Inlägg från: cajsasmamma |Visa alla inlägg
  • cajsasmamma

Foder? Bara hö?

Analysera höet och räkna ut  foderstaten efter det.

jag rekommendera inte barfota ifall du inte bara rider på gräsunderlag. 

• cajsasmamma
    cajsasmamma skrev 2012-02-11 10:08:20 följande:
    Analysera höet och räkna ut  foderstaten efter det.

jag rekommendera inte barfota ifall du inte bara rider på gräsunderlag. 
    Angående stall, gör man det som man känner är mest lämpligt för sina hästar. Jag har mina hästar i stall och ca 12 timmar hagvistelse /dygn. Jag har tävlingshästar, 2 shetlandsponnyer och en gammal russgubbe. Jag skulle lätt kunna ha shettisarna ute på lösdrift men pga att jag är inte ha el utdraget till lösdriften å får som stå inne. Alla våran djur motioneras minst 1timme 5 dagar/vecka.
  • cajsasmamma

Hästen kan också ömma pga att den har genom avel fått sämre hovar än vildhästar. 

När ska folk förstå att dagens hästar är inte precis likadana som dom som levde för 10 000år sen? 

• cajsasmamma
    Madick skrev 2012-06-25 17:57:17 följande:
    Tja, järnskorna har funnits sen hästen började användas av människan, så innan dess behövde de inga eftersom de valde själv hur mycket de behövde röra på sig. Dessutom - de som INTE höll barfota förökade sig inte, det får de göra nu.
    och alla vet att på stäppen slits inte hovarna lika mycket som på grusvägar, asfalt och på travbanan där underlaget är som sandpapper.
  • cajsasmamma
    Glasögonormen skrev 2012-06-19 23:50:25 följande:
    Hur kommer det sig att dom då fortfarande är flyktdjur? att dom föredrar att vara i flock? om dom nu har vant sig vid allting vi människor hittar på? (sen finns det individer som är annorlunda precis som med allt annat, men du fattar nog hur jag menar). Du tror alltså på allvar att man kan ha påverkat hästen såpass mycket fysiskt, när man inte har påverkat den psykiskt under den tid som man haft tamhästar? Ja jag vet att många hästraser/typer är sönderavlade på många sätt, och jag anser också att man bör prioritera vissa andra saker är föräldrarnas prestation på tävlingbanorna när man ska avla.

När jag ser vad folk gör med sina djur (DJUR, inte bara hästar), då skäms jag fan för att vara människa.   Helt oskyldiga djur som blir utsatta för så mycket lidande.
    En bild säger mer än tusen ord bruka det hetta! Så du tror inte att vi har avlat bort lite av hästens flyktbeteende?
    Tror du att hästar i vilt tillstånd lägger sig och vila/sover alla i flocken samtidigt bredvid en väg? 

Sen har vi genom domesticeing gjort så att vi kan rida, köra , göra olika konster med hästen.

jag tycker att det är väldigt fel att gemföra dagens häst med den över 8000år gamla vildhästen för även utan människan hade hästens anatomi ändras!

Svar på tråden Foder? Bara hö?