• JECJ

Foder? Bara hö?

Hej!
    Jag ska snart skaffa hästar igen efter 13 år utan. När jag hade häst sist så gav vi hö, havre, korn, betfor och en massa tillskott. Jag har frågat flera hästägare om hur man utfodrar hästar "nu för tiden" och fått till svar att många bara ger hö och eventuellt några tillskott.
    Det har också blivit mer vanligt med barfotahästar än var det var när jag hade häst.

Jag planerar att ha hästarna på lösdrift (har flera stoooora hagar med bra bete) men kommer att bygga om stallet så jag har tillgång till boxar al. fler-häst box. Jag kommer hobbyrida och planerar eventuellt att ha en arab och ett kallblod till att börja med.

Självklart så får jag se till hästarnas individuella behov: Men jag undrar, hur gör ni med foder, skor och stall?

• Svar på tråden Foder? Bara hö?
  • cajsasmamma
    cajsasmamma skrev 2012-02-11 10:08:20 följande:
    Analysera höet och räkna ut  foderstaten efter det.

jag rekommendera inte barfota ifall du inte bara rider på gräsunderlag. 
    Angående stall, gör man det som man känner är mest lämpligt för sina hästar. Jag har mina hästar i stall och ca 12 timmar hagvistelse /dygn. Jag har tävlingshästar, 2 shetlandsponnyer och en gammal russgubbe. Jag skulle lätt kunna ha shettisarna ute på lösdrift men pga att jag är inte ha el utdraget till lösdriften å får som stå inne. Alla våran djur motioneras minst 1timme 5 dagar/vecka.
  • Puggan

Mina får främst grovfoder och havre och pellets efter ridpass, de dräktiga får extra kraftfoder..

• Imquelle90

Uppväxt på hästgård, med en pappa som är fd hovslagare, nu jobbar på skola med hästar.
    Alltid haft dem på lösdrift, det mest naturliga enligt min mening. Har haft allt ifrån föl, araber, shettisar, halvblod, travare, nordisar osv på lösdrift. Funkat lika bra på alla.
    Sen ser vi till den egna individens behov. Min förra häst, ett nordsvenskt sto, fick hö, som alla hästarna på utedriften, fri tillgång till hö.
    Samt havre en gång om dagen, hon behövde den energin.
    Min nästa häst, en nordisvalack fick bara hö.  Havre hade satt sig i huvudet på honom.
    Min nuvarande får också bara höet, och sen nån skopa kornkross efter ridtur.
    Sen får man såklart se till att höet är bra hö.
    Vi slår eget.

Ang skoning så skulle jag som andra säger akta mig för barfotametoden. 
    Grusvägar och asfalt sliter gärna på hovarna, samt att under vintern är det väldigt skönt att kunna slå på snösula och brodd. Utan brodd är det så gott som omöjligt att rida utomhus större delen av vintern. 

fotografpaulinewirenborg.blogg.se/ - en fotoblogg om allt ifrån foto&redtips till häst, hund, the sims 3 och inredning.
  • Plupp73

Har russ, shetland och korsningsponny på lösdrift vilket är ett fantastiskt bra liv för de flesta hästar. Shettisen har mycket bra hovkvalitet, och går barfota helt. Russet är ungponny och går därför barfota, men skall börja skos i samband med inridning. Korsningsponnyn är ömfotad och behöver skor alternativt boots. Vill man att hästen skall tycka att det är trevligt att bli riden/körd är det en fördel om den inte får ont i fötterna. 

Alla hästarna har hösilage som basfoder, men de får även kalk, mineraler och pellets som tillskottsfoder + säsongsvis B-vitamin vid pälsbyte. Ger inte havre och betfor till mina hästar, då det består av snabb energi. Fri tillgång till hösilage har inte fungerat på våra då de sätter i sig alldeles för mycket tyvärr. De fodras 3-4 ggr/dag.

Vi har tillgång till boxar vis sjukdom, fölning etc. Vi har även uppvärmd sadelkammare, och uppbindninsplatser inomhus. Det är en nödvändighet när hovslagaren kommer.

Upplever att hästarna är friska och glada, och de lever det liv som är avsett för hästar - dvs i flock. Väldigt oproblematisk hästhållning faktiskt, men man måste ha thermobar eller värmeslinga i ett badkar för att hålla vattnet i flytande form på vintern.

Det enda som är lite jobbigt är att hästarna inte kan rakas (om man inte vill  täcke), och därför inte bör ridas svettiga på vintern.  

• Apocalypso

Utgå alltid från individen!

En del klarar att gå barfota beroende på hornkvalité, underlag, användning och årstid, andra behöver skor året om. En del funkar på lösdrift, andra inte, jag har haft bägge sorterna. Köp analyserat grovfoder och utgå ifrån det så ser du om du behöver komplettera eller inte, idealet är att grovfodret täcker hela behovet. Det blir billigare och enklare att köpa ett bra grovfoder, du slipper pytsa med en massa tillägg och hästar behöver mycket grovfoder för att må bra både fysiskt och psykiskt. Mina tål exvis inte korn så det får de aldrig. Mina hästar behöver täcken för att inte få ryggproblem, andra klarar att gå utan.

För närvarande har jag hästar på lösdrift med fri tillgång och en uppstallad med 16 kg grovfoder/dygn + luzern och mineral då värdena är sämre på grovfodret i det stallet. Långa utevistelser med kompisar i stora hagar är A och O.

Only weak men fear strong women!
  • Cecese

Jag har analyserat grovfoder. Då vet jag vad dom får i sig och om det behöver kompleteras och i så fall med vad. 
    Mina hästar har tyvärr ett grovfoder med väldigt dåligt med protein så därför får dom soja så dom får tillräckligt med protein. Med ett bra grovfoder behövs det oftast inte kraftfoder alls till vanliga hobbyhästar.

Mina hästar går på lösdrift vilket dom trivs bra med. Stoet avskyr att stå inne och kan inte stå inne. Eller klart hon kan men hon är bara orolig, skrapar i golvet och står inte stilla många sekunder så jag ser inte det som något alternativ. Valacken är lugn inne men trivs nog bäst ute han med. Dom får päls så det räcker och blir över och står aldrig täckade eller nåt sånt för det behövs inte.

Båda mina är skodda just för att när dom är igång så rider vi mycket på grusvägar och då får dom ont utan skor.  

• indra82

Analysera ditt grovfoder för hästen och för ekonomins bästa, så får du rätt enkelt veta om din häst behöver kompletteringsfoder!!!

• konkelbär

Tänker du inte rida eller motionera hästarna alls så räcker det i princip med hö, men de behöver även mineral så att ge hästarna lite havre med utblandade mineraler är nog en bra ide.

• konkelbär

Och angående skor så räcker det med att verka hästarna var 8:e vecka, men tänker du rida så måste du nog åtminstone skor fram.

• Madick
    konkelbär skrev 2012-03-03 22:38:45 följande:
    Och angående skor så räcker det med att verka hästarna var 8:e vecka, men tänker du rida så måste du nog åtminstone skor fram.

Hur ofta man behöver sko beror på hästens hovar, en del behöver så ofta som var 5e vecka, andra kan gå 10v utan problem.
Svar på tråden Foder? Bara hö?