• JECJ

Foder? Bara hö?

Hej!
    Jag ska snart skaffa hästar igen efter 13 år utan. När jag hade häst sist så gav vi hö, havre, korn, betfor och en massa tillskott. Jag har frågat flera hästägare om hur man utfodrar hästar "nu för tiden" och fått till svar att många bara ger hö och eventuellt några tillskott.
    Det har också blivit mer vanligt med barfotahästar än var det var när jag hade häst.

Jag planerar att ha hästarna på lösdrift (har flera stoooora hagar med bra bete) men kommer att bygga om stallet så jag har tillgång till boxar al. fler-häst box. Jag kommer hobbyrida och planerar eventuellt att ha en arab och ett kallblod till att börja med.

Självklart så får jag se till hästarnas individuella behov: Men jag undrar, hur gör ni med foder, skor och stall?

• Svar på tråden Foder? Bara hö?
  • Glasögonormen
    tinis77 skrev 2012-06-20 09:39:19 följande:
    Glasögonormen, du verkar ha koll på läget! Jag har två hästar, en shettis och en fjording. Shettisen får barfota, och har alltid gjort, men fjordingen har jag bara ägt i ett halvår och hon är skodd. Sist när hovis var här satte vi dock bara skor i fram. Hon har inte ömmat någonting på bakhovarna, men hon hade lite hål i båda bak som jag inbillar mig beror på skorna.. Ingen av mina tidigare barfotahästar har haft det.
    Tror du hon fixar att gå barfota? Hästarna går på lösdrift året om, just nu på magert bete (shettis har haft fång). De rids 3-4 gånger i veckan och löslongeras däremellan. Jag vill gärna ha henne oskodd, vad tror du?
    Hål i båda bakhovarna? Hur menar du? efter sömmarna?

Jag tror absolut din fjording kan gå barfota! Men anlita INTE en hovslagare till att verka isåfall. Jag har under mina år i hästvärlden aldrig sett en hovslagare som kan verka en hov som ska vara barfota, oftast ser hoven då ut som om att det sedan ska slås på en sko och så ser ju inte riktigt en naturlig hov ut.

Fjordingen kan bli jätteöm när skorna tas av, det beror på att blodcirkulationen kommer igång och hon får tillbaka känseln i hoven. Det finns också sådana hästar som inte bryr sig ett dugg och redan nästa dag kör galopprejs på ett knögglig grusväg. Men ta kontakt med en SANHCP-verkare, hon/han hjälper dig dels med verkningen och ska även kunna ge tips på bra mat som underlättar övergången för hästarna. 

Lösdriften kommer nog verkligen underlätta för din häst. Där kan den röra sig och det är det som behövs, hoven behöver aktiveras för att bli frisk. Antar att hon varit skodd länge? Då kan strålen ha "ruttnat" (fel ord egentligen men kommer inte på något bättre) pga att den inte fått användas. strålen måste närmligen komma i kontakt med marken.  

Jag tror som sagt inte att det är några som helst problem med att ställa om din fjording till helt barfota.Tänk vad skönt att få slippa tappskor ;)  
    Att vara för sig själv och att vara ensam är två olika saker
  • Glasögonormen
    Glasögonormen skrev 2012-06-20 11:46:08 följande:
    Hål i båda bakhovarna? Hur menar du? efter sömmarna?

Jag tror absolut din fjording kan gå barfota! Men anlita INTE en hovslagare till att verka isåfall. Jag har under mina år i hästvärlden aldrig sett en hovslagare som kan verka en hov som ska vara barfota, oftast ser hoven då ut som om att det sedan ska slås på en sko och så ser ju inte riktigt en naturlig hov ut.

Fjordingen kan bli jätteöm när skorna tas av, det beror på att blodcirkulationen kommer igång och hon får tillbaka känseln i hoven. Det finns också sådana hästar som inte bryr sig ett dugg och redan nästa dag kör galopprejs på ett knögglig grusväg. Men ta kontakt med en SANHCP-verkare, hon/han hjälper dig dels med verkningen och ska även kunna ge tips på bra mat som underlättar övergången för hästarna. 

Lösdriften kommer nog verkligen underlätta för din häst. Där kan den röra sig och det är det som behövs, hoven behöver aktiveras för att bli frisk. Antar att hon varit skodd länge? Då kan strålen ha "ruttnat" (fel ord egentligen men kommer inte på något bättre) pga att den inte fått användas. strålen måste närmligen komma i kontakt med marken.  

Jag tror som sagt inte att det är några som helst problem med att ställa om din fjording till helt barfota.Tänk vad skönt att få slippa tappskor ;)  
    Nu blev det nog lite otydligt här känner jag. det är såklart inte bara blodcirkulationen som är enda anledningen.. Jaja, detta kan SANHCP-utbildad tala om för dig på ett bättre sätt! :)
  • Glasögonormen
    Madick skrev 2012-06-20 11:12:10 följande:
    Ni som funderar på barfota, det är helt ok, jag har haft hästar som klarar att gå barfota och andra som inte alls fixar det.

Nånting ni MÅSTE veta och stå på er om är: INGEN häst ska NÅNSIN ha ont efter en verkning. Att "få ordning" på tidigare skodda hovar måste få ta tid. Dessutom behöver ni läsa på om hovmekanismen och hovbenets vinkel osv. Tyvärr kan inte alla det ens för att de gått kurser och kallar sig auktoriserade eller examinerade.

Tänk på att det är DU som hästägare som är ansvarig för att hästen inte utsätts för onödigt lidande och alltså kan bli åtalad för djurplågeri om fel barfotaverkare anlitas.
    som sagt, www.sanhcp.org/examinerade

Klart att hästen inte ska ha ont efter en verkning! Men hästar som har ont efter skoning, är det ok? Läste ju om en som måste "planera efter skoningen" för att hästen blir så öm att den måste vila ett par dagar.. Det är ju inte heller okej? Då bör man ju uppenbarligen byta hovslagare, eller hur?

Jag känner en tjej som äger ett fullblod. Stoet blev skott i tidiga år (alltså långt innan hov och häst egentligen är färdigvuxna, det brukar varmblod bli mellan 7-10 år och kallblod kan sega sig hela vägen upp till 12 års ålder innan de är färdiga!) och fick tillslut "fullblodshovar" -platta, breda, urdålig kvalité och hon fick ha typ "gummiplattor" (hjälp mig med hovslagarspråket.. haha) under för hon var så öm -kunde inte gå på minsta ojämnt underlag, TROTS SKORNA ..

Min vän ringde då en SANHCP-are som kom ut till stallet, tog av skorna (behövdes knappt några verktyg till det, hovarna var så pissdåliga så skorna trillade av bara man tittade på dom typ) och verkade bort så mycket hon kunde just då. Hästen blev ju öm, men inte så mycket mer öm än den varit tidigare. Fick röra sig i en stor härlig hage och på asfalt just för att hoven skulle komma igång. blev ingen ridning bara promenader. Sedan kom SANHCP-aren med jämna mellanrum och idag har detta fina sto superfina, hårda, perfekt formade hovar, går fram i alla underlag och och hela hästen mår mycket bättre. spänningarna i ryggen har släppt, just för att hon inte längre har ont och spänner sig inte i varje steg. Hon hoppar mycket bättre, går bättre i dressyren, går inte fram som en sist seg som en snigel på uteritter utan nu kommer galopphästen fram i henne och hon MÅSTE gå först haha..          

Så ja, mig övertygar ni inte om att skodda hovar är bäst.. :) 
  • Glasögonormen
    Majsan70 skrev 2012-06-20 09:50:14 följande:
    Mycket intressant läsning tycker jag som i dagarna väntar på en nyinförskaffad ponny till dottern. Jag har inte hållt på med hästar på över 20 år själv o har kommit bort från mycket av tänket.
    Vår ponny har gått barfota i hela sitt 12 åriga liv o jag tror hon får fortsätta med det. Hon äter i princip bara grovfoder och jag vet att det är bra sådant där vi stallar upp henne.

Klart hon ska fortsätta med det! Tipsar om samma länk för din del, www.sanhcp.org/examinerade.

Låter jättebra med grovfodret. Tror eran ponny kommer få det toppenbra med er som ägare!  
  • tinis77

Hon hade håligheter i hovarna som kom fram när hon verkades. Hon gick som vanligt efter att bakskorna åkt av, så jag hoppas att det funkar även i fram.
    Hon är 19 år och har förmodligen varit skodd större delen av sitt liv..

• Glasögonormen
    tinis77 skrev 2012-06-20 12:33:29 följande:
    Hon hade håligheter i hovarna som kom fram när hon verkades. Hon gick som vanligt efter att bakskorna åkt av, så jag hoppas att det funkar även i fram.
    Hon är 19 år och har förmodligen varit skodd större delen av sitt liv..

Ja, de flesta brukar ju sko första gången när hästen rids in så förmodligen har hon väl varit det.. Det är väl det vanligaste skulle jag väl tro.

Men jag tror fortfarande att hon skulla klara barfotagång utan problem.  Det är ju bara i början det kan vara jobbigt, bara för att hon inte är van vid det. I värsta fall så kan man köpa ett par barfotaboots man kan ha i början. Då blir det tryck på strålen men hästen slipper gå på tex grus. Men dom ska INTE användas som en "permanent lösning" (som skor gör), utan bara under övergångsperioden när det behövs -alltså ska hästen inte gå med dom 24 timmar om dygnet. Det finns även barfotaboots som man kan brodda, om man inte vågar lita på att hästen kan gå på snö och is om vintern :)

Börja så fort du kan! :) Det är en VÄLDIGT intressant process att följa, när man tagit av skorna och ser hur hästen skickar ner ny, mindre hov istället för den där breda som oftast skodda hästar har.
  • Madick
    Glasögonormen skrev 2012-06-20 11:59:22 följande:
    Klart att hästen inte ska ha ont efter en verkning! Men hästar som har ont efter skoning, är det ok? Läste ju om en som måste "planera efter skoningen" för att hästen blir så öm att den måste vila ett par dagar.. Det är ju inte heller okej? Då bör man ju uppenbarligen byta hovslagare, eller hur?

Så ja, mig övertygar ni inte om att skodda hovar är bäst.. :) 

Nej, eftersom hästen verkas även när den skos är det såklart inte ok att den har ont efter skoning heller, det såg jag som självklart, jag förstår inte hur du fick det till att jag tyckte nån smärta i hovarna var ok.

Jag har inte för avsikt att övertala dig att skodda hovar är bäst, varför skulle jag det? Varför ska någon övertala någon om att det ena eller andra är bäst? Hästar, liksom hovar, är INDIVIDER. Vad som behövs beror på så många saker. Tyvärr är det få hästmänniskor (både ägare och "tjänsteutförare") som inte kan se de individuella behoven utan mosar på med att det de gör är det bästa för alla.
  • tinis77

Skorna ryker nästa vecka, hon kommer att ha semester i juli när medryttaren är bortrest, så det blir nog perfekt.

• Glasögonormen
    Madick skrev 2012-06-20 14:27:42 följande:

Nej, eftersom hästen verkas även när den skos är det såklart inte ok att den har ont efter skoning heller, det såg jag som självklart, jag förstår inte hur du fick det till att jag tyckte nån smärta i hovarna var ok.

Jag har inte för avsikt att övertala dig att skodda hovar är bäst, varför skulle jag det? Varför ska någon övertala någon om att det ena eller andra är bäst? Hästar, liksom hovar, är INDIVIDER. Vad som behövs beror på så många saker. Tyvärr är det få hästmänniskor (både ägare och "tjänsteutförare") som inte kan se de individuella behoven utan mosar på med att det de gör är det bästa för alla.

Jaha förlåt, jag missförstod. Trodde du menade enbart när hästen är barfota och inte när det sedan ska på en sko

Det har jag inte sagt att du försöker göra. Tyvärr så är det väldigt många andra som försöker det.

Jag kan hålla med om att vissa är lite väl extrema -men många som är det har ingen kunskap heller. Pratade men en kompis för några veckor sen och när jag sa att jag föredrar en häst som är barfota så tjafsade hon lite och sen så sa hon "men kan den gå då? kan den hoppa? eller kan den bara gå i hagen? vem vill ha en sån häst som inte kan prestera?" eeeh... En häst är född barfota, klart hovarna fungerar barfota då liksom.. haha.. Men hon trodde fortfarande inte på mig, kan ju tillägga att anledningen till att jag ens tog upp det då är för att hennes häst har så vidrigt fula hovar så jag mår illa. fulla av traumaränder, breda, tappskor hela tiden. Jaja det är hennes problem men hästen är ju långt ifrån frisk.. Kanske därför hon inte lyckas få tillräckligt bra resultat när hon tävlar :)

Känner att det nog är viktigt att poängtera (inte bara till dig utan till alla som läser) att det finns sjuka hovar på båda sidor, både barfota och skodda. När hästen är barfota så märker man att något är fel och kan rätta till det (vissa slår på skor, vissa ändrar tex fodret eller så). Att slå på sko löser inte problemet, det tar bara bort symtomet.   Inte nog med att skon bara tar bort symtomet (så man inte kan fixa det, för man kan ju inte få reda på vad problemet är!), den kan leda till mer skador. Hästen får svårare att läka inflammationer och skador. Massor med problem bara för att man från början kanske hade något så "enkelt" som en för bred hov. 

Ja som jag skrev innan, jag kan babbla på om detta i evigheter.. :)  
  • Madick

Jag håller inte med dig om att alla hästar i alla situationer fungerar barfota.

Skorna är till för att skydda hoven mot överslitage, dvs hästar som jobbar på underlag som asfalt och grus behöver någonting utanpå hoven för att den inte ska slitas ner för mycket.

Utöver det finns det tillfällen då skärpning behövs, dvs på is eller hala gräsbanor. Varför ska jag utsätta min häst för risken till fläkskador för att hästen absolut ska vara barfota?

Det som är farligt i ditt resonemang är att det är så fanatiskt. Alla fanatister är farliga, där det bara finns ett rätt sätt och alla andra ska övertygas till denna rätta tro.

Svar på tråden Foder? Bara hö?