• längtar74

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

Pölsan - är det verkligen redan en månad sedan?! Härligt att höra att ni mår bra båda två, med undantag för urinröret då...hoppas att det ger med dig snart.

Besök på kk två dagar i rad för mig. Igår mer protein i urinen, men läkaren tror att det kan vara ett tecken på att förlossningen närmar sig. Hoppas det - 40 + 1 idag så nu får du gärna komma ut! Fick också extra ul idag eft vi hörde rätt mycket extraslag på bebisens hjärtljud vid ctg, men allt såg bra ut. Så skönt!

• längtar74

Hej tjejer, jaha, nu är man igångsatt! Nya prover idag som gjorde att de inte ville vänta. O pyret är ju färdigbakat! Blir kvar på sjukhuset tills bebisen är ute

• längtar74

Hej tjejer! Nu ligger vår lilla prinsessa o sover i vårt rum på bb. Hon kom igår 16.11 men det blev en lite mer dramatisk förlossning än vi trott, sugklocka som lossnade två gånger o slutligen tång för att få ut henne. Sedan satt moderkakan fast så mannen fick vara med lilltjejen på neonatal medan jag sövdes ner. Förlorade tre liter blod totalt så idag blev d blodtransfusion, men jag känner mig redan piggare. Och pyret är här Hon är inte helt utskriven från neonatal ännu, men fick permis för att vara med oss. Så oändligt tacksamma för att allt gick bra och så lyckliga!

Kramar till er alla!

• längtar74

Hej! Oj, Idamarie, så det var moderkakedrama för er med? Man blir verkligen spak av att förlora så mkt blod. Hur gick det på viktkontrollen?

Själv är jag fortfarande kvar på bb. När vår tjej blev utskriven från neonatal så var problemet mina värden, dels pga blodförlusten, men sedan har det varit blodtrycket som krånglat. Jag blev ju igångsatt pga havandeskapsförgiftning o det finns en risk att man får det även efter förlossningen, så de har kollat trycket m jämna mellanrum. Häromkvällen var det uppe i 190/95, så då fick jag blodtryckssänkande medicin. Vi hade räknat med att få åka hem idag, men doktorn är tydligen inte riktigt nöjd. Det känns ju skönt på sätt o vis att de har så bra koll, men samtidigt så längtar jag hem. Jag vill börja mammaledigheten på riktigt!
    En fördel är att man här i lugn o ro kan sitta i sängen o äta. Blev sydd på fyra ställen så det är inte helt fel med lite extra komfort

Kramar från bb - nu ska jag ge lilltjejen lite mat!

• längtar74

Nu är vi äntligen hemma! Efter en natt på bb med blodtrycksmätning typ var tredje timme så kände sig doktorn ok med att vi åkte hem. Så skönt! Håller helt med, idamarie - man vill ju få använda de tio dagarna till "riktig" föräldraledighet, inte hänga på bb. Men samtidigt så vill man ju inte åka hem med några komplikationer...

Förstår att d känns jobbigt med vikten. Men ersättningen kommer du att få få sluta med snart - promise! Till dess, ta hand om dig så att du får krafterna tillbaks.

Kramar till er alla! Förresten - hur har vi det med bf? Är d inte dags för ngn snart?

• längtar74

Netz - skickar en liten knuff i rätt riktning:)

Gissar att ni provat m de gamla knepen för att få igång kroppen? Färdknäpp, champagne o promenader blev jag rekommenderad. Faktum är att färdknäpp var ngt som alla läkare tipsade om...

Kram!

• längtar74

Netz - förstår så väl att det är lite irriterande med alla frågor. Jag menar, det är ju inte som att du inte skulle informera om det händer något... Det är väl bara så att pyret trivs så himla bra därinne. Varför ska man lämna en varm o skön bostad där mat hela tiden finns inom räckhåll? ;)

Susan o Idamarie - så drygt att amningen krånglar. Även om det är vanligt, så är det nog ingen tröst. Tur att det finns ersättning. Mamma berättade om hur d var förr - då vägdes barnet före o efter amning på bb, och om man tyckte att vikten var för låg så bars barnet tbaks till mamman. Bara att amma på! Helt knäppt! Idamarie - hoppas att viktkurvan pekar åt rätt håll när ni träffar BVC.

Susan - jag undrade så var caspianne tog vägen så jag tittade in på hennes sida. Det gjorde mig så fruktansvärt ont att läsa om vad som hänt. Jag fick ju en mildare form av hf o med tanke på vad som hände under förlossningen så har vi tänkt mycket på hur fel allt kunde gått. Jag har tänkt flera gånger att jag skulle skriva till henne, men eftersom det är en tid sedan det hände så kändes det som om jag bara skulle riskera att riva upp saker. Hoppas så innerligt att hon mår någorlunda bra?

Från det ena till det andra: vår lilla tjej växer o frodas. Första besöket från BVC igår (hembesök - väldigt bekvämt!) o nu är hon uppe i 4,1 kg. Så maten har vi inga problem med. Men däremot så är hon ngt av en dr Jekyll o mr hyde. På dagarna helt ljuvlig, men så kommer natten...hon har så svårt att komma till ro. Vill mest snutta hela tiden, gnäller o gnyr. Igår var det konstant gallskrik mest hela tiden. Fick tips om att magen ofta krånglar mer på kvällen så idag ska vi köpa magdroppar.

Att man själv sover dåligt är ju ingen humörhöjare direkt. Tyvärr går det ut lite över min man, vilket känns orättvist. Men så sitter jag med pyret i famnen o känner bokstavligen hur de mentala o känslomässiga bekymmersrynkorna slätas ut.

Blev långt det här... Många kramar till er alla.

• längtar74

Go skruttan, Idamarie Härligt att hon gått upp i vikt!

Netz - låter som en bra utflyktsplan!

• längtar74

Netz - skönt att allt såg bra ut! Ja, fattar att du är leds. Passa på att vila o äta lite extra!

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?