Madick skrev 2012-06-20 11:12:10 följande:
Ni som funderar på barfota, det är helt ok, jag har haft hästar som klarar att gå barfota och andra som inte alls fixar det.
Nånting ni MÅSTE veta och stå på er om är: INGEN häst ska NÅNSIN ha ont efter en verkning. Att "få ordning" på tidigare skodda hovar måste få ta tid. Dessutom behöver ni läsa på om hovmekanismen och hovbenets vinkel osv. Tyvärr kan inte alla det ens för att de gått kurser och kallar sig auktoriserade eller examinerade.
Tänk på att det är DU som hästägare som är ansvarig för att hästen inte utsätts för onödigt lidande och alltså kan bli åtalad för djurplågeri om fel barfotaverkare anlitas.
som sagt,
www.sanhcp.org/examinerade.
Klart att hästen inte ska ha ont efter en verkning! Men hästar som har ont efter skoning, är det ok? Läste ju om en som måste "planera efter skoningen" för att hästen blir så öm att den måste vila ett par dagar.. Det är ju inte heller okej? Då bör man ju uppenbarligen byta hovslagare, eller hur?
Jag känner en tjej som äger ett fullblod. Stoet blev skott i tidiga år (alltså långt innan hov och häst egentligen är färdigvuxna, det brukar varmblod bli mellan 7-10 år och kallblod kan sega sig hela vägen upp till 12 års ålder innan de är färdiga!) och fick tillslut "fullblodshovar" -platta, breda, urdålig kvalité och hon fick ha typ "gummiplattor" (hjälp mig med hovslagarspråket.. haha) under för hon var så öm -kunde inte gå på minsta ojämnt underlag, TROTS SKORNA ..
Min vän ringde då en SANHCP-are som kom ut till stallet, tog av skorna (behövdes knappt några verktyg till det, hovarna var så pissdåliga så skorna trillade av bara man tittade på dom typ) och verkade bort så mycket hon kunde just då. Hästen blev ju öm, men inte så mycket mer öm än den varit tidigare. Fick röra sig i en stor härlig hage och på asfalt just för att hoven skulle komma igång. blev ingen ridning bara promenader. Sedan kom SANHCP-aren med jämna mellanrum och idag har detta fina sto superfina, hårda, perfekt formade hovar, går fram i alla underlag och och hela hästen mår mycket bättre. spänningarna i ryggen har släppt, just för att hon inte längre har ont och spänner sig inte i varje steg. Hon hoppar mycket bättre, går bättre i dressyren, går inte fram som en sist seg som en snigel på uteritter utan nu kommer galopphästen fram i henne och hon MÅSTE gå först haha..
Så ja, mig övertygar ni inte om att skodda hovar är bäst.. :)