligt dricka mjölk igen och voila: är i vecka 16

Grattis till bra betyg på din utbildning! Bra kämpat! Hoppas nu verkligen att ditt illamående ger med sig nångång.
    Tror nog ändå du får i dig det viktigaste till bebisen. Krya på dig nu och kanske du kan gå ner i tid på jobbet om det är kämpigt?

Jag har också lite lågt järnvärde och ska börja med järntabletter i samband med RUL den 15 maj.
    Har inte 100 koll på skäldkörteln, men jag har låg TSH och förstår det som att det betyder överproduktion (-> struma) däremot var T3 och T4 ok, så än så länge gör de ingenting åt det och det är tydligen vanligt med låga värden i början av grav.
    Tjenna!! haha vd roligt det där med mjölken, skratt* jag har inte heller varit sugen på mjölk på ett långt tag, men nu har jag ett behov, som sagt kroppen säger vad den behöver i vissa lägen iallafall ;) Men tyvärr inte i alla som i mitt fall...kan inte få i mig någon varm mat eller kött/fisk...  Jag har fortfarande inte fått den där remissen till Special MV som skulle kolla upp mina sköldkörtelhormoner än, så jag antar det inte är alarmerande iallafall.

Jag har blivit sjukskriven idag i två veckor och ska till sjukgymnast och få det fastställt om det nu är foglossning jag lider va redan!? En sak är klar, hennes undersökning av mig när hon klämde mina ljumskar var hemskt smärtsamt, usch hoppas detta kommer stanna i skov och inte bli värre, mitt jobb är iallafall alldeles för tyngt, men det känns surt o redan bli sjukskriven när man har mer än 5 månader kvar!!? Hoppas ni andra inte tidiga problem med detta... det gör så ont bara av att gå.... Men skönt och vila i 2 veckor sen har jag 1 veckas semester!!

Tjingeling på er// susan
  • susanba

Hej alla väntande, med magar och inte magar :)

Min mage är fläskig och der bara ut som en tjockis, bred o stor usch haha men fort. bara gått upp 1kg av de 6 jag tappat så det är ju skönt... Tyvärr är min foglossning värre :( Varit hos sjukgymnast och läkare blivit fortsatt sjukskriven så jag kommer inte gå tillbaka till mitt tunga jobb, det funkar inte. Nu har jag fått stränga order om vila kuddar mellan ben, vattengympa och jag får INTE gå mer än korta sträckor..inte dammsuga, inte böja mig ner mot golvet...låter det kul?! bara 5 mån kvar!! jaja jag det är iallafall rätt månader på året och vara hemma ;)

Kvitter - vilken härlig bild! Men vad trist att ni inte fick reda på könet :) Jag är så nyfiken så jag döör :D Vi ska till UL på tis 15maj och då hoppas jag vi får se vad det är!!!

Jmelb - känner igen oron jag är i 17+4 idag och har inte känt så mycket där nere men igår fick jag se två sparkande fossingar när de kollade att min livmodertapp såg bra ut etc...o det var så skööönt! Men en viss oro har man väl med sig hela graviditeten... Men man måste ju tillåta sig att njuta också, att det verkligen är sant! Som sagt jag hade ställt in mig på att aldrig kunna bli gravid, vilken lycka!

Har ni bestämt er för några namn än då.....  Vi har bestämt om det bir en kille ska han heta Maxwell- så sött tycker jag! Tjejnamn finns så många fina...kanske Esther efter min mormor?

Idag ska vi gå på bröllop, och jag får lämna klackskorna hemma!

Ha en fin helg på er alla!               

• susanba

jag har också rul imorn! spännande caspianne då får vi kanske båda veta vad vi får för kön hiiii e så nyfiken!! till råga på allt fyller jag nytant imorn (40) hiiii bästa födelsedagpresenten e ju helt klart detta, imorn har min man klurat ihop en suprise trip ngnstans... så jag ska packa väska för en natt :) jmelb himla massa fina namn där! caspia.ne , vi var inne på maximilian först en sedan blev det maxwell ist. :) ja förhoppningsvis får man reda på imorn om det blir en max...hiiiii ha en finfin kväll!

• susanba

halloj alla!!

Tack för gratulationer, kan man säga att man är i v39+1 nu när man fyllt 40? flllin
    Jag har kommit hem från ett underbart dygn i stockholms skärgård, Sandhamn, Seglarhotellet. Blir rörd över min makes överasking, till råga på allt stod en fin bukett med rosor på bordet i Restaurangen, han e bäst!

Grattis Caspianne & Pölsan till lyckade RUL!
    Vi hade också ett lyckat RUL, allt såg ut som det ska, och det var svårt att se könet, till slut frågade jag läkaren och hon sammanfattade det med att det till 99% är en tjej!!! Kul Caspianne - kanske det blir tjej för dig med då!
     Jag har inte hört vilket kön som är är vanligast vid IVF behandligar, men min man e glad, han har ju 4 killar sen innnan, och första i tjejen i deras killsläkt :D  

Kvitter - huga får man inte bada bubbelpool det gjorde jag i relaxen på hotellet igår, men gick  ut när det bubblade som mest....usch finns det sådana restriktioner....visste inte om detta..... Vad säger era BM om massage? Min Sjukgymnast rekommenderade mig massage för jag är så stel....

Jahapp,  nu ska man bita tänderna i en stor födelsedagsfest på lö rkommer över 55 vuxna och 17 barn hem t. oss...bjöd in alla för längesen, innan jag visste om min foglossning, ser det som sista stora ansträngningen på den fronten iallafall, jag tänker slippa disken och köra med engångsprylar iallafall!

Må så gott allihopa, trevlig långhelg!!       

• susanba

Hej allihopa o grattis Jmelb & Idamarie till era lyckad rul!

Själv är jag i vecka 20+2 och känner inget fladder el. sparkar än, men det beror väl på att jag har en "krockkudde" som ligger i vägen, jag har redan 4 st!! mammabyxor... super sköna och 3 av dem m. tunt jeanstyg, alla inköpta på HM! Jag var nojjig för längden på benen är 1,81 men de funkade med alla! och så har jag inhandlat stans skönaste och eccosandaler inför sommaren, jag som älskar klackar får säga bye bye till dessa pga foglossningen...

Imorn ska jag till både läkare och BM är ju fortsatt sjulkskriven och kommer vara så hela tiden, som sagt inte kul för ekonomin, gud vad lite det blir kvar....men jag blev iaf godkänd utan krux av försäkringskassan! Är det ngn annan som fått foglossningsbesvär? Jag har köpt ett bäckenbälte och det är såå skönt!

Netz - känner igen nästäppan har varit förkyld i snart tre veckor och det släpper inte, tydligen har man väl lite sämre immunförsvar när man är gravid, samt svullna slemhinnor....smådrygt :)

Ja barnvagnar, vilken djungel!! Jag vill ha en som är lätt att lyfta in i bilen och som du skrev JMelb anpassad för långa!! men samtidigt ska den vara stadig....och allra helst hitta en bättre begagnad - det kommer bli så mkt kostnader ändå....tips e väldigt välkomna!!

Har ni börjat få stora magar? Jag tycker att min svullnar och blir störe på kvällen, har bara gått upp 2,5 kg...och så får jag lite sammandragningar då och då..lite obehagligt tycker jag ska fråga min BM om det, har ni andra också fått det?

Trevlig helg! kram S                

• susanba

Hej allihopa!!

Vad flitiga somliga av er är o skriva i tråden!! Själv är jag som sagt sjuskriven men har ingen ro att sitta vid burken så mycket ändå... :)

Välkommen till tråden Poussin!

Ja heergud vad tiden går och vad häftigt att många av er känner sparkar, jag går in i v 24 imorgon men känner inga sparkar, något känner jag men det är mest lite molande värk o "hugg" då och då...men eftersom min moderkaka sitter i framvägg kan det dröja innan man känner värkar.. Men känner jag inget efter v 25 blir jag orolig, då tänker jag kolla iallafall... alltid hellre än inte alls. Jag är riktigt less på att vara sjukskriven RASTLÖS eftersom jag har ont så kan jag hellee inte göra så mycket fysiskt..och när jag trotsar får jag lida...jaa det e bara och härda ut....

Konstigt jag gillar shopping annars, men nu när jag ska tänka bebis så blir jag mer att jag vill vänta, avvakta... Barnvagnar har vi börjat kolla och till er som är långa har jag fått hett tips om BRIO GO (jag e 1,81 och maken 1,95) den ska vara bra anpassad för att skonsamma ryggar och lätt att fälla ihop etc...  Jag ska leta begangnat när jag "provkört" i butik :) Tydl . så kan man även knipsa fast babyskyddet på vagnen så man slipper bära den om man ska ha med vagn också, det verkar ju praktiskt samt att den har gott om "shoppingplats" under vagnen...

Må så gott allihopa, 

Susanne              

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?